۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 82904271
T T
۰ نفر
فصل جديد روابط اقتصادي ايران و اقليم كردستان عراق در پيش است

اروميه- ايرنا- استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اراده مقام هاي ايران و اقليم كردستان عراق براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري مشترك، گفت: فصل جديدي از روابط اقتصادي و تجاري ميان 2 طرف آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا به نقل از استانداري آذربايجان غربي، محمدمهدي شهرياري در جلسه تخصصي بررسي موانع توسعه روابط اقتصادي ايران و اقليم كردستان عراق كه در شهر اربيل برگزار شد، اظهار كرد: بر اساس توافق صورت گرفته در سفر اخير استاندار اربيل به اروميه، مسائل و مشكلات موجود در مرزهاي مشترك ميان اقليم كردستان و آذربايجان غربي به صورت ماهانه توسط فرمانداران پيرانشهر و چومان عراق مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: همچنين مقرر شد معاونان امور اقتصادي استانداران آذربايجان غربي و اربيل، ضمن نظارت بر روند جلسات و تصميمات فرمانداران پيرانشهر و چومان، پيگير رفع موانع گسترش روابط اقتصادي و تجاري دو طرف باشند.
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به برخي مشكلات موجود در مسير توسعه مناسبات ميان ايران و اقليم كردستان عراق گفت: جلوگيري از حمل يكسره كالا توسط كاميون هاي ايراني به اقليم كردستان از مشكلاتي است كه انتظار مي رود با اراده دو طرف رفع شده و جابجايي بار باعث آسيب به كالاهاي صادراتي نشود.
شهرياري اضافه كرد: بر اساس توافق هاي صورت گرفته مقرر شده كاميون هايي مشخص شوند كه بتوانند كالا را از مبدا تا مقصد بصورت يكسره حمل كنند؛ انتظار داريم با تلاش طرفين اين توافق هر چه سريعتر اجرايي شود.
وي در رابطه با بازرسي كالاها در مرز توسط ماموران اقليم كردستان عراق گفت: بازرسي ها بايد طوري انجام گيرد كه به كالاها آسيبي وارد نشود.
شهرياري به مشكلات گمركي نيز اشاره كرد و گفت: اقليم كردستان عراق در برخي از پيمان ها و پروتكل هاي گمركي عضويت ندارد كه اين مساله مشكل ساز شده و انتظار داريم براي رفع آن اقدام لازم از سوي مسئولان اقليم كردستان صورت گيرد.
وي به اقدامات دولت تدبير و اميد در راستاي تامين امكانات زيرساختي در بازارچه ها و پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي اشاره كرد و ادامه داد: طي چند ماه گذشته امكانات زيربنايي خوبي در پايانه مرزي تمرچين ايجاد شده كه مي تواند در توسعه روابط اقتصادي و تجاري ميان دو طرف موثر باشد.
استاندار آذربايجان غربي در رابطه با طرح ساماندهي كولبري نيز گفت: از سوي دولت ايران تصميم هاي خوبي براي ساماندهي كولبري اتخاذ شده كه بر آن اساس براي اين قشر كارت هاي الكترونيكي صادر مي شود و مردم منطقه بر اساس سازوكار مشخص مي‌توانند از طريق بازارچه هاي مرزي و تحت نظارت اقدام به ورود كالا و امرار معاش كنند.
شهرياري همچنين از مسئولان اقليم كردستان عراق خواست در رابطه با افزايش تعرفه صادرات برخي از كالاهاي ايراني به اقليم تجديد نظر كنند.
به گزارش ايرنا جمهوري اسلامي ايران از طريق سه استان آذربايجان غربي، كردستان و كرمانشاه با اقليم كردستان عراق داراي مرزهاي زميني است.
همايش فرصت هاي اقتصادي ايران و اقليم كردستان عراق صبح روز چهارشنبه در اربيل به مدت دو روز آغاز بكار كرد؛ هيات ايراني به رياست وزير صنعت، معدن و تجارت و همراهي استانداران آذربايجان غربي و تهران و فرمانداران شهرستان هاي اشنويه، پيرانشهر و سردشت در اين همايش حضور يافته است.
3214/2093