۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82917458
T T
۰ نفر

توسعه انرژي خورشيدي ضرورتي اجتناب ناپذير

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82917458
توسعه انرژي خورشيدي ضرورتي اجتناب ناپذير

سمنان- ايرنا- ايران به دليل واقع شدن روي كمربند خورشيدي جهان و داشتن شرايط جغرافيايي مناسب، مستعد بهره برداري انرژي تجديدپذير از جمله انرژي خورشيدي است كه متاسفانه تاكنون اقدام اساسي در اين بخش انجام نشده است.

كارشناسان حاضر در ميزگرد ايرنا سمنان گفتند سرزمين ايران نه تنها در سوخت هاي فسيلي غني است بلكه در انرژي هاي تجديد پذير هم ظرفيت هاي زيادي داراست كه بايد از آن نهايت بهره برداري را كرد.
هم اكنون بنابر آمار موجود بخش هاي خانگي 23 درصد، صنعت 32 درصد ، كشاورزي 14 درصد ، عمومي 12 درصد ، روشنايي معابر چهار درصد و ساير مصارف هفت درصد انرژي الكترونيكي را در ايران به خود اختصاص دادند.
آمارهاي موجود مي گويد ميزان تابش متوسط روزانه آفتاب در ايران به چهار كيلووات ساعت بر متر مربع مي رسد و متوسط تعداد ساعات آفتابي، از 2 هزار و 800 ساعت در سال بيشتر است.
به تاكيد كارشناسان، ايران امروز با توجه به اتمام سوخت هاي فسيلي در آينده نزديك، نيازمند برنامه اي مدون در جهت ارتقا استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير است كه براي تحقق اين مهم بايد راهكارهاي اساسي اتخاذ شود.
منابع تامين كننده انرژي را مي توان در سه گروه عمده انرژي هاي فسيلي، انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديد پذير (باد، خورشيد و ...) طبقه بندي كرد.
به باور كارشناسان استفاده از منابع انرژي هاي تجديدپذير نه آلودگي ها و تخريب هاي زيست محيطي انرژي هاي فسيلي و هسته اي را دارند و نه پايان پذير و تمام شدني هستند.
اگرچه در سال هاي اخير فعاليت در زمينه انرژي خورشيدي در ايران گسترش يافته اما واقعيت اين است كه ظرفيت توليدي كشور ما بسيار بيشتر از اين حرف‌هاست بنابراين ضروري است راهبردهاي اصولي براي استفاده بيشتر از اين منابع تدوين شود.
براساس آمارهاي وزارت نيرو، ظرفيت كنوني نصب شده نيروگاهي كشور در بخش انرژي هاي تجديدپذير فقط يك درصد سبد انرژي كشور است و پيش بيني مي شود در افق 1400 ظرفيت توليد انرژي نيروگاه هاي تجديدپذير به پنج هزار مگاوات برسد.
ظرفيت كنوني نيروگاهي كشور در مجموع، افزون بر 75 هزار مگاوات است كه از اين نظر، ايران در رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان قرار دارد.
در منابع ديگر كل ظرفيت منصوب به نيروگاه‌هاي تجديدپذير كشور 243 مگاوات عنوان شده است كه حدود 158 مگاوات آن نيروگاه‌هاي بادي و بقيه نيروگاه‌هاي خورشيدي، برق آبي كوچك و زيست توده تشكيل مي دهند.
در لايحه برنامه پنج ساله ششم توسعه كشور، ساخت 26 هزار مگاوات نيروگاه جديد برنامه ريزي شده است كه 16هزار مگاوات آن با تبديل نيروگاه هاي گازي موجود به سيكل تركيبي، سه هزار مگاوات آن با ساخت نيروگاه هاي توليد پراكنده، DG(نيروگاه توليد پراكنده) و CHP (توليد همزمان برق و حرارت) و پنج هزار مگاوات ديگر آن با ساخت نيروگاه هاي تجديدپذيربادي و فوتوولتائيك (خورشيدي) تامين خواهد شد.
در همين راستا ساخت بزرگترين نيروگاه خورشيدي ايران با ظرفيت توليد 600 مگاوات برق، 29 شهريور سال گذشته با حضور مسوولان ايران و وزير تجارت، انرژي و راهبرد صنعتي انگليس در لندن منعقد شد.
