۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 82909684
T T
۰ نفر

اقامتگاههاي بومگردي زيربناي توسعه گردشگري گناباد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 82909684
اقامتگاههاي بومگردي زيربناي توسعه گردشگري گناباد

گناباد -ايرنا- گردشگري از مقوله هاي مهم رونق اقتصادي است و استفاده از ظرفيتهاي بومي و محلي نظير اقامتگاههاي بوم گردي و مشاركتهاي محلي و منطقه اي اركان مهم توسعه گردشگري محسوب مي شوند.

توسعه اقامتگاههاي بوم گردي به دليل بهره گيري از مشاركت جامعه محلي و توجه به مسائل اجتماعي و فرهنگي منطقه اي نويدبخش اشتغال پايدار در بخش گردشگري است. ظرفيتهاي كهن تاريخي، فرهنگي و مذهبي و اجتماعي مناطق شهري و روستايي گناباد فرصتهاي خوبي در اين زمينه فراهم كرده است.
از طرفي با توجه به مشكلات ناشي از تداوم طولاني مدت پديده خشكسالي و افزايش مهاجرت از مناطق روستايي گناباد ايجاد اقامتگاههاي بوم گردي علاوه بر اشتغال پايدار كاهش مهاجرت را به دنبال دارد.
از مجموع 20 اقامتگاه بوم گردي در خراسان رضوي، گناباد با هفت اقامتگاه بيشترين تعداد را در بين شهرستانهاي اين استان دارد.
محمد حشمتيان كه به اتفاق خانواده خود به گناباد سفر كرده هنگام بازديد از جاذبه هاي تاريخي روستاي هدف گردشگري رياب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ظرفيتهاي اقامتگاههاي بومگردي اين روستا را خوب توصيف و بيان كرد: در اين اقامتگاهها فرصتي فراهم مي شود كه گردشگران با هويت تاريخي و فرهنگ محلي در مناطق مختلف آشنا شوند.
يكي ديگر از مسافران كه از قوچان به گناباد سفر كرده نيز گفت: اقامتگاههاي بوم گردي فرصتي براي پيوند بين مردم با آداب و رسوم كهن اين مرز بوم ايجاد كرده و عامل تعميق فرهنگ و كهن منطقه اي است.
عليرضا ارجمند افزود: جذابيتهاي اقامتگاههاي بوم گردي به مراتب از ساير زيرساختهاي اقامتي مانند هتل و ميمهانپذير بيشتر است.
يك استاد دانشگاه و صاحبنظر مسائل اقتصادي گناباد نيز از اقامتگاههاي بوم گردي به عنوان تداعي كننده زندگي سنتي و اصيل مردم اين منطقه و مولفه مهم توسعه گردشگري ياد كرد.
دكتر ابوالقاسم شفيعي گفت: با وجود كمبود امكانات زيرساختي اسكان مسافر در گناباد، اين اقامتگاهها جايگاه خوبي براي جلب گردشگر هستند و فضايي فراهم كرده اند تا مسافران و گردشگران ضمن اسكان كوتاه يا بلندمدت با ظرفيتهاي گردشگري و تاريخي گناباد بيشتر آشنا شوند.
مسئول اقامتگاههاي بومگردي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: توسعه اقامتگاهها بوم گردي نقش موثري در رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال پايدار در بخش گردشگري دارد و از بهترين راههاي كسب درآمد، توسعه گردشگري در روستاها و جلوگيري از مهاجرت محسوب مي شود.
مهدي ذوالفقاري ادامه داد: ايجاد اقامتگاههاي بوم گردي از بسترهاي توسعه اقتصاد مقاومتي نيز مي باشد لذا بايد از همه ظرفيتهاي موجود در اين زمينه حداكثر استفاده را كرد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد نيز گفت: ايجاد اقامتگاههاي بوم گردي به عنوان يك ظرفيت براي توسعه گردشگري مورد عنايت مسئولان و متوليان قرار دارد. توسعه اين اقامتگاهها بايد مبتني بر هدفمندي و برنامه ريزي صحيح صورت گيرد.
عليرضا شناسايي افزود: شهرستان گناباد از مناطق پيشگام در ايجاد اقامتگاههاي بوم گردي در خراسان رضوي است و بايد اين ظرفيت را به خوبي شناخت و از آن براي توسعه و رونق گردشگري حداكثر بهره لازم را گرفت.
فرماندار گناباد هم گفت: زيرساختها و اماكن اقامتي اين شهرستان متناسب با جذابيتهاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري اين شهرستان توسعه نيافته اند و با محدوديتهايي در اين بخش مواجهيم.
محمدعلي نبي پور افزود: در اين شرايط توسعه اقامتگاههاي بوم گردي با توجه به سبك سنتي و جذابيتهاي زياد براي مسافران و گردشگران، در كاهش معضل كمبود زيرساختهاي اقامتي و افزايش جذب گردشگر و مسافر نقش مهمي دارند.
وي ادامه داد: طي يك سال اخير با پرداخت سه ميليارد ريال تسهيلات پنج اقامتگاه در روستاي هدف گردشگري رياب و شهر گناباد به بهره برداري رسيده و دو مورد نيز در روستاي قوژد مرمت و تجهيز شده اند كه پذيراي گردشگران و مسافران هستند.
فرماندار گناباد گفت: جذابيت اقامتگاههاي بوم گردي و غذاها و فضاي سنتي آن موجب افزايش تمايل گردشگران به خصوص خارجيها براي اسكان در آنها شده است.
وي افزود: پيش از اين گناباد مقصد سفر مسافران و گردشگران نبود و تنها از آن عبور مي كردند ولي از يك سال پيش اين شهرستان به عنوان مقصد سفر انتخاب شده و بطور متوسط 10 درصد مسافراني كه از ابتداي امسال به اين شهر سفر كرده اند بيش از يك روز در آن مانده اند.
پس از ثبت‌ جهاني قنات قصبه، موضوع گردشگري گناباد وارد مرحله جديد شد و افزايش سهم اين شهرستان در صنعت گردشگري كشور و جذب گردشگران داخلي و خارجي مورد توجه خاص مسئولان قرار گرفت. علاوه بر پنج اقامتگاه بوم گردي در روستاي هدف گردشگري رياب و داخل شهر گناباد، دو هتل نيز در گناباد و بيدخت فعال بوده و دو هتل ديگر نيز در شهرهاي كاخك و بيدخت در دست ساخت است.
گناباد داراي 250 اثر تاريخي و معنوي است كه از اين تعداد 142 مورد در فهرست آثار ملي ثبت شده اند. چهار موزه باستانشناسي، مردمشناسي، آب و روستايي زعفران نيز در اين شهرستان داير است. گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارد.
2095/1858