حبيب شريف يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بنياد نخبگان فارس با همكاري جمعي از استعدادهاي برتر استان براي آموزش مهارت هاي مورد نياز دانش آموزان مقطع متوسطه از جمله خلاقيت، تفكر و كارگروهي اقدام به طراحي مدل مدارس فصلي خلاقيت و ايده پردازي بر پايه فعاليت آموزش محور و پروژه محور كرده است.
وي ادامه داد: مدارس فصلي ابتكاري براي بروز و ظهور استعدادهاي دانش آموزان با استفاده از ظرفيت دانش آموختگان صاحب استعدادهاي برتر است كه زمينه مناسب را براي اثرگذاري مستعدهاي برتر در جامعه و شناسايي و هدايت استعدادهاي ويژه از سنين پايين فراهم مي كند.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس بيان كرد: اين طرح در طول يكسال تحصيلي در چهار مرحله و در قالب برنامه هاي 2 تا سه روزه براي دانش آموزان مقطع متوسطه تحصيلي برنامه ريزي شده است.
شريف افزود: در اين طرح مفاهيم مورد نظر از طريق برگزاري كارگاه هاي مفرح، بازي ها و مسابقات خلاق، بازديدهاي علمي و همچنين نشست دانش آموزان با نخبگان و استعدادهاي برتر به مخاطب منتقل مي شود.
وي ادامه داد: اين برنامه در سال 1396 براي 400 دانش آموز شامل دانش آموزان شهرستان هاي ارسنجان، خرامه، كازرون، سكونتگاه هاي غير رسمي شيراز و نواحي آموزش و پرورش شيراز و همچنين دانش آموزان تحت پوشش بهزيستي برگزار شد.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس ادامه داد: همچنين كارگاه هاي آموزشي حضوري و مجازي ويژه برگزيدگان نهايي مدارس خلاقيت و اولين جشنواره پاياني مدارس فصلي خلاقيت و ايده پردازي ويژه شركت كنندگان در مدارس خلاقيت سال هاي 1394 و 1395 با حضور قائم مقام بنياد ملي نخبگان برگزار شد.
شريف افزود: طرح مدارس فصلي خلاقيت و ايده پردازي جزو ابتكارات بنياد نخبگان استان فارس است كه در اين طرح در حوزه استعدادي دانش آموزان يكسري مهارت ها به دانش آموزان داده مي شود كه اين مهارت ها در مدارس و دانشگاه ها به آن ها داده نمي شود.
وي ادامه داد: يك دانش آموز كلاس ششم نمي داند كار تيمي چيست و مديريت زمان و تفكر خلاق را نمي داند، ما اين برنامه را طراحي و به كمك و پتانسيل داخل استان و توان خيرين آن را در 11شهرستان اجرا كرديم.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: در اين طرح حدود 90 دانش آموز در مقطع دوم متوسطه كه افرادي كنجكاو و درس خوان هستند انتخاب مي شوند سپس تيم مدرسه خلاقيت بنياد نخبگان استان كه گروهي از نخبگان هستند و آموزش ديده اند به اين شهرستان ها سفر و يكسري كارگاه ها براي اين دانش آموزان برگزار مي كنند.
شريف افزود: بعد از سه شبانه روز يك دفترچه ايده ها به صورت يك تكليف ماهانه يا 15 روزه به اين دانش آموزان داده مي شود كه اين ها بايد با خلاقيت خود يك دفترچه را طراحي كنند، در اين دفترچه هرجا هر مشكلي در جامعه ديدند بايد اين مشكل را بنويسند و راه حل هايي براي آن ارايه دهند.
وي ادامه داد: اين دفترچه را بعد از يك ماه براي ما ارسال مي كنند، براساس اين دفترچه ها، تجزيه و تحليل مي شود و دانش آموزان پالايش مي شوند، تاكنون در اين 11 شهرستان نشان داده حدود 50 درصد از دانش آموزان در اين زمينه موفق بودند.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: سپس اين دانش آموزان به مدت سه روز ميهمان بنياد نخبگان استان فارس مي شوند و يكسري مهارت هاي ديگر به اين دانش آموزان در حوزه كارآفريني و ديگر حوزه هاي علمي ارايه مي شود و از رصدخانه، كتابخانه منطقه اي علوم، مركز اسناد و كارگاه هاي متعدد در سطح استان بازديد يا در آنجا كار مي كنند.
