۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۸
کد خبر: 82909051
T T
۰ نفر
ایران در مسیر خودكفایی تولید كاتالیست های نفتی قرار گرفت

تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت گفت: كاتالیست ها از اهمیت بالایی در صنعت نفت برخوردارند كه خوشبختانه ایران در مسیر خودكفایی كامل تولید این محصولات قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تفاهم‌نامه همكاری تولید صنعتی كاتالیست‌های هیدروكراكینگ و تصفیه هیدروژنی برش‌های سنگین نفتی (RCD) روز سه شنبه میان شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پژوهشگاه صنعت نفت و شركت اكسیر نوین فرآیند آسیا در حاشیه برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفتی امضا شد.
در آیین امضای این تفاهم نامه «حبیب‌الله بیطرف» معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، «جعفر توفیقی» رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و «علیرضا صادق‌آبادی» مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و «جلیل سبحانی» رئیس هیات مدیره شركت اكسیرنوین حضور داشتند.
«علیرضا صادق ‌آبادی» مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این مراسم با بیان اینكه در ساخت همه كاتالیست‌ها به خودكفایی كامل می‌رسیم، گفت: این تفاهم ‌نامه با توجه به تولید داخل بودن كاتالیست‌ها، نمادی از حمایت از تولید داخلی است.
«جعفر توفیقی» رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز گفت: كاتالیست ها از پرمصرف‌ترین مواد در صنعت نفت هستند كه قیمت بالا و فناوری پیچیده، از مشخصات این مواد است.
وی افزود: خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت مجهز به پایلوت تست و توانمندی سنتز كاتالیست‌هاست.
توفیقی در ادامه با اشاره به موفقیت سنتز و آزمایش كاتالیست‌ها گفت: كاتالیست‌هایی كه امروز در مورد ساخت آنها توافق كردیم نیز به خوبی آزمایش شده و در بسیاری از پالایشگاه‌های كشور استفاده خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار كرد: تلاش مجموعه صنعت نفت این است كه سریع‌تر به مرحله تجاری‌ سازی برسیم و امیدواریم در «سنتز» كاتالیست‌ها به خودكفایی كامل برسیم.
رئیس هیات مدیره اكسیر نوین نیز در این آیین با قدردانی از حمایت وزیر نفت از تولیدكنندگان داخلی گفت: اگر حمایت‌های وی نبود، این خودكفایی محقق نمی شد.
به گزارش ایرنا، بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1053 شركت ایرانی و 600 شركت خارجی از 37 كشور دیگر از 16 اردیبهشت گشایش یافت.
نمایندگان جمهوری آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات، انگلیس، ایتالیا، بلژیك، تركیه، جمهوری چك، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، كرواسی، كره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ كنگ، بحرین، قزاقستان، موناكو، كانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارك، تایوان، آمریكا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور در این نمایشگاه شركت كرده اند.
چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، روسیه، ژاپن، كره‌جنوبی، اتریش و هلند پاویون اختصاصی دارند.
این نمایشگاه از نظر وسعت و تعداد شركت‌كنندگان نخستین در خاورمیانه و پنجمین در دنیا به شمار می‎رود كه 90 درصد شركت‌كنندگان آن فعالان بخش خصوصی یا نیمه خصوصی هستند.
مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه، تلاش برای جذب سرمایه‌ و انتقال فناوری و معرفی شركت‌های اكتشاف و تولید ایرانی است.
بیست و سومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، تا نوزدهم اردیبهشت از ساعت 10 تا 18 در تهران پذیرای علاقه مندان است.
اقتصام*2022*2025
۰ نفر