۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۸
کد خبر: 82901056
T T
۰ نفر
اعطاي تسهيلات بي نتيجه به واحدهاي كهگيلويه و بويراحمد ممنوع است

ياسوج- ايرنا- استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: اعطاي تسهيلات بي نتيجه به واحدهاي توليدي راكد و نيمه فعال استان ممنوع است زيرا سبب راه اندازي مجدد اين واحدها نمي شود و نوعي اتلاف هزينه خواهد بود.

به گزارش ايرنا، علي محمد احمدي روز يكشنبه در نشست ستاد تسهيل و رفع موانع توليد كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج اظهار داشت: مسائل و مشكلات واحدهاي توليدي راكد و نيمه فعال داراي ظرفيت راه اندازي در اين استان با كار كارشناسي اصولي و بازديد ميداني دقيق شناسايي شوند.
وي افزود: براي كمك به تحقق هر چه بهتر اقتصاد مقاومتي و شعار حمايت از كالاي ايراني اهتمام مسئولان اجرايي كهگيلويه و بويراحمد براي رفع مشكلات واحدهاي توليدي راكد و نيمه فعال اين استان جدي است.
احمدي بيان كرد: داخل و خارج شهرك هاي صنعتي كهگيلويه و بويراحمد نيز تعدادي واحد توليدي راكد و نيمه فعال وجود دارد.
وي عنوان كرد: بايد با تدبير نسبت به رفع مسائل و مشكلات اين واحدهاي توليدي اقدام كرد.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: ظرفيت كارخانه قند ياسوج تبديل سالانه 80 هزار تن چغندر قند به شكر است اما به دليل مستهلك بودن تجهيزات آن امكان توليد با اين ظرفيت وجود ندارد.
جعفر گوهرگاني اظهار داشت: كشاورزان كهگيلويه و بويراحمد توانايي توليد سالانه افزون بر 80 هزار تن چغندر قند را دارند.
وي افزود: سرمايه گذار كارخانه قند ياسوج مي تواند با انعقاد قرارداد با سازمان جهاد كشاورزي يا كشاورزان اين استان و ساخت يك شركت اقماري نسبت به خريد چغندر قند اقدام كند.
گوهرگاني بيان كرد: دولت در راستاي سياست هاي حمايتي خود از توليد، اشتغال و بهبود فضاي كسب و كار برنامه ريزي هايي براي تأمين نياز كارخانه هاي كشور از جمله كارخانه قند ياسوج انجام داده است.
وي عنوان كرد: اين فرصت ارزنده بايد مورد استفاده بهينه مسئولان اجرايي كهگيلويه و بويراحمد و سرمايه گذار كارخانه قند ياسوج قرار گيرد.
گوهرگاني ابراز داشت: اراده ‌اي در سرمايه گذار كارخانه قند ياسوج براي راه اندازي مجدد آن حداقل تا پايان سال 1397 مشاهده نمي شود.
كارخانه قند ياسوج در سال 1344 ساخته شد و به عنوان نخستين واحد صنعتي كهگيلويه و بويراحمد تاكنون در دوره هاي مختلف راكد و دوباره فعال شده است.
سال گذشته 2 هزار و 100 ميليارد ريال تسهيلات رونق به واحدهاي توليدي راكد و نيمه فعال كهگيلويه و بويراحمد در بخش ‌هاي صنعت، معدن و كشاورزي پرداخت شد.
حدود نيمي از واحدهاي توليدي راكد و نيمه فعال كهگيلويه و بويراحمد در سه سال گذشته با پرداخت تسهيلات رونق و ساير كمك‌ هاي فني و اعتباري به چرخه توليد بازگشته‌ اند.
حدود 50 درصد از واحدهاي صنعتي و توليدي كهگيلويه و بويراحمد در سال‌ هاي 1392 و 1393 راكد يا نيمه فعال بودند.
هم اينك كمتر از 35 درصد اين واحدها راكد هستند و در سه سال گذشته نيز 125 طرح صنعتي، توليدي و كشاورزي در كهگيلويه و بويراحمد با كمك تسهيلات رونق به چرخه توليد بازگشتند.
444 طرح صنعتي با سرمايه گذاري افزون بر 270 هزار ميليارد ريال در كهگيلويه و بويراحمد در حال اجراست.
تعداد واحدهاي صنعتي داراي پروانه بهره برداري در كهگيلويه و بويراحمد 643 واحد است كه 572 مورد از آنها فعال هستند.
ميزان سرمايه گذاري واحدهاي صنعتي به بهره برداري رسيده كهگيلويه و بويراحمد افزون بر 6 هزار و 64 ميليارد ريال است.
كهگيلويه و بويراحمد داراي 13 شهرك و ناحيه صنعتي فعال است.
بر اساس آمارها بخش صنعت 36 درصد سهم اشتغال كهگيلويه و بويراحمد را به خود اختصاص داده است.
7535/1662