۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82908840
T T
۰ نفر

هشت رقم بذر اصلاح شده در موسسه تحقيقات ديم معرفي شد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82908840
هشت رقم بذر اصلاح شده در موسسه تحقيقات ديم معرفي شد

مراغه - ايرنا - رئيس موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور در مراغه با اشاره به اجراي طرح هاي تحقيقاتي در زمينه توليد بذرهاي غلات در كشور گفت: در طول يكسال گذشته، هشت رقم بذر اصلاح شده جديد توسط اين موسسه معرفي شده است.

صابر گلكاري روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين بذرها شامل رقم هاي آسمان، پراو و ايوان در بخش گندم نان، ذهاب و ساورز در بخش گندم دروم، رقم جو بهدان، نخود آنا و عدس سپهر بوده كه با تلاش محققان اين موسسه توليد و در اختيار كشاورزان قرار داده شده است.
وي ادامه داد: هم اكنون نيز پنج طرح توليد و معرفي بذرهاي جديد در اين موسسه با همكاري بخش هاي مختلف در حال اجراست.
وي اضافه كرد: در اين موسسه تاكنون 55 رقم بذر اصلاح شده براي كشت در اراضي ديم كشور شامل 31 بذر غلات، 14 بذر حبوبات و 10 رقم دانه هاي روغني و گياهان علوفه اي توليد شده است.
وي گفت: اين بذرهاي توليد شده در پنج ايستگاه اصلي اين موسسه مورد سنجش توليد و كشت قرار گرفته و ارائه شده است.
گلكاري اضافه كرد: در طول سال گذشته نيز پنج هزار تن هسته هاي بذري پرورشي با همكاري بخش هاي دولتي و بخش خصوصي در اين موسسه توليد و توزيع شده است.
وي با اشاره به اجراي طرح هاي تحقيقاتي در بخش هاي مختلف اين موسسه در كشور افزود: در طول يكسال اخير حدود 480 طرح در كل كشور با هدايت اين موسسه انجام شده است.
وي با بيان اينكه طرح هاي به زراعي و كشاورزي حفاظتي در كنار اصلاح نژادي و معرفي ارقام جديد از رويكردهاي اصلي اين موسسه است ادامه داد: رسيدن به توليد پايدار، ترويج تكنولوژي هاي نوين در كشت، حفاظت زيست محيطي از اراضي و عرصه هاي زراعي در اين راستا انجام مي شود.
وي همچنين از اجراي طرح شناسايي گندم هاي بومي ديم ايران در استان ‌هاي آذربايجان‌شرقي و خراسان شمالي خبرداد و گفت: اين طرح با همكاري اين موسسه و مركز بين‌ المللي تحقيقات غلات (سيميت) اجرا مي ‌شود.
گلكاري افزود: شناسايي گونه هاي گندم بومي مقاوم در برابر شرايط محيطي، بيماري ‌ها، خشكي و گرما از جمله اهداف اجراي اين طرح بين المللي است.
موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور وابسته به سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد و ايكاردا (مركز تحقيقات بين المللي كشاورزي در مناطق خشك) فعاليت‌ هاي تحقيقاتي خود را از سال 1371 در پنج ايستگاه اصلي و 9 ايستگاه فرعي در مناطق مختلف اگروكليمائي سردسيري، گرمسيري و نيمه سردسيري و معتدل ديم كشور آغاز كرد.
مركز اين موسسه در شهرستان مراغه بوده كه افزايش عملكرد محصولات زراعي ديم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تريتيكاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه هاي روغني ( كلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترين اهداف اين موسسه است.
ايستگاه اصلي مناطق سردسير اين موسسه در مراغه، ايستگاه اصلي مناطق معتدل در سرارود كرمانشاه، ايستگاه اصلي مناطق گرمسير و نيمه‌ گرمسير در گچساران، ايستگاه اصلي مناطق سرد و كم باران شمال شرق در شيروان شمال خراسان شمالي و ايستگاه اصلي مناطق سرد و كوهستاني غرب در قاملو كردستان واقع است.
بخش‌هاي تحقيقاتي اين موسسه در حال حاضر شامل بخش تحقيقات غلات، بخش تحقيقات حبوبات، بخش تحقيقات دانه‌ هاي روغني، بخش تحقيقات علوفه و بخش تحقيقات مديريت منابع است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
7487/3077