۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82904914
T T
۰ نفر

ريزش معدن سنگ يشم در ميانمار 14 كشته برجاي گذاشت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82904914
ريزش معدن سنگ يشم در ميانمار 14 كشته برجاي گذاشت

كوالالامپور - ايرنا - مقام‌هاي مديريت بحران ميانمار اعلام كردند: براثر ريزش در يك معدن سنگ يشم در ميانمار، حداقل 14 نفر معدنچي جان خود را از دست دادند و تعداد زيادي نيز مجروج شدند.

به گزارش روز جمعه ايرنا، اين آخرين حادثه از خسارت‌هاي وارد شده به صنعت جواهر ميانمار است كه مشكلاتي از قبيل نبود قوانين مشخص توصيف مي‌شود.
ميانمار از كشورهاي مهم توليد كننده جواهرات سنگ قيمتي و نيمه قيمتي به شمار مي‌رود و «آنگ سان سوچي» رهبر معنوي اين كشور به دنبال بهبود وضعيت قوانين اين صنعت است.
به گزارش برمه تايمز پيش از اين در يكي از مرگبارترين حوادث رخ داده در معادن ميانمار، سال 2015 رانش زمين باعث كشته شدن بيش از 100 نفر در يك معدن سنگ يشم واقع در ايالت «كاچين» اين كشور شده بود.
حادثه امروز (جمعه)، صبح خيلي زود در حوالي روستاي «واي هكا» ايالت «كاچين» در شمال ميانمار رخ داده است.
«مين نوانگ» معدنچي 30 ساله ميانماري اين معدن به رسانه‌هاي محلي گفت: من به سختي فرار كردم و توده‌اي از خاك آوار شد و عده‌اي را كشت و تعداد زيادي را مجروح كرده است.
بسياري از معادن سنگ يشم ميانمار در اختيار شركت‌هايي‌ است كه به دولت نظامي پيشين اين كشور، گروه‌هاي مسلح شورشي و يا شركت‌هاي چيني وابستگي دارند.
«چيت كوانگ» فرماندار روستاي «واي هكا» در خصوص اين حادثه اظهار داشت: براي كاهش خسارات جاني و مالي، شركت‌هاي صاحب معدن بايد قوانين كار در معدن را رعايت كنند.
اكثر جمعيت 50 هزار نفري اين روستا، در معادن فعاليت دارند.
«گلوبال ويتنس» گروه فعال در حوزه محيط زيست، ارزش سنگ يشم توليدي در ميانمار را 31 ميليارد دلار در سال 2014 پيش بيني كرده كه اكثر آن به چين قاچاق شده بود.
بر اساس اعلام سازمان ملل، جنگ داخلي ميان ارتش ميانمار و شورشيان مسلح ايالت «كاچين» اين كشور، از ماه گذشته تاكنون باعث آوارگي دستكم پنج هزار نفر شده است.
آساق**241**1599