به گزارش خبرنگار ايرنا ، پروژه برقي كردن خطوط راه آهن شمال كشور به طول 370 كيلومتر با مشاركت روسها و با اعتباري معادل يك ميليارد و 200 ميليون يورو اجرايي ميشود .
راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان آغاز مي شود و تا بندر تركمن در استان گستان ادامه دارد و مسير عبور راه آهن شمال از بسياري شهرهاي مازندران از جمله پلسفيد شهر ورودي به استان ، زيراب ، شيرگاه ، قائمشهر ، ساري ، نكا ، بهشهر و گلوگاه مي گذرد و 80 درصد ايستگاه هاي اين شركت از درون اين شهرها مي گذرد .
ويژگي كه بنا به اظهار نظر مسئولان راه آهن شمال مزيت هاي اين خطوط ريلي و بستري مهم براي اجراي پروژه برقي كردن خطوط به شمار مي رود .
همچنين عبور اين خطوط ريلي در طول مسير جاده هاي پرترافيك كشور از جمله جاده قائمشهر به ساري را نيز مي توان از ديگر ويژگي و شاخصه مسير راه آهن شمال نام برد كه با برقي كردن راه آهن مي تواند نقش مهمي در كاهش بار ترافيكي اين مسيرها بويژه در پيك سفرهاي نوروزي و تابستانه ايفا كند .
*راه آهن گزينه مناسب براي رفع مشكلات توسعه وايجاد راهها
رئيس اداره مديريت راههاي اداره كل راهداري و حمل و نقل مازندران در اين خصوص گفت : از نظر حجم تردد ، جاده هاي مازندران سومين راه پرتردد كشور به شمار مي رود .
محسن هاشمي افزود : 6 درصد تردد جاده هاي كشور در استان مازندران رخ مي دهد در حاليكه كمي بيشتر از سه درصد راههاي شرياني كشور در اين استان قرار دارد .
وي ميانگين تردد در مازندران را در روزهاي عادي حدود 68 هزار دستگاه وسيله نقليه در هر ساعت اعلام كرد و ادامه داد : در ساعات اوج ترافيك اين ميزان با افزايش حدود 2 برابري به 130 هزار دستگاه خودرو مي رسد .
رئيس اداره مديريت راههاي مازندران همچنين از شدت گرفتن حجم تردد خودروها در اواخر هفته و تعطيلات به عنوان ويژگي جدا ناپذير جاده هاي اين استان گردشگر پذير توصيف كرد .
وي گفت : در اين ايام با افزايش تردد خودروها ، 9 درصد تردد جاده هاي كشور را جاده هاي اين استان به خود اختصاص مي دهند .
مازندران 10 هزار و 700 كيلومتر راه اصلي و فرعي دارد .
هاشمي محدوديت زمين و بالتبع گران شدن هزينه تملك اراضي براي ايجاد راههاي جديد و توسعه راههاي قبلي را به عنوان مشكلات پيش رو در اين بخش در مازندران ذكر كرد و ادامه داد : توسعه و ايجاد مدل هاي جديد حمل و نقل از جمله راه آهن مي تواند در كاستن بار ترافيكي جاده هاي استان تاثير بگذارد .
علاوه بر اين همواره حمل و نقل جاده اي با توجه به مسائلي همچون بي دقتي در رانندگي و نامناسب بودن خودروها و جاده ها به عنوان عامل خطرآفرين و مرگبار به شمار مي رود كه جاده هاي مازندران نيز با توجه به پرترافيك بودن آن از اين قاعده مستثني نيست .
براساس جديدترين آمار منتشر شده از سوي پزشكي قانوني مازندران پارسال 618 نفر در حوادث رانندگي در جاده هاي استان جان خود را از دست دادند .
بخش هايي از مسير عبور راه آهن شمال از تعدادي شهرهاي مازندران عبور مي كند كه با برقي شدن و اتصال ديگر شهرهاي استان به اين مسير ، مي تواند گزينه مناسب در جابجايي امن شهروندان و مسافران به تمامي نقاط استان باشد تا از اين طريق با كاهش تردد جاده اي از ميزان حوادث رانندگي كاسته شود.
در حال حاضر عمده حمل مواد اوليه به كارخانه ها و شهرك هاي صنعتي و نيز جابجايي توليدات اين كارخانه ها به صورت خودرويي انجام مي شود كه در زمان هاي پرترافيك جاده هاي مازندران همواره با گزينه محدوديت هاي ترافيكي و پشت خط ترافيك ماندن ختم مي شود .
بجز بندر اميرآباد واقع در شرق استان مازندران كه با ايجاد خط ريلي درون مجموعه از اين ظرفيت حمل ونقل استفاده مي كند بقيه
واحدهاي صنعتي استان را مي توان گفت كاملا بي بهره از استفاده حمل و نقل ريلي است .
*عبور مسير توسعه مازندران از ريل راه آهن
برقي كردن خطوط راه آهن شمال ، پروژه اي كه بارها و در سالهاي گذشته از سوي مسئولان وعده داده شد و اما اين بار و در نشست اخير استاندار مازندران با مسئولان شركت راه آهن كشور از كليد خوردن اجراي اين پروژه خبر داده شد .
