۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸
کد خبر: 82911398
T T
۰ نفر

مجارستان: برجام نباید از دست برود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸
کد خبر: 82911398
مجارستان: برجام نباید از دست برود

بلگراد -ایرنا - «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان گفت: توافقنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 یكی از مهمترین دستاوردهای سیاسی جهان در دهه های اخیر است و نباید از دست برود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا سیارتو در سخنانی در دانشگاه ملی «دولت» در بوداپست افزود: این توافقنامه نه تنها امید دستیابی به راه حل برای مشكلات بزرگ جهانی را در برداشت بلكه قدرتهای بزرگ جهان از جمله روسیه و آمریكا را پای میز مذاكره در كنار هم نشاند.
وی اضافه كرد: در این موضوع بین المللی، اتحادیه اروپا نقش مهمی را ایفا كرد از اینرو خانم فدریكا موگرینی ( نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی) حق دارد كه بر این موضع پافشاری كند.
سیارتو اظهار كرد: خوشبختانه این توافق پابرجاست و با وجود ترك آمریكا، بازیكنان دیگر در این موضوع نقش آفرینی خواهند كرد.
وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان افزود: پایداری وضعیت ایران و حضورش در سیاست بین الملل نقش مهمی در حفظ امنیت اروپا دارد، زیرا كه ثبات ایران تضمین كننده ثبات خاورمیانه است.
سیارتو با بیان اینكه مجارستان با موضع اتحادیه اروپا موافق است ، اظهار داشت: مجارستان در ابقای توافقنامه هسته ای با ایران منافعی دارد و از خروج آمریكا نا خشنود است، اما امیدوار است كه آمریكا به طور كلی آن را زیر پا نگذارد.
ترامپ رئیس جمهوری آمریكا سه شنبه شب خروج این كشور از توافقنامه هسته ای ایران و 1+5 را اعلام كرد.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همكاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق نامه هسته ای تاكید كرد.
انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام كردند كه در برجام باقی خواهند ماند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واكنش به اقدام ترامپ، اعلام كرد كه تهران به همكاری های خود با 5 كشور باقی مانده در توافقنامه ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
اروپام**436**1663**