خبرگزاري ايرنا سمنان در اين همين ارتباط ميزگردي با عنوان 'ضرورت استفاده از انرژي خورشيدي در ايران' با حضور سعيد كاميابي دانشيار حوزه اقليم شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سمنان، سيدمحمد حسيني نژاد معاون برنامه ريزي و مهندسي شركت توزيع برق استان سمنان، عباس افتخاري ممقاني مديرعامل شركت توليدي و صنعتي صنايع الكترونيك سازان سمنان، محمدحسن عصار حسيني رييس هيات مديره و مديرعامل گروه صنعتي سازان استان سمنان، حميدرضا حسيني مديركل امور عشايري استان سمنان و محمدرضا شفيعي مجري طرح توليد پراكنده شركت توزيع برق استان سمنان برگزار كرد.
در استان سمنان به 2 روش انرژي خورشيدي و بادي به عنوان بهترين گزينه هاي براي توليد انرژي ارزيابي شده و وجود بيش از 300 روز آفتابي در سال، اين نوع انرژي را مناسب ترين و اقتصادي ترين روش براي توليد برق و ديگر انواع انرژي مورد تاكيد قرار مي دهد.
**استفاده سلول هاي خورشيدي در ايران افزايش يابد
دانشيارحوزه اقليم شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سمنان در اين ميزگرد گفت : انرژي خورشيدي و استفاده از آن در كشور دچار چالش در زمينه قيمت و ميزان بازدهي است.
سعيد كاميابي افزود : اكنون از 100 واحد انرژي دريافتي خورشيد تنها 10 درصد قابل استفاده است و در برخي كشورها بهره وري را به 20 درصد رسانده اند و بايد تلاش شود در ايران هم ميزان بهره وري استفاده از سلول هاي خورشيدي افزايش يابد.
وي ادامه داد : هزينه راه اندازي سلول هاي خورشيدي در ايران هزينه بالايي دارد و اين موضوع توجيه اقتصادي طرح را تحت تاثير قرار مي دهد و بايد با انجام طرح هاي دانش بنيان با كمك دانشگاه ها، نهادها و سازمان ها هزينه راه اندازي تا جايي كه ممكن است براي توجيه اقتصادي تعديل شود.
دانشيارحوزه اقليم شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سمنان تصريح كرد : در ميان استان هاي كشور سمنان با توجه به ظرفيت و اقليم، شرايط خوبي براي سرمايه گذاري و بهره برداري از انرژي خورشيدي دارد.
وي سرمايه گذاري، برنامه ريزي، انجام كارهاي دانش بنيان و هدفمند، ارتباط بين صنعت و دانشگاه، ارتباط و هماهنگي سازمان و متوليان امر را لازمه و پيشنياز استفاده مطلوب از اين ظرفيت بالقوه در استان برشمرد.
كاميابي با بيان اين كه استان سمنان 6 درصد مساحت كل كشور را دارد، تصريح كرد : متوسط ساعت آفتابي در اين استان بيش از 340 ساعت است.
وي ادامه داد: از 365 روز سال سمنان در 325 روز سال هواي آفتابي دارد به عبارتي اين استان در حدود سه هزار ساعت در سال از هواي آفتابي بهره مند است.
وي گفت: به مرور زمان و باپيشرفت فناوري، نفت عنوان كالاي راهبردي خود را از دست مي دهد و اكنون بسياري ازكشورهاي پيشرفته به اين سو گام برداشته اند.
وي تصريح كرد : از لحاظ بُعد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ،زيست محيطي و سازماني و نهادي نقاط قوت و دلايل مهمي براي استفاده از انرژي خورشيدي وجود دارد و با توجه به وجود تكنولوژي و ظرفيت كشور و به ويژه استان سمنان بايد بيش از بيش از اين ثرورت خدادادي كه به رايگان در خدمت بشر است استفاده كنيم.
كاميابي با بيان اين كه در خوش بينانه ترين وضعيت از 100 درصد انرژي خورشيدي فناوري كنوني تنها 20 درصد انرژي را به برق تبديل مي كند، افزود : بايد صنعت و دانشگاه در ارتباط با يكديگر و انجام كارهاي دانش بنيان ميزان بازدهي را افزايش دهند تا چند سال آينده دوباره نياز به بهسازي و هدر رفت سرمايه و در راستاي توسعه پايدار دچار زيان نشويم.
