۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۱۵
کد خبر: 82900098
T T
۰ نفر
سند دار كردن زمین های كشاورزان در دستور كار دولت است

اهواز - ایرنا - رییس سازمان امور اراضی با بیان اینكه سنددار كردن زمین های كشاورزان در دستور كار دولت است گفت: یكی از موضوعاتی كه باید پیگیری شود، سنددار كردن زمین های كشاورزان در كشور است.

علیرضا اورنگی روز شنبه در همایش روسای سازمان جهاد كشاوزی استان های منطقه دو كشور در اهواز افزود: یكی از موضوعات مهمی كه در دستور كار دولت و وزارت جهاد كشاورزی قرار گرفته، قانون رفع تداخلات در زمین های ملی است كه این قانون مسیر را برای سنددار كردن زمین های كشاورزان باز می كند.
وی هدف از برگزاری این نشست را كه با حضور روسای جهاد كشاورزی 13 استان كشور برگزار شد پرداختن به روش ها و نحوه تسهیل و تسریع كردن قانون رفع تداخلات عنوان كرد.
اورنگی با بیان اینكه شیوه نامه هایی كه تاكنون ابلاغ شده است نیاز به اصلاح دارد بر انجام اصلاحات لازم در این زمینه تاكید كرد.
وی در ادامه با اشاره به موضوع نحوه اجرای قانون حفظ كاربری اراضی زراعی و باغات در كشور گفت: هدف از این قانون، حمایت از تولید كنندگان و بهره برداران است و امیدواریم در جمع بندی كه داشتیم این دسته از كشاورزان كمترین دغدغه و نگرانی از اجرای این قانون را داشته باشند.

** هفت میلیون هكتار زمین كشاورزی در دستور كار طرح كاداس
اورنگی درباره طرح كاداس(تهیه نقشه ثبتی) در زمین های كشاورزی نیز اظهاركرد: از سال 1394 كه در وزارت جهاد كشاورزی این دستور ابلاغ شد تاكنون هفت میلیون هكتار از زمین های كشاورزی در دستور كار قرار داده شده و سه میلیون هكتار از آن در مقیاس یك در دو هزارم نهایی شده و به ترتیب در سامانه ثبت اسناد كشور پیاده می شود و كشاورزان به تدریج سند مالكیت را تثبیت و دریافت می كنند.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان بوشهر نیز در این نشست گفت: دلیل اصلی تغییركاربری زمین های كشاورزی غیر اقتصادی شدن كشاورزی است.
محمد تقی منوچهری با اشاره به شرایط خشكسالی در كشور افزود: باید شرایطی را فراهم كنیم كه كشاورزی را اقتصادی كنیم كه در این راستا تكمیل بحث الگوی كشت، ارایه تسهیلات تك رقمی به كشاورزان و بحث بیمه كشاورزی بسیار ضروری است و می تواند به جلوگیری از تغییر كاربری نیز كمك كند.
وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن جابجایی و حذف باغات در تغییر كاربری اراضی اظهاركرد: نزدیك به دو سال است كه كشور قطر اقدام به وارد كردن نخیلات از استان های خرماخیز كشورمان با قیمت مناسب كرده است؛ در این بین برخی نخیلات خوب را خریداری و به بهانه حذف و جایگزینی به قطر می فرستند كه با پیگیری بانك ژن و موسسه تحقیقات ثبت گواهی و معاونت باغبانی ارقام بومی محدود شد.
وی در ادامه بر لزوم یكپارچگی زمین های كشاورزی برای جلوگیری از خشك شدن اشاره كرد و گفت: باید ساماندهی زمین های كم بازده نیز مورد توجه قرار گیرد و از فشار زیاد بر این زمین ها كاسته شود.
جلوگیری از توسعه بی رویه شهرك ها به سمت زمین های كشاورزی، و جذب نیروی انسانی متخصص از دیگر مواردی بود كه رییس سازمان جهاد كشاورزی بوشهر بر توجه به آن تاكید كرد.

** آغاز پرداخت بهای گندم و كلزا خریداری شده در خوزستان
رییس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان در حاشیه این نشست با اشاره به خرید محصولات پاییزه از كشاورزان در خوزستان گفت: تاكنون حدود 350 هزار تن گندم مازاد بر مصرف كشاورزان این استان خریداری شده است.
كیسخسرو چنگلوایی افزود: عملكرد برداشت مزارع گندم و كلزا نسبت به سال زراعی گذشته بالاتر است به طوری كه تاكنون 24 هزار تن كلزا خریداری شده كه در مقایسه با سال زراعی گذشته كه كل خرید از كشاورزان خوزستان 19 هزار تن بوده افزایش قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود برداشت كلزا در سال زراعی جاری در خوزستان به 30 هزار تن برسد.
وی گفت: كشاورزان با توجه به متغیر بودن شرایط آب و هوایی و بارندگی و خشك شدن متوالی، به شكلی برای برداشت محصول برنامه ریزی كنند كه رطوبت گندم از میزان میانگین تعیین شده بیشتر نشود چون در غیر این صورت كاهش عملكرد و افت در مراكز خرید بالاتر می رود.
6037/ م
۰ نفر