۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۰۶
کد خبر: 82908170
T T
۰ نفر

قانون دركمين كساني كه بقاياي گياهي را آتش مي زنند

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۰۶
کد خبر: 82908170
قانون دركمين كساني كه بقاياي گياهي را آتش مي زنند

گرگان - ايرنا - رييس كل دادگستري گلستان با صدور بخشنامه اي دادستان هاي سراسر استان را مكلف كرد كه امسال به صورت ويژه براي جلوگيري از آتش زدن بقاياي گياهي تلاش كنند و گفت: پيگرد قانوني در انتظار متخلفان است.

براساس اعلام دادگستري به ايرنا هادي هاشميان روز دوشنبه در اين بخشنامه از دادستان ها خواست كه نشست هايي با مسئولان جهاد كشاورزي هر شهرستان برگزار و از آنان بخواهند كه براي پيشگيري از آتش زدن بقاياي گياهي از هم اكنون چاره انديشي و راه هاي جايگزين به كشاورزان معرفي كنند.
رييس شوراي حفظ حقوق بيت المال گلستان با تاكيد بر اينكه پيگرد قانوني در انتظار كساني است كه بقاياي گياهي را آتش مي زنند افزود: دادستان ها منتظر اعلام شكايت محيط زيست و منابع طبيعي نمانند و با متخلفان برخورد قانوني كنند.
وي همچنين از مديران دستگاه هاي دست اندركار مانند محيط زيست خواست تا امسال جدي تر از گذشته پيگير جلوگيري از آتش زدن بقاياي گياهي بوده و براي متخلفان اعلام جرم كنند.
هاشميان افزود: براساس اعلام نظر كارشناسان منابع طبيعي و جهادكشاورزي؛ آتش زدن بقاياي گياهي علاوه بر آلودگي هواي استان و آسيب جدي به بافت خاك سبب سرايت آتش به جنگل ها و سوختن نهال ها و درخت هاي حاشيه مزارع و جاده ها نيز مي شود.
به گزارش ايرنا برخي كشاورزان پس از برداشت محصولات بويژه غلات براي آماده كردن زمين به منظور كشت بعدي، اقدام به آتش زدن بقايا و كاه و كلش كشت قبلي مي كنند تا زمين زودتر آماده شخم شود، غافل از اينكه با اين كار خاك و مواد مغذي آن از بين مي رود.
كارشناسان كشاورزي معتقدند سوزاندن كاه و كلش بعد از برداشت محصول، ميكرو ارگانيزم هاي خاك از جمله انواع باكتري، قارچ، جلبك و گلسنگ و همچنين مواد آلي خاك را نابود مي كند و مواد مغذي زمين را از بين برده و آلودگي محيط زيست را نيز در پي دارد.
گلستان افزون بر 650هزار هكتار اراضي زراعي مستعد دارد كه برداشت محصولات 500هزار هكتار زمين هاي زير كشت پاييزه از اواخر ماه جاري با كلزا و در ادامه جو و گندم آغاز مي شود.
1648