۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 82907390
T T
۰ نفر

مرزهای ایران مانع جدی برای قاچاقچیان انسان

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۵۴
کد خبر: 82907390
مرزهای ایران مانع جدی برای قاچاقچیان انسان

اسلام آباد - ایرنا - مهاجرت غیرقانونی و قاچاق انسان دراطراف مرزهای ایران موضوع تازه ای نیست وهمه ساله تعداد زیادی از اتباع پاكستانی و افغانستانی و حتی هندی كه سعی می كنند بصورت غیرقانونی وارد ایران شوند، به دست مرزبانان ایران دستگیر شده و به كشورشان بازگردانده می شوند.

رسانه های برخی كشورهای هم مرز و یا نزدیك به ایران تقریبا همه روزه خبرهایی در مورد اینكه چندین تبعه از كشورهای متبوع به جرم ورود غیرقانونی یا نداشتن مدارك معتبر اقامتی در ایران، از طریق گذرگاه مرزی به مرزبانی این كشورها تحویل شده اند، انتشار می دهند.
این رویداد تقریبا هر ماه و گاهی چند بار در طول یك ماه اتفاق می افتد.
بیكاری و مشكلات اقتصادی در پاكستان و افغانستان از مهمترین دلایل مهاجرت های غیرقانونی اتباع این كشورها محسوب می شود.
این مهاجران غیرقانونی كه بعضا در تور قاچاقچیان انسان افتاده اند پس از ورود به ایران سعی می كنند تا خود را به مرز تركیه برسانند و از طریق ورود غیرقانونی به این كشور و سپس یونان، خود را به اروپا برسانند اما در بیشتر موارد در خاك ایران یا تركیه گرفتار نیروهای مرزبان و پلیس می شوند.
منطقه بلوچستان پاكستان با سرزمین های وسیع و مرزهای قابل نفوذ با ایران و افغانستان، چندین دهه است كه باندهای قاچاق انسان را در خود جا داده است.
'سلطان آفریدی' یكی از مسئولان سرویس فدرال تحقیقات كه از 15 سال گذشته عملیات ضد قاچاق انسان را نیز در این منطقه انجام می دهد بر این عقیده است كه سالانه حدود 30 تا 40 هزار تبعه پاكستانی برای رسیدن به اروپا، تركیه و روسیه و كشورهای خاورمیانه در تلاشند تا از بلوچستان عبور كنند.
بر اساس آخرین گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، اتباع پاكستانی در سال گذشته میلادی گذشته در ردیف سیزدهمین گروه بزرگ مهاجران غیر قانونی قرار گرفتند كه این افراد تلاش كرده اند با عبور از دریای مدیترانه به ایتالیا عزیمت كنند كه بر اساس ین امار، سه هزار و یكصد و 81 تن از آنها موفق شده اند وارد این كشور شوند.
به گفته مسئولان، مسیرهایی برای قاچاق انسان از مرز بلوچستان مورد استفاده قرار می گیرد كه یكی از آنها از كراچی از طریق بزرگراه 'ار - سی - دی' به تفتان و سپس زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان ایران، مسیر دیگر نیز از كراچی به سیستان و بلوچستان از راه ناحیه های لسبیله و كیچ و مسیر سوم نیز از كویته به سوی غرب بلوچستان و شهرهای مرزی تفتان و ماشكیل است.
'عثمان انور' مدیر سرویس فدرال تحقیقات در پنجاب پیش از این در گفت و گو با رسانه های پاكستانی گفته بود كه هیچ گونه گروه گشتی (در مرز) نداریم و در كنار آن گذرگاهای مرزی متعددی وجود دارد كه برای مهاجران در استفاده از مسیر دریایی، نخست از كراچی به گوادر سفر انجام می گیرد و این مهاجران پس از آن، با استفاده از قایق های كوچك خود را به ایران می رسانند.
بر اساس نظر برخی كارشناسان نیز، جنگ داخلی سوریه نیز موجب افزایش مهاجرت غیر مجاز از پاكستان شده به گونه ای كه سال 2015 میلادی حدود 35 هزار پاكستانی به امید اخذ مهاجرت به آلمان و دیگر كشورهای اروپایی به سوریه عزیمت كردند و بین 400 تا 700 هزار روپیه از مهاجران دریافت می شود.
اگرچه دولت پاكستان تاكنون اقدامات فراوانی برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی نظیر تصویب قانون جلوگیری از قاچاق انسان در سال 2018 میلادی در نظر گرفته است، تا زمانی كه بیكاری و فقر در این منطقه وجود دارد، جاذبه های آن سوی مرزها این مهاجران را به عبور غیرقانونی از مرز برای رسیدن به اروپا نیز وجود دارد و حتما افرادی هستند كه بخواهند از این وضعیت به نفع خود و سوء استفاده از مهاجران و قاچاق انسان اقدام كنند.
آساق**6125**1337