شريف گفت:پروپوزال نويسي يكي از كارهايي است كه به دانش آموزان ياد مي دهيم كه آن ها از اين طريق يك ايده رايه مي دهند و روي اين ايده كار مي كنند كه در اينجا يكي از استادان يا نخبگان به صورت دوست علمي به آن ها مشاوره مي دهد، يك اعتبار پژوهشي نيز از طرف بنياد نخبگان در اختيار آن ها قرار مي گيرد و تحت نظر استاد پروژه خود را به سمت تجاري سازي پيش مي برند.
وي ادامه داد: در مرحله بعد نيروهاي ما به شهرستان مي روند و فرد بايد از پروپوزال خود دفاع كند و سپس در يك جشنواره مجددا با داوري برگزيدگان انتخاب مي شوند.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: در سال گذشته 850 نفر را شناسايي كرديم و آن ها را آموزش داديم كه 85 نفر به مرحله نهايي رسيدند كه در نهايت 32 نفر از آن ها انتخاب شدند كه اين 32 نفر به عنوان سفيران بنياد نخبگان در شهرستان ها فعاليت مي كنند و بورسيه شده اند.
**حمايت از نخبگان دانشگاهي
شريف در ادامه به شناسايي نخبگان در دانشگاه ها اشاره و اضافه كرد: در بحث شناسايي در قالب يك سهميه كه از بنياد ملي نخبگان اعلام مي شود به دانشگاه شيراز و علوم پزشكي شيراز سهميه مي دهيم تا از بين دانشجويان استعداد درخشان خود براساس امتياز علمي افراد را به ما معرفي كنند و اين ها تحت حمايت قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: حدود 20 نفر نيز از كل دانشگاه هاي استان سهميه دارند كه براي شناسايي آنان فراخوان مي دهيم و پس از ثبت نام در صورت داشتن شرايط اوليه پرونده آن ها بررسي و به تهران اعلام مي شود كه تهران نيز اين پرونده ها را بررسي و افرادي كه انتخاب مي شوند به مدت يكسال تحت حمايت بنياد ملي نخبگان قرار مي گيرند.
وي اضافه كرد: جوايزي به اين افراد اختصاص مي يابد، دانشجوي ليسانس جايزه او كمتر است و يك مقرري ماهانه دريافت مي كند يا مي تواند كتاب بخرد.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: اگر فرد دانشجوي فوق ليسانس باشد جايزه او بيشتر مي شود و اگر دكتري باشد جايز او چند برابر مي شود، يك دانشجوي دكتري مي تواند اعتبار فناوري، اعتبار شركت در مجامع علمي، فرصت مطالعاتي داخلي يا خارج از كشور و مقرري ماهانه بگيرد و براي خريد كتاب به او كمك مي شود حتي اگر ازدواج كند وام ازدواج يا جايزه ازدواج و وام مسكن به او تعلق مي گيرد.
**نخبگان بايد در شهرستان خود اثرگذار باشند
رئيس بنياد نخبگان استان فارس با بيان اينكه فارس، استاني نخبه پروري است كه در همه زمينه ها نخبگان بزرگي دارد گفت: طبق تعريف نخبه به فرد مستعد برتري كه توانمندي لازم را در حوزه استعدادي خودش كسب كرده به شرطي نخبه مي گوييم كه اثرگذار باشد.
شريف افزود: بعد از اينكه نخبه شد سعي مي كنيم زيرساخت هايي را براي او تهيه كنيم تا در كشور خود بماند حتي تاكيد ما اين است كه نخبگان در شهرستان خود بمانند و شهرستان خود خدمت كنند و اثرگذار باشند.
**شرايط را براي حركت نخبگان در زمينه توسعه فراهم مي كنيم
وي در ادامه به فعاليت هاي بنياد نخبگان در سال 1396 اشاره كرد و گفت: در سال 1396 بنياد نخبگان استان فارس در برنامه هاي چند سال گذشته خود كه بر چند محور از جمله نوآوري و كارآفريني، اجتماعات نخبگاني، فرهنگي و توانمندسازي مستعدان برتر و برنامه ريزي و نظارت بود، اقدامات خود را برنامهريزي و اجرايي كرد.
وي ادامه داد: بر اين اساس در سال 1396 با نگاه تداوم و پيگيري فعاليتهاي موثر سال 1395، برنامه هاي حوزه نوآوري و كارآفريني با هدف تكميل زمينه سازي توسعه اكوسيستم كار آفريني استان فارس ادامه يافت و در حوزه اجتماعات نخبگاني برنامه هاي مختلف با هدف زمينه سازي براي اثرگذاري استعدادهاي برتر در جامعه در قالب گروههاي نخبگاني اجرا شد.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: در حوزه فعاليت هاي فرهنگي و توانمندسازي مستعدان برتر نيز برنامههاي تكريم و الگوسازي از نخبگان، كارگاههاي آموزشي، اردوهاي جهادي، نشستهاي تخصصي و بازديدهاي فرهنگي مختلف و هدفمند در دستور كار قرار گرفت و اجرايي شد.
