۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82911098
T T
۰ نفر

پرشمارگان ترین روزنامه چین: ترامپ پیمان شكن است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82911098
پرشمارگان ترین روزنامه چین: ترامپ پیمان شكن است

پكن - ایرنا - 'چاینا دیلی' پرشمارگان ترین روزنامه چین امروز پنجشنبه نوشت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا كه ید طولایی در نقض مقررات و معاهدات بین المللی دارد به توافق هسته ای به عنوان یك سند معتبر مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل هم پشت كرد.

به گزارش ایرنا این روزنامه معتبر چینی خاطر نشان كرده است كه نقض تعهدات بین المللی از سوی ترامپ امری عادی است و او پیشتر معاهدات بین المللی دیگری را هم نادیده گرفته و كنار گذاشته است.
چاینا دیلی از سال 1981 تا كنون به زبان انگلیسی در چین منتشر می شود و تیراژ ان بین 500 هزار تا یك میلیون نسخه در روز متغیر است این نشریه بیشتر مواضع دولت و حاكمیت چین را به زبان انگلیسی برای مخاطبان خارج از كشور منتشر می كند.
پیمان شكنی و نقض توافق هسته ای سال 2015 كه رسانه های آمریكایی سعی دارند با عنوان « خروج آمریكا از توافق هسته ای » بار مثبتی به آن بدهند از سوی وزارت خارجه چین و رسانه های این كشور مورد هجمه قرار گرفته و پكن در بیانیه ای این كار را باعث تاسف دانسته است.
نشریه چینی می نویسد: ترامپ نه فقط یك توافق مهم دیگر را نقض كرد بلكه ثابت كرد كه برای تلاش های بین المللی و كوشش سرسختانه كشورهای دیگر برای رسیدن به توافقات بسیار مهم و دیپلماسی اهمیتی قایل نیست.
چاینا دیلی با اشاره به اینكه ترامپ ناقض تعهدات بین المللی است، افزود: از زمانی كه توافق در سال 2015 حاصل شد بیش از 10 بار آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید كرد كه ایران به تعهداتش عمل كرده است.
این در شرایطی است كه آژانس پس از پیمان شكنی ترامپ یك بار دیگر تایید كرد هیچ نقض تعهدی از سوی ایران مشاهده نشده است و تحریم ها علیه تهران بر اساس توافق باید لغو شود.
روزنامه چینی تاكید كرده است كه ترامپ به دنبال دامن زدن به تنش ها در خاورمیانه است اقدامی كه او انجام داده است تنها باعث بی ثباتی بیشتر می شود و برخلاف گفته هایش به هیچ وجه در راستای صلح نیست.
چاینا دیلی نوشت : این اولین بار نیست كه ترامپ از تعهدات بین المللی تخطی می كند او پیمان بین المللی تحولات اقلیمی پاریس را كنار گذاشت و سپس از توافق ترانس پاسیفیك كه 11 عضو دیگر داشت و برخی متحدش بودند، خارج شد.
روزنامه چینی می نویسد: ترامپ می گوید كه می خواهد سرنوشت و آینده بهتری برای آمریكا رقم بزند اما او و هیچیك از اعضای كابینه اش پیشگو نیست و نمی دانند آینده چه خواهد شد.
چاینا دیلی با انتقاد بسیار شدید اللحن از رییس جمهور آمریكا به عنوان یك ناقض پیمان های بین المللی آورده است: توافق هسته ای از زمان شروع خیلی خوب بوده است و همان بهتر كه ترامپ آن را به حال خود رها كند.
آساق**231**