۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۰
کد خبر: 82906890
T T
۰ نفر
رییس انجمن سنگ آهن: معادن كوچك با هدف توسعه منطقه ای احیا شود

تهران- ایرنا- رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران تصریح كرد: معادن كوچك و متوسط خصوصی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و منطقه ای دارند و بر این اساس دولت باید برای احیای آنها به طور جدی اقدام كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهرداد اكبریان» امروز (یكشنبه) در نشست خبری افزود: معادنی داریم كه ظرفیت بالایی ندارند اما در مناطقی واقع شده اند كه احیای آنها توسعه اشتغال، كارآفرینی، امنیت و عدالت اجتماعی را به دنبال می آورد.
اكبریان یادآوری كرد: امروز بخش عمده معدن و صنایع معدنی كشور در اختیار دولت است و بخش خصوصی سهم كمتری دارد كه این مساله اجحاف در حق بخش غیردولتی است.
وی تاكید كرد باید بین معدنكاری دولتی و خصوصی تفكیك قائل شد؛ برای نمونه بسیاری از طرح های زنجیره فولاد بویژه هدفگذاری برای تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 دولتی است و این موضوع مورد تایید بخش خصوصی نیست.
رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران بیان داشت: اكنون بیشتر سنگ مورد استفاده در كشور مگنتیت است اما تولیدات برخی معادن مصرف داخلی ندارد و باید شرایط صادرات آنها فراهم شود.
«تولید هر یك تن فولاد به مصرف سه تن سنگ آهن نیازمند است و اگر دولت در اجرای برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 جدی است باید گام هایی بردارد اما چنین همتی هنوز دیده نشده است».
اكبریان تصریح كرد: هدف انجمن سنگ آهن آغاز نهضت فرآوری است؛ در این پیوند باید بخش خصوصی محور كار قرار گیرد و به ایفای نقش بپردازد.

* یكسان سازی نرخ ارز برای جلوگیری از تشنج مصنوعی بازار
رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران گفت: اعلام نرخ 4200 تومانی دلار، برای جلوگیری از تشنج مصنوعی بازار بود؛ هرچند نرخ دلار برای ما مهم نیست و در اختیار دولت و بانك مركزی است.
به گفته وی، شرایط كنونی اقتصادی كشور خاص است و اگر دولت نمی خواست كنترل و دخالت در بحث ارز داشته باشد، قیمت دلار معلوم نبود.
این مقام صنفی بیان داشت: در یك ماه گذشته شاهد ثبت ركوردهای جدید در قیمت دلار بودیم، بر این اساس در این موضوع با دولت همدرد و همراهیم.
«شاهد شكلگیری بازار موازی دلار در كنار بازار تك نرخی هستیم و نرخ دلار آزاد با جهش قیمتی هر روزه هنوز بر صادرات و واردات اثر می گذارد».
اكبریان ادامه داد: دولت، با ریال به عراق و افغانستان صادرات دارد. بنابراین انتظار می رود تا زمان مهار افسارگسیختگی بازار ارز، این رویه را به كشورهای اروپایی و چین نیز تعمیم دهد.
به گفته وی، موضوع عوارض صادرات سنگ آهن دیگر اولویت انجمن سنگ آهن نیست، زیرا بازار داخل جذاب تر شده و انجمن بیشتر به دنبال ایجاد سازوكار مطلوب بین تولیدكنندگان و مصرف كنندگان سنگ آهن در داخل است.
رییس انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران پیشنهاد كرد بورس كالا شرایط عرضه سنگ آهن معادن كوچك و‌ متوسط را فراهم كند.
وی میزان تولید پارسال سنگ آهن كشور را حدود 58 میلیون تن و صادرات سنگ آهن دانه بندی و كنسانتره را نزدیك به 21 میلیون تن برشمرد.

** آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پهنه های امیدبخش
عضو هیات مدیره انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران در این نشست خبری گفت: هدف انجمن تشكیل یك شركت سهامی خاص با حضور معدنكاران است تا گام بزرگی در اكتشافات و فراوری معادن سنگ آهن برداریم.
«قدیر قیافه» تاكید كرد برای تشكیل این شركت سهامی به حمایت دولت نیازمندیم.
وی از برنامه این انجمن برای نهضت فرآوری سنگ آهن خبر داد و گفت: معرفی پهنه های اكتشافی و محدوده های معدنی و توسعه آنها هدف اصلی انجمن است.
قیافه تصریح كرد: نهضت فرآوری الزام هایی نیاز دارد كه معرفی پهنه های امیدبخش از سوی دولت و واگذاری آنها به بخش خصوصی و سرمایه گذاری و تامین مالی از سوی دولت از جمله آنهاست.

** آغاز پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن از سه شنبه
دبیر انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ایران نیز گفت: تدوین بانك اطلاعاتی حوزه سنگ آهن در دستور كار است.
«سعید عسگرزاده» به برگزاری پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن كه از سه شنبه آغاز می شود، اشاره و تصریح كرد: راه اندازی اتاق مذاكرات دوجانبه تجاری (بی.تو.بی) با سرمایه گذاران و شركت های خارجی كه پیش زمینه تنظیم توافقنامه ها یا موافقتنامه های كاری بین افراد است، از برنامه های تدارك دیده شده در این دوره از همایش است.
وی بیان داشت: افراد و شركت هایی از استرالیا، كانادا، آفریقای جنوبی، تركیه و الجزایر برای حضور در این دوره اعلام آمادگی كرده اند.
این همایش یك روزه در مركز بین المللی همایش های صدا و سیما برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودكفایی در تولید كالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است كه در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از كالای ایرانی» اعلام كردند.
میزان ذخایر كنونی سنگ آهن كشور سه میلیارد تن است. میزان استخراج سالیانه معادن كشور حدود 400 میلیون تن برآورد می شود كه بیش از 60 درصد آنها مصالح ساختمانی است.
پارسال بیش از 984 میلیون و 200 هزار دلار سنگ آهن صادر شد.
بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن كشور افزون بر 10 هزار واحد است كه حدود 6 هزار معدن فعال و بقیه در دست تجهیز یا راكد است.

اقتصام* 3065*1961*