شريف اظهارداشت: در حوزه برنامه ريزي و نظارت هم پيگيري اجراي دقيق آيين نامه هاي بنياد ملي نخبگان و همچنين نظارت دقيق و مداوم بر اجراي برنامه ملي شهاب از مهمترين برنامههاي اجرا شده است.
وي ادامه داد: در سال 1396 نيز مانند سالهاي 1394 و 1395 توجه به شهرستانهاي مختلف استان در دستور كار بود كه از طريق سفر به شهرستانها و برگزاري نشست با مسئولان، برنامه ريزي هاي متعددي براي حمايت از شناسايي مستعدان دانش آموزي، ترويج فرهنگ كارآفريني و تجهيز پژوهشسراهاي دانشآموزي اجرايي شد.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: اميد است كه در سال 97 نيز بتوانيم با لطف خداوند متعال و توسعه كمي و كيفي فعاليتها زمينهسازي بيشتري براي اثرگذاري جامعه نخبگاني در مسير توسعه استان و كشور داشته باشيم.
** توسعه طرح شهاب در 20 ناحيه جديد آموزش و پرورش فارس
شريف در ادامه يكي از اهداف اصلي بنياد نخبگان را شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر عنوان كرد و افزود:اين برنامه در قالب يك برنامه ملي تحت عنوان شهاب حدود پنج سال به صورت آزمايشي در چند استان اجرا شد.
وي بيان كرد: پس از آسيب شناسي به مرحله نهايي رسيد و از سال 1393 اجازه داده شد تا در يكي از نواحي استان ها اجرا شود كه در سال 1393 در استان فارس در ناحيه چهار شيراز كه يك منطقه محروم را شامل مي شود اجرا شد.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: در اين طرح به طور نامحسوس معلمان كلاس چهارم ابتدايي كه دوره مربوطه را طي كردند دانش آموزان را در هشت حوزه استعدادي گاردنر شناسايي مي كنند كه استعداد فرد در كدام حوزه كلامي، رياضي، تجربي، تجسم فضايي، اجتماعي، ورزشي و هنري است.
شريف گفت: هر كدام از اين استعدادها كه مشخص شد در قالب يك پرسشنامه هايي دانش آموز محك زده مي شود، سال بعد معلم كلاس پنجم دانش آموز كلاس چهارم سال قبل را مجددا شناسايي مي كند كه نكند خداي نكرده معلم سال قبل اشتباه كرده باشد و سرنوشت اين دانش آموز جور ديگر رقم بخورد.
وي ادامه داد: معلم كلاس ششم نيز مجدد معلم كلاس پنجم را محك مي زند كه احيانا خطايي رخ نداده باشد.
رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: بعد از سه سال مرحله هدايت شروع مي شود، يعني دانش آموزان در كلاس هفتم به مرحله هدايت مي رسند كه در سال 1393، يك ناحيه، سال 1394 ناحيه سه و چهار و در سال 1395 چهار ناحيه در شهرستان هاي مرودشت، كازرون، اقليد و جهرم نيز اضافه شد.
شريف اظهاركرد: در سال 1396 نيز 6 ناحيه در شهرستان هاي لارستان، خنج، داراب، فسا و آباده و ناحيه دو آموزش و پرورش شيراز به محدوده اجراي اين طرح اضافه شد كه امسال نيز 20 ناحيه جديد به محدوده اجراي طرح شهاب اضافه مي شود.
وي ادامه داد: در اجراي طرح شهاب كارفرما بنياد ملي نخبگان است و آموزش و پرورش مجري است و بنياد هاي استاني نظارت را بر عهده دارند تا اين طرح ملي به صورت بهينه اجرا شود.
وي اضافه كرد: اميدواريم با افزايش نواحي و اجراي كامل طرح شهاب كه يك طرح عدالت محور است شاهد آن باشيم مدارس تيزهوشان و مدارسي كه به صورت صوري به استعدادهاي برتر مي پردازند كاهش پيدا كند و به طرح شهاب اهميت بيشتري داده شود.
9254 /1876
شيراز-ايرنا- رئيس بنياد نخبگان استان فارس گفت: تقويت مدارس فصلي خلاقيت و ايده پردازي با هدف بروز و ظهور استعدادها به عنوان يك دستور كار در سال 1397 دنبال مي شود.