وي با اشاره بر دارا بودن بيش از سه هزار ساعت آفتابي در استان و داشتن بيش از 337 ساعت آفتابي در تير ماه و 200 ساعت آفتابي در اسفنده ماه كه كمترين تابش خورشيد را داريم، افزود : اين ميزان ساعت آفتابي مقدار قابل توجهي است كه بايد از اين ظرفيت استفاده كرد و از لحاظ اقتصادي قيمت ها به گونه اي باشد تا اقشار جامعه توانايي خريد داشته باشند.
دانشيارحوزه اقليم شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سمنان با تاكيد بر استفاده از انرژي پاك و انرژي تجديد پذير افزود : با توجه به پتانسيل كشور استفاده از انرژي خورشيدي در اولويت قرار دارد.
وي تصريح كرد : در زمان حاضر بحث انرژي از حالت بخشي خارج و ديگر يك مسيله فرابخشي است و براي تحقق اهداف در اين حوزه همه مسوول هستند و بايد يك نگاه هم افزايي شكل بگيرد.
كاميابي بيان داشت : جهان به سمت استفاده از انرژي نو حركت مي كند و اگر از الان در كشور افق برنامه ريزي داشته باشيم مي توانيم ادعا كنيم در افق برنامه چشم انداز در مسير خوداتكايي شهرهاي خلاق هستيم و در غير اين صورت در آينده كه بحران انرژي پيش بيني شده بتوانيم متكي به خود باشيم.
وي اضافه كرد : اگر برنامه ريزي در بخش انرژي به اين منوال پيش رود در آينده حتي از لحاظ منافع ملي و حاكميتي نيز دچار مشكل خواهيم شد.
وي يادآور شد : بايد براي پيشرفت كشور نگاه توسعه و ارشادي جاي خود را به نگاه راهبردي بدهد.
**جنگ آينده، جنگ انرژي است
معاون برنامه ريزي و مهندسي شركت توزيع برق استان سمنان گفت : با توجه به روند افزايشي گازهاي گلخانه اي در جهان، ضرورت استفاده از انرژي خورشيدي براي همه واضح و توجيه پذير است.
سيدمحمد حسيني نژاد افزود : با توجه به شرايط كنوني جهان حركت به سمت استفاده از انرژي ها نو امري اجتناب ناپذير است.
وي ادامه داد : آينده جنگ بر سر انرژي است نه آب ، و برخي كشورها با ارزان كردن انرژي هاي نو در مقطعي از زمان به عنوان راهكار براي سوق دادن و تشويق مردم استفاده كردند.
حسيني نژاد خريد برق توليدي نيروگاه هاي خورشيدي به صورت تضميني تا 20 سال توسط دولت را از اقدامات انجام شده براي تشويق و ترغيب مردم و سازمان ها براي استفاده از انرژي نو برشمرد.
وي اضافه كرد : در زمان حاضر قيمت خريد برق از افرادي كه پنل هاي خورشيدي نصب كرده اند قيمت تشويقي است و قيمت خريد برق براي افراد داراي انشعاب هستند با افرادي كه انشعاب ندارند متفاوت است.
وي تصريح كرد: افرادي داراي انشعاب برق به 2 گروه زير 20 كيلو وات و گروه زير 100كيلو وات تقسيم مي شوند.
به گفته وي اكنون برق نيروگاه خورشيدي تا 20 كيلو وات براي افراد داراي انشعاب به ازاي هر كيلو وات با در نظر گرفتن ضريب تورم و ضريب درون شبكه هشت هزار و 500 ريال از سوي دولت خريداري مي شود و در مدت سه تا چهار سال سرمايه بازگشت دارد و براي نيروگاه هاي تا يكصد كيلو وات خريد به ازاي هر كيلو وات با در نظر گرفتن ضرايب تورم و درون شبكه در حدود هفت هزار و 300 ريال پيش بيني شده است كه بين چهار تا پنج سال با اين نرخ خريد در نظر گرفته شده سرمايه بازگشت دارد.
معاون برنامه ريزي و مهندسي شركت توزيع برق سمنان گفت: خريد برق از نيروگاه خورشيدي با توليد برق بيش از يكصد كيلو وات و يا افراد بدون انشعاب به ازاي هر كيلو وات چهارهزار و 900 درنظر گرفته شده ومدت زمان بازگشت سرمايه حدود پنج سال است.
