۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82912683
T T
۰ نفر

رئيس نوسازي مدارس كشور: نيكوكاران ياور ما هستند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82912683
رئيس نوسازي مدارس كشور: نيكوكاران ياور ما  هستند

شيراز- ايرنا - رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور با تقدير از نيكوكاران و خيرين مدرسه ساز گفت: اين افراد با ساخت مدرسه و كمك هاي خود همواره ياور اين سازمان بوده اند.

به گزارش ايرنا دكتر مهرالله رخشاني مهر عصر جمعه در جشنواره خيرين مدرسه ساز لارستان افزود:هدف كلي مشاركت 30 درصدي يك نيكوكار در امر مدرسه سازي نيست بلكه مقصود والاتر از آن، حفظ فرهنگ وقف و انفاق در جامعه به عنوان ميراث گذشتگان است.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش بيان كرد : حدود 105 هزار مدرسه در كشور وجود دارد كه 30 درصد آنها بايد ايمن سازي شوند كه از اين رقم 18 درصد بايد مقاوم سازي شوند كه اگر اين مهم محقق نشود در مدت كوتاهي به عنوان مدارس تخريبي طبقه بندي مي شوند.
رخشاني مهر با توجه به استاندارهاي و معيارهاي مطلوب سرانه آموزشي گفت:با اين كه سرانه جهاني فضاي آموزشي 8/4 متر مربع است اما اين ميانگين در كشور ما حدود پنج و دو دهم متر مربع است كه حتي در برخي مناطق مانند تهران ، البرز ،سيستان وبلوچستان اين رقم پايين تر است.
وي ادامه داد: در استاني مانند يزد به سبب همت خيرين اين مساحت از ميانگين كشوري بالاتر رفته كه جاي تقدير دارد،اما همين مقدار 5/2 دهم مترمريع كه بيان شد داراي 30 درصد فضاي تخريبي و يا نيازمند مقاوم سازي است به عباراتي يك سوم فضاهاي آموزشي موجود داراي استانداردهاي لازم نيستند.
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور، نگهداري و مراقبت از فضاهاي احداثي را از موارد موثر در مانايي و ماندگاري مدارس دانست و گفت:اگر در حفظ و نگهداري از مدارس تعلل كنيم ناچاريم فضاهايي را كه امروز مي سازيم اعم از آموزشي، اداري و يا مسكوني دوباره در آينده نزديك بازسازي كنيم، بنابراين مي طلبد كه خيرين در اين مقوله مهم كمك كنند، تا بتوانيم عمر مفيد مدارس را افزايش دهيم و تا مرز 80 الي 90 سال برسانيم.
معاون عمراني وزير آموزش وپرورش با اشاره به اهميت مكان يابي ساخت و ساز مدارس اضافه كرد: در اين زمينه معتقديم بايد مدارس در مراكزي احداث شوند كه حداقل تا 20 سال آينده در آن امر آموزشي برقرار باشد و خالي از سكنه نشوند چرا كه ساخت مدارس در مراكز فاقد دانش آموز هدر رفت منابع است.
رخشاني مهر گفت:مكان يابي صحيح منافاتي با تحقق عدالت آموزشي كه امروزه به معناي دسترسي آسان به مدرسه تعبير مي شود، ندارد بلكه در مناطق پراكنده با ساخت مدارس شبانه روزي مي توان از هدررفت منابع جلوگيري كرد و با موقعيت سنجي اين مشكلات را حل و فصل و مديريت كرد تا شاهد جمعيت كمتر از 45 نفر كه امروز در مدارس شاهديم، نباشيم .
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور، شروع ترويج فرهنگ ايجاد فضاي سبز را از مدرسه توصيف كرد وافزود: اگر قرار باشد اين قضيه در جامعه نهادينه و فرهنگ سازي شود شروع آن از مدرسه است و شاخصه مدارس سبز استفاده از انرژي تجزيه پذير و جداسازي زباله هاست واز اين حيث خيرين بايد از مسوولين ومتوليان مدرسه سازي خواستار اجراي فضاي سبز در مدارسي كه از منابع آنان ساخته مي شود باشند.
در اين سرفراز جشنواره موصلي مدير كل نوسازي مدارس فارس نيز گفت:مردم لارستان در وفاداري به شهر وديار خود قابل تحسين هستند كه چگونه به شهرستان خود عشق مي ورزند و به دنبال آباداني خطه خير پرور فارس هستند كه اين خصلت ارزشمند قابل تمجيد و‌ تكريم است.
در سفر رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور به فارس آموزشگاه خيرساز حاج حسين شادرام در گراش و آموزشگاه اميركبير با مشاركت بنياد نيك انديشان هاشمي در لارستان افتتاح و كلنگ ساخت پنج باب پروژه آموزشي واداري خي ساز در اين شهرستان ها برزمين زده شد.
لارستان در جنوب استان فارس است.
7375 /1876