استاندار مازندران در اين نشست با اعلام خبر آغاز اجراي پروژه برقي كردن راه آهن شمال گفت كه پيش بيني مي شود براي اجراي اين پروژه چهار ميليارد يورو هزينه شود .
محمد اسلامي با اشاره به اينكه سرمايه گذاري در اين بخش مي تواند بسترسازي خوبي براي توسعه استان باشد ، افزود : تفاهم نامه بعدي مبني بر ايجاد و راه اندازي قطار حومه اي همچون اتوبوس كه در مسير هاي بابل ، قائمشهر و ساري تردد مي كنند به عنوان بخش ديگري براي استفاده از ظرفيت هاي اين خطوط ريلي است .
استاندار مازندران ادامه داد : اجرايي شدن اين پروژه به عنوان راه عملياتي براي كاهش بار ترافيكي در جاده هاي استان است .
* برقي كردن راه آهن شمال و مزيت ها
مدير كل راه آهن شمال با اشاره به سابقه فعاليت اين شركت از سال 1316 گفت : قرارداد برقي كردن مسير راه آهن شمال كه از اينچه برون در استان گلستان تا گرمسار در استان سمنان را شامل مي شود ، با راه آهن روسيه و با سرمايه گذاري يك ميليارد و 200 ميليون يورويي اجرايي مي شود .
يوسف گران پاشا اجراي اين پروژه را داراي ابعاد چند بعدي و فوايد مختلف از قبيل كاهش آلايندگي هاي صوتي و محيط زيست ، كاهش مصرف سوخت و خطرتصادف برشمرد .
وي ادامه داد : هم اكنون كه فعاليت ديزل ها با سوخت گازوئيلي است در بخش هاي سوخت ، آلايندگي هوا و تصادفات به ترتيب يك هفتم ، يك بيستم و يك پنجاهم به نسبت حمل و نقل جاده اي كاهش دارد .
مدير كل راه آهن شمال تاكيد كرد : برقي كردن خطوط راه آهن شمال كه استفاده از واگن هاي با سوخت برق را دارند باعث كاهش بيشتر آلايندگي هوا ، صوت و تصادف و نيز مصرف سوخت مي شود كه مقدار آن چند برابر وضعيت فعلي خواهد بود .
وي علاوه بر اين مزيت ها ، برقي كردن خطوط راه آهن شمال را گامي براي رفع مشكلات پيش روي استان مازندران دانست و افزود : ترافيك و بار سنگين تردد خودروها گره بخش زيادي از شهرهاي استان به شمار مي رود .
گران پاشا گفت : برقي كردن راه آهن شمال كه با برنامه گسترش اين مسير در تمامي شهرهاي مازندران همراه است و مي تواند بستر خوبي براي جابجايي مسافر بين شهري و كاهش بار ترافيكي باشد .
يوسف گران پاشا اين خطوط را برخوردار از ظرفيت و پتانسيل براي برقي كردن دانست و افزود : وجود ايستگاههاي راه آهن درون شهرها از جمله اين ويژگي ها است .
از 22 ايستگاه راه آهن شمال كشور حدود 80 درصد آنها از درون شهرهاي مازندران عبور مي كند .
* اعلام آمادگي براي مشاركت ريل گذاري در شهرك هاي صنعتي
وي از آمادگي راه آهن براي مشاركت در ريل گذاري شهرك و نواحي صنعتي مازندران خبر داد و گفت كه جلسات در اين خصوص با شركت شهرك هاي صنعتي استان برگزار شد تا انجام اين كار مسير حمل و جابجايي مواد اوليه و محصولات توليدي از طريق ريل انجام شود .
به گفته گران پاشا در حال حاضر تنها بند اميرآباد با فراهم كردن زير ساخت هاي لازم براي حمل بار را ايجاد كرده است كه پارسال 256 هزار تن بار اين بندر از طريق مسير ريلي جابجا شد .
وي اضافه كرد : با بهره برداري مسير 'رو رو ' اين بندر در آينده نزديك ، اين ظرفيت جابجايي بار يه يك ميليون تن در سال افزايش خواهد يافت .
* افزايش سه و نيم برابري جابجايي بار با قطار برقي
مديركل راه آهن شمال گفت كه با برقي شدن اين مسير ريلي ، حجم انتقال و جا به جايي بار در اين مسير سه و نيم برابر مي شود و از 2 ميليون و 200 هزار تن به هفت ونيم ميليون تن در سال افزايش مي يابد .
وي افزود : همچنين با ايجاد قطارهاي برقي بين شهري حجم جابجايي مسافر نيز در اين مسير افزايش خواهد يافت و انتظار مي رود حتي به 2 برابر فعلي افزايش يابد .
2096/1899
ساري – ايرنا – افزايش حمل بار , كاهش مصرف سوخت و الودگي محيط زيست ،كاهش تردد جاده اي و به تبع ان كاهش حوادث رانندگي از جمله ظرفيت هاي برقي شدن راه آهن شمال عنوان شده و به گفته كارشناسان اميدهاي تازه اي را براي رفع برخي مشكلات مازندران ايجاد مي كند.