حسيني نژاد بيان كرد : خريد برق به مدت 20 سال به صورت تضميني صورت مي گيرد و طرح سلول خورشيدي طرحي توجيه پذير است.
وي ادامه داد : آگاه سازي مردم و در معرض ديد قرار گرفتن نيروگاه هاي خورشيدي و توضيح درباره ي توجيه اقتصادي آن نقش مهمي در جذب مردم براي استفاده از اين پنل ها دارد.
وي كمتر شدن تاسيسات زير بنايي، كاهش هزينه هاي نگهداري و انتقال، كاهش تلفات شبكه و همچنين ايجاد منافع براي افراد را از جمله مزاياي استفاده از انرژي خورشيدي دانست.
معاون برنامه ريزي و مهندسي شركت توزيع برق استان سمنان تصريح كرد مشكل اساسي نبود فرهنگ سازي ونبود آموزش است و بايد در زمينه استفاده از سلول خورشيدي بيشتركار شود و رسانه بايد دراين حوزه كمك كند.
حسيني نژاد ادامه داد : سياست دولت ورود مستقيم به اين بخش نيست و رويكر ورود بخش خصوصي است و به دليل ضرورت تشويق سرمايه گذار اقدام به خريد تضميني برق كرده است.
وي خاطرنشان كرد : به عنوان راهكار به كميته امداد پيشنهاد شده به جاي كمك بلا عوض به مددجويان و صرف هزينه براي اشتغال زايي اين مبلغ را در ايجاد سلول هاي خورشيدي صرف كند و با انجام اين كار در زمستان كمترين نور خورشيد پنج ميليون ريال مي شود و در تابستان اين رقم افزايش مي يابد.
وي اضافه كرد : سال گذشته در خراسان رضوي اين طرح بين 500 خانوار اجرا و در سمنان تنها در يك مورد اجرا شد..
معاون برنامه ريزي و مهندسي شركت توزيع برق استان سمنان با بيان اين كه سازمان هاي دولتي ضروري است در اين حوزه ورود كنند، خاطرنشان كرد : براي ترويج استفاده از انرژي خورشيدي دستورالعملي پيش بيني شده كه بر اين اساس از شهريور ماه سازمان ها و دستگاه هاي دولتي بايد 20 درصد انرژي را قيمت تمام شده پرداخت كنند.
**راه اندازي انرژي خورشيدي در سمنان توجيه اقتصادي دارد
مديرعامل شركت توليدي و صنعتي صنايع الكترونيك سازان سمنان گفت : كشور و به ويژه استان سمنان توجيه پذير ترين نقاط براي استفاده از سلول هاي فتوولتايي است.
عباس افتخاري ممقاني افزود : در سال 1384 هزينه براي نصب نيروگاه خورشيدي در حدود 11 تا 12 هزار دلار بوده و با پيشرفت تكنولوژي اين رقم به ازاي هر كيلو وات حدود يك هزار و صد دلار رسيد.
وي ادامه داد : در زمان حاضر راندمان پنل هاي خورشيدي در حالت تجاري 15 تا 18 درصد و پنل هاي داراي گريد اِي پلاس تا 22 درصد است.
به گفته وي اشغال فضا نسبت به سازه و ميزان دريافت انرژي روز به روز در حال رشد است.
افتخاري ممقاني تصريح كرد : در كشور ايران به دليل وجود بيابان هاي وسيع محدوديت فضا وجود ندارد و بايد از اين ظرفيت بيابان ها و هواي آفتابي بيشترين بهره برداري را داشت.
مديرعامل شركت توليدي و صنعتي صنايع الكترونيك سازان سمنان گفت: چالش انرژي ارزان توجيه پذيري اين طرح را ازبين مي برد و نمي توان با هزينه شخصي سرمايه گذاري كرد و در نظر گرفتن كارهاي تشويقي عامل جذب سرمايه گذاران است.
وي تصريح كرد : دولت به اين نتيجه رسيده كه براي جذب سرمايه گذار بايد جذابيت ايجاد كند و بر همين اساس در زمان حاضر ايران نسبت به كشورهاي جهان بيشترين نرخ خريد برق نيروگاه هاي خورشيدي را دