۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82901773
T T
۰ نفر

قم در مسیر نوسازی صنایع خود حركت می كند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82901773
قم در مسیر نوسازی صنایع خود حركت می كند

قم- ایرنا- با توجه به اهمیت استفاده از ماشین آلات و تجهیزات جدید در واحدهای صنعتی برای رونق بخشیدن به فرآیند تولید، قم با ارائه بسته های حمایتی در مسیر نوسازی صنایع خود گام برمی دارد.

به گزارش ایرنا، در جهان امروز، صنعت بیش از هر پدیده دیگری در مسیر تغییر و تحول قرار دارد، به نحوی كه دور ماندن از این فرآیند به معنای شكست و كنار رفتن از فضای رقابتی ایجاد شده است.
در همین رابطه مسئولان اقتصادی استان قم با استفاده از سیاست های حمایتی دولت به فكر اصلاح وضعیت واحدهای قدیمی و فرسوده استان و نوسازی تجهیزات آن هستند.
به همین منظور ارائه تسهیلات رونق تولید در بخش بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی از جمله برنامه های اولویت دار استان در سال جاری تعیین شده است.

** نوسازی واحدهای صنعتی باعث كاهش قیمت محصول می شود
سید مهدی صادقی، استاندار قم با اشاره به لزوم تجهیز صنایع استان به تجهیزات نوین، اظهار داشت: باید در موضوع كیفیت و رقابت پذیری كالاهای تولید شده در استان از جمله قیمت تمام شده آن كار كنیم.
وی با بیان این كه برای حل موانع توسعه واحدهای تولیدی استان تا كنون تلاش های خوبی صورت گرفته است، اعتقاد دارد:یكی از ویژگی های رقابت پذیری كالاهای تولید داخل، قیمت تمام شده آن است و در این زمینه عامل های گوناگونی از جمله استفاده از دستگاه های جدید و پرداخت تسهیلات كم بهره تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: انجام حمایت های قانونی از دست اندركاران تولید در این راستا امری ضروری و لازم می باشد كه باید مورد توجه مسئولان اقتصادی استان قرار گیرد.

**حمایت از كالای ایرانی نیازمند نوسازی واحدهای صنعتی است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این رابطه به ایرنا، گفت: برای تحقق شعار سال و حمایت از كالای ایرانی باید تجهیزات و ماشین آلات واحدهای صنعتی، نوسازی و دستگاه های قدیمی كنار گذاشته شود.
محمود سیجانی، بیان كرد: بیشتر واحدهای صنعتی فعال در استان قم را صنایع پیشرفته و مدرن تشكیل می دهد كه به ماشین آلات روز دنیا مجهز هستند كه همین مساله زمینه را برای تولید كالای باكیفیت ایرانی فراهم آورده است.
وی افزود: زمانی كه واحدهای صنعتی به تجهیزات مدرن مجهز باشند می توانند در مدت كوتاهی و با صرف هزینه كمتری نسبت به سایر واحدهای قدیمی، فرآیند تولید خود را به انجام رسانند و همین نكته موجب بالا رفتن قابلیت رقابت پذیری آنان در بازارهای داخلی و بین المللی می شود.
وی ادامه داد: در شرایط كنونی كه شكل ظاهری محصول اهمیت بسیار زیادی در فرآیند اسقبال مشتری از آن دارد؛ استفاده از دستگاه های بسته بندی جدید در واحدهای صنعتی استان نیز یكی دیگر از پیش نیازهای حمایت از كالای ایرانی است كه می تواند بازار فروش محصول های تولید شده در داخل كشور را رونق بخشد.
سیجانی گفت: استفاده از تجهیزات نوین در كارخانه ها باعث كاهش ضایعات تولید می شود و همین نكته می تواند قیمت تمام شده كالای ایرانی را تا میزان قابل توجهی كاهش دهد.
وی بیان كرد: سیاست دولت حمایت از واحدهای صنعتی برای نوسازی ماشین آلات و تجهیز آنان به دستگاه های جدید است و در همین رابطه از سال گذشته، تسهیلات رونق تولید در بخش بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی نیز پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در قم نیز این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با نظر كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و تدوین راهكارهای لازم، در سال جاری پرداخت تسهیلات رونق تولید در بخش بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی در اولویت قرار می گیرد و متقاضیان می توانند درخواست های خود در این بخش را در سامانه بهین یاب ثبت كنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، با تشكر از همكاری بانك های عامل استان برای پرداخت تسهیلات رونق تولید، گفت: كاهش نرخ تسهیلات در این بخش و به خصوص در حوزه بازسازی و نوسازی ماشین آلات یك ضرورت است، چرا كه استفاده از تسهیلات در این زمینه با وجود نرخ های كنونی برای تولید كنندگان توجیح اقتصادی ندارد.
وی افزود: اگر بخواهیم كالای ایرانی بیش از پیش مورد توجه مردم قرار بگیرد باید به دنبال ارتقا فرآیند تولید آن باشیم و نوسازی ماشین آلات مهمترین اقدامی است كه در این بخش می توانیم انجام دهیم، بنابراین همكاری بیشتر بانك ها در این زمینه یك ضرورت ملی است.

**نوسازی ماشین آلات بهترین راه افزایش بهره وری است
یكی از پژوهشگران قمی نمونه كشور، در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: افزایش بهره وری در بخش تولید كه یكی از مهمترین راه های تحقق آن، نوسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی است، شاه كلید تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از كالای ایرانی می باشد و می تواند از هدر رفت سالانه میلیاردها تومان هزینه در بخش انرژی كشور جلوگیری كند.
علیرضا باباخان، ادامه داد: اگر به مساله بهره وری بیش از پیش توجه شود می توانیم از اعتبارات این بخش كه بیش از 100 میلیارد دلار در سال است برای تجهیز و نوسازی صنایع كشور و استان قم و همچنین ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش استفاده كنیم.
وی بیان كرد: منافع اقتصادی ناشی از این اقدام می تواند در كاهش بدهی های دولت و همچنین توانمند شدن واحدهای صنعتی كوچك و متوسط و حتی شركت های دانش بنیان بسیار موثر باشد.
وی افزود: استفاده از ماشین آلات جدید در واحدهای تولیدی كشور همچنین موجب كاهش هزینه تمام شده محصول و بالا رفتن سطح رقابت پذیری آن با محصولات مشابه خارجی می شود.
باباخان گفت: زمانی كه تولید باكیفیت داخلی با قیمت كمتری در بازار عرضه شود، استقبال مردم برای خرید آن افزایش می یابد و به همین ترتیب شرایط برای حضور موفق شركت های ایرانی در فعالیت های اقتصادی بیش از گذشته فراهم می شود.
وی افزود: در استان قم نیز شركت های تولیدی و دانش بنیان بسیاری وجود دارند كه می توانند در زمینه ساخت ماشین آلات مدرن مورد نیاز صنایع فعالیت كنند و موجب ارتقای سطح كیفیت كالای ایرانی شوند.
وی ادامه داد: بیشتر واحدهای صنعتی فعال در استان قم از ظرفیت نیروی انسانی توانمند و كارشناس برخوردار هستند كه با استفاده از این قابلیت در كنار تجهیزات مدرن صنعتی، می توان در مدت كوتاهی سهم ارزش افزوده اقتصادی استان را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
این پژوهشگر نمونه كشور گفت: واحدهای تولیدی از جمله شركت های صنعتی فعال در استان قم برای موفقیت در بازار های مالی و تجهیز خود به تجهیزات روز دنیا، نباید تنها نگاهشان به حمایت های دولت باشد، بلكه آنان با اتكا به ظرفیت های دورنی خود می توانند وسایل مورد نیاز خود را تهیه كنند، همچنین هزینه های تولید را كاهش و سطح رقابت پذیری خود را گسترش دهند، البته در این بخش نیاز است كه متغییر های كلان اقتصادی توسط دولت كنترل شود.
تاكنون 117 واحد صنعتی استان قم بیش از 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید برای تامین سرمایه ثابت و درگردش و همچنین نوسازی ماشین آلات خود دریافت كرده اند.
2 هزار و 394 واحد صنعتی كوچك، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد كه 94 درصد به بخش صنایع كوچك اختصاص یافته است؛ از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع كوچك، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است.
قم دارای 7 شهرك صنعتی شكوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) -قنوات- و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و 4 ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، دستجرد و طغرود است.
7405/ 6133/