۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82905459
T T
۰ نفر
دامداران ازعلائم بیماری تب كریمه در دامها آگاه باشند

گرگان - ایرنا - مدیركل دامپزشكی گلستان گفت: در فصل گرم سال با افزایش فعالیت كنه ها، احتمال شیوع تب خونریزی دهنده كریمه كنگو وجود دارد و دامداران استان به توصیه های بهداشتی دامپزشكان برای جلوگیری از بروز این بیماری در دامها عمل كنند.

به گزارش ایرنا و براساس اعلام روز شنبه دامپزشكی استان محمود رضا وفایی اظهار كرد: ضرورت دارد دامداران، كارگران دامداری‌ها و كشتارگاه ها، ذبح كنندگان دام، قصابان و سایر افراد مرتبط با دام نكات بهداشتی را بیشتر رعایت كنند.
وی از دامداران خواست كه از انتقال و خرید و فروش دامهای مشكوك وغیر بومی بدون مجوز دامپزشكی خودداری كرده و نسبت به سمپاشی دامها و جایگاههای دام بطور مستمر اقدام و از جدا سازی و له كردن كنه های موجود روی بدن حیوان پرهیز كنند.
دكتر وفایی اضافه كرد: تماس انسان سالم با خون و بافت های دام آلوده ، بیماری زا بوده و بنابراین افراد هنگام خردكردن گوشت نیز باید از دستكش استفاده كنند.
وی از شهروندان خواست كه برای تامین سلامت خود از خرید گوشت بدون برچسب و مهر دامپزشكی خودداری و پیش از مصرف گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری كنند.
مدیر كل دامپزشكی گلستان توصیه كرد: شاغلان در كشتارگاه های دام در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در حین كشتار یا بروز علائم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن در كمترین زمان ممكن به مراكز بهداشتی درمانی مراجعه كنند.
به گزارش ایرنا بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده كریمه كنگو (CCHF) با گزش یك كنه منتقل می شود، میزبان اصلی آن حیوانات هستند، در تماس با خون، ترشح ها، لاشه دام و انسان آلوده نیز انتقال می یابد و خطر مرگ و میر دارد.
تب ناگهانی، بدن درد، كوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری و روده از علائم این بیماری است.
بیماری تب كریمه كنگو برای نخستین بار در سال 1944 در شبه جزیره كریمه اوكراین توسط دانشمندان روسی شناسایی و نام تب خون‌ریزی دهنده برای آن اعلام شد، اما در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌زای ایجادكننده تب خون‌ریزی دهنده در كریمه مشابه همان بیماری است كه در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموكراتیك كنگو مشاهده شده‌است. از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مكان به بیماری ،نام كنونی داده شد.
طبق گزارش سازمان جهادكشاورزی در گلستان افزون بر سه میلیون واحد دامی وجود دارد و دامپروری از مشاغل اصلی ساكنان این خطه بویژه در مناطق روستایی است.
6204/1648