۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۰
کد خبر: 82912168
T T
۰ نفر

رونق آثار دفاع مقدس؛ از خاطره نویسی تا رمان

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۰
کد خبر: 82912168
رونق آثار دفاع مقدس؛ از خاطره نویسی تا رمان

تهران- ایرنا- سی و یكمین نمایشگاه بین المللی كتاب در محل مصلی امام خمینی هم اكنون در حال برگزاری است، این نمایشگاه فرصت خوبی برای ارزیابی وضعیتِ نشر آثار حوزه دفاع مقدس است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ادبیات در تاریخ هر ملتی می تواند بیانگر حقایق، رخدادها، رویدادها، خوشی ها و ناخوشی ها و حماسه های انكارناپذیری باشد كه اگر عنایت و توجّه ویژه ادیبان و فرهیختگان عصر خود را دربرداشته باشد دارای وجوه شاخصی در اعصار دیگر می شود.
ادبیات دفاع مقدس در همه زمینه ها از جمله شعر، داستان، رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، قطعات ادبی، مقالات تحلیلی، توصیفی، تمثیلی، انتقادی و غیره حرفهای تازه ای برای گفتن دارد كه در كمتر پدیده ای این گستردگی را می بینیم.
نمایشگاه كتاب بهانه ای شد تا از نزدیك در جریان وضعیت نشر آثار دفاع مقدس قرار بگیریم.

** وضعیت نشر در حوزه ادبیات دفاع مقدس
«احمد اخباری» مدیر روابط عمومی و بازرگانی انتشارات روایت فتح، درباره وضعیت نشر در حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: این حوزه به لحاظ آثار و نویسندگانی كه در فضای جدید رشد پیدا كرده اند، از وضعیت خوبی برخوردار است. منتهی ادبیات دفاع مقدس و نشر مانند بقیه ناشران از یكسری قواعد مانند تولید كتاب، مسئله گرانی كاغذ مستثنی نیست. توقع ما از سیستم اجرایی كشور آن است یارانه هایی را در زمینه های نشر آثار دفاع مقدس پرداخت كند تا ما بتوانیم قیمت تمام شده كتاب را سرشكن كرده و آن را كمتر كنیم.
اخباری افزود: ما سراغ كارهای نو رفته ایم و با همین رسالت و دستور كار در حال حاضر اولین موضوعی كه به آن می پردازیم شهدای مدافع حرم است. استقبال مخاطبان نیز نسبت به این آثار زیاد است. جوان های این دوره و زمانه شاید برایشان ارتباط گرفتن با شهدای دفاع مقدس كه نزدیك به سی سال از آن می گذرد سخت باشد اما آن شهیدی كه دهه هفتادی است و با همه دغدغه ها و درگیری های فكری و روزمرگی های زندگی امروزی رفته و به عنوان مدافع حرم شهید شده است برای نسل جوان ملموس تر است.
«رضا دولتی» مسئول غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، نیز در زمینه وضعیت نشر در این حوزه یادآور شد: به جهتی كه قیمت كاغذ گران و قدرت خرید مردم پایین است، به طور كلی از كتاب ها كمتر استقبال می شود. بر این اساس باید یك تعدیل ایجاد و یارانه ای برای مردم از طریق نهادها و موسسات فرهنگی كشور در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند كتاب بخرند و بخوانند و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ترویج پیدا كند.

**ظرفیت های ادبیات حوزه دفاع مقدس
مدیر روابط عمومی و بازرگانی انتشارات روایت فتح در زمینه ظرفیت های ادبیات حوزه دفاع مقدس، با بیان این كه مقام معظم رهبری فرموده اند كه جنگ ما یك گنج است، افزود: دوران دفاع مقدس مانند یك كپسول فشرده ای است كه افراد با سلیقه و مدل های رفتاری متفاوت منتهی با یك آرمان دور هم جمع شده اند و نوع تعاملشان كاملا الگو هست و برای جوان امروز ما الگوسازی می كند.
مسئول غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز در زمینه ظرفیت های نشر آثار دفاع مقدس گفت: بنیاد حفظ آثار كه به عنوان متولی امر تولید و نشر آثار دفاع مقدس سابقه دیرینه ای دارد از سال 1369 كار خودش را شروع كرد و تا كنون حدود 2000 عنوان كتاب را تالیف، تدوین و حمایت كرده است. به تبع این، انتشارات دیگری هم در این راستا به عرصه آمدند.
دولتی افزود: نهاد كتابخانه عمومی كشور كه یك نهاد بزرگ و پرتوان است می تواند از ناشران دفاع مقدس حمایت كند به این شكل كه كتاب های دفاع مقدس را خریداری كند و در تجهیز كتابخانه های سراسر كشور به ویژه دانشگاه ها اقدام عملی انجام دهد.

**استقبال نسل جوان از آثار دفاع مقدس
اخباری درباره استقبال نسل جوان از آثار دفاع مقدس اظهار كرد: گاهی سیاه نمایی هایی می شود كه جوانان ما به فضای غربزده سوق پیدا كرده اند اما ما با توجه به حجم و كمیت فروش می بینیم كه استقبال گسترده جوانان به صورت فزایندی در حال افزایش است. البته در این میان اگر مفاهیم خیلی رك و روراست منتشر شود با استقبال بیشتری از جانب نسل جوان مواجه می شود.
دولتی در زمینه استقبال نسل جوان از آثار دفاع مقدس گفت: در حال حاضر آثار دفاع مقدس جزو پر فروش ترین كتابها است . استقبال و اقبال از آثار دفاع مقدس به ویژه از جانب نسل جوان خوب است، بر این اساس باید كتاب های ارزان قیمت و با كیفیت در اختیار جوان قرار دهیم. در این میان آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند در این عرصه نقش آفرین باشند.

**ارتقا و توسعه آثار دفاع مقدس
مدیر روابط عمومی و بازرگانی انتشارات روایت فتح در زمینه ملزومات ارتقا و توسعه آثار دفاع مقدس گفت: ما جدای از این كه كار نشر انجام می دهیم باید یك مقدار افق دیدمان را فراتر ببریم. بر این اساس كتاب یكی از ابزار است و باید ورود به كتاب های صوتی و روش های جدید را به منصه ظهور برسانیم. قاعدتا اگر تك بعدی بخواهیم در فضای كتاب محصول تولید كنیم از زمینه ها و محصولات دیگر غافل می مانیم. بنابر این باید در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی و مولتی مدیا و فیلم و تصویر نیز این رسالت را انجام دهیم تا مخاطب را جذب كنیم.
مسئول غرفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز یادآور شد: در وهله نخست نیاز به حمایت مسئولان برای ارتقای این حوزه وجود دارد و نویسندگان نیز در این زمینه نقش مهمی دارند. به نظر می رسد حركت نویسندگان به سمت رمان نویسی دفاع مقدس امر مهمی است كه می تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب گذاشته و جذابیت آثار را افزون كند.

پژوهشم**458**1601**
۰ نفر