۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۱۳
کد خبر: 82904541
T T
۰ نفر
نظامیان آمریكا مخفیانه به عربستان در جنگ یمن كمك می كنند

تهران – ایرنا – تارنمای روزنامه نیویورك تایمز نوشت: نیروهای ویژه ارتش آمریكا موسوم به 'گرین برت' مخفیانه به عربستان برای جنگ در یمن كمك می كنند.

به گزارش عصر پنجشنبه ایرنا، این تارنما افزود: ارتش آمریكا سال ها سعی كرده از جنگ داخلی در یمن فاصله بگیرد. نیروهای تحت ائتلاف عربستان در یمن با حوثی ها كه تهدید مستقیمی هم برای واشنگتن نبوده ، مبارزه می كنند.
اما اواخر سال گذشته یك تیم چند ده نفری از نیروی 'گرین برت' به مرز عربستان سعودی با یمن رفتند. تقریبا بدون هیچ بحث و گفت وگویی علنی كماندوهای ارتش به مكان یابی و تخریب انبارهای موشك حوثی ها در یمن كه برای حمله به ریاض و دیگر شهرهای عربستان از آنها استفاده می شود، كمك می كنند.
این روزنامه آمریكایی به عدم افشای جزئیات عملیات گرین برت در گذشته اشاره كرد و نوشت: به نظر این جزئیات با بیانیه های پنتاگون در مورد همكاری آمریكا با كمپین تحت رهبری عربستان متناقض است. بیانیه های پنتاگون می گوید كه كمك ارتش آمریكا به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن محدود به سوختگیری جنگنده ها، تداركات و تبادل اطلاعات جاسوسی است.
نیویورك تایمز ادامه داد: هیچ شواهدی وجود ندارد كه كماندوهای آمریكایی به عنوان بخشی از عملیات سری خود از مرز عربستان برای ورود به یمن عبور كرده باشند. اما اعزام نیروهای زمینی ایالات متحده به مرز نشان دهنده افزایش كمك غرب برای حمله به حوثی ها در یمن است. نیروهای گرین برت هفته ها پس از شلیك موشك ازسوی یمن به حوالی ریاض در ماه دسامبر به مرز یمن اعزام شدند.
بر اساس این گزارش ، چندتن از مقام های ارتش آمریكا، دولت ترامپ و كشورهای عربی و اروپایی اعلام كردند كه كماندوهای آمریكایی نیروهای زمینی عربستان را آموزش می دهند. آنها همكاری نزدیكی با تحلیلگران اطلاعاتی در شهر شمالی نجران دارند تا به مكان یابی سایت های موشكی حوثی ها در یمن كمك كنند.
به گفته مقام های واشنگتن، آمریكایی ها در سراسر مرز هواپیماهای نظارتی را به كار می گیرند كه قادر به جمع آوری سیگنال های الكترونیكی برای رهیابی تسلیحات یمنی ها و سایت های آن ها هستند.
مقام های پنتاگون به سناتورهای آمریكایی اعلام كرده بودند كه نظامیان مستقر در عربستان در مرزهای این كشور فقط مشاوره های نظامی می دهند و بیشتر متمركز بر روی دفاع از مرز هستند.
به گزارش ایرنا، عربستان همراه با چند كشور دیگر از روز ششم فروردین سال 1394 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این كشور با هدف بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت كرد.
شبد**اروپام**3234**1010