۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82905370
T T
۰ نفر

850 سمندر كردستاني در بوكان شناسايي شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82905370
850 سمندر كردستاني در بوكان شناسايي شد

اروميه- ايرنا- رئيس اداره حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: برنامه سرشماري سمندر كردستاني در زيستگاههاي بوكان انجام و طي آن 850 سمندر كردستاني در زيستگاه هاي منطقه شناسايي شد.

اميد يوسفي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برنامه سرشماري بهاره سمندر كردستاني با حضور كارشناساني از سازمان حفاظت محيط زيست در ارتفاعات كوهستاني روستاهاي شهرستان بوكان شامل سارده كويستان، ابراهيم خصار و سلامت اجرا شد.
وي گفت: اين برنامه سرشماري در 2 مرحله و در مسيرهاي مشخص شده قبلي برگزار و در مرحله اول زيستگاه هاي سارده كويستان بررسي و تعداد 450 عدد از اين گونه نادر در چشمه سارهاي منطقه مشاهده شد.
وي اضافه كرد: در فاز دوم زيستگاه هاي ابراهيم خصار و سلامت نيز بررسي و 400 عدد از اين گونه در اين زيستگاه ها مشاهده شد.
رئيس اداره حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: پراكنش سمندر كردستاني محدود به زيستگاههاي شمال غرب كشور از جمله شهرستان هاي بوكان، سردشت، مهاباد و پيرانشهر و بيشترين آمار مشاهده شده مربوط به شهرستان بوكان است.
وي بيان كرد: بررسي بيشتر زيستگاه هاي مشابه در هفته جاري توسط اداره حفاظت محيط زيست بوكان اجرا مي شود و احتمال زيست بيشتر سمندر در اين شهرستان وجود دارد.
يوسفي بيان كرد: بررسي زيستگاه هاي مرتفع بالاي يكهزار و 800 متر مهمترين شاخص در سرشماري اين جانور به شمار مي رود.
وي افزود: زيست آن در ارتفاعات به دليل تميز و زلال بودن آب و مهيا بودن تغذيه مناسب و شرايط دمايي مطلوب بوده و تغذيه اين جانور از جلبك ها، حشرات و لارو جانوران ديگر است.
به گزارش ايرنا سمندر يكي از انواع دو زيستان است و در ايران چهار نوع شاخص سمندر وجود دارد.
(Neurergus) ،(N.crocatus) ،(N.kaiseri) ،(N.microspilotus) انواع سمندرها هستند كه سمندر كُردستاني از نوع N.microspilotus است.
پراكنش جهاني سمندر كردستاني محدود به كشورهاي ايران، عراق و تركيه بوده و در زمان حاضر جزو گونه‌هاي در خطر انقراض (endanger) بوده و در فهرست سرخ IUCN طبقه‌بندي شده است.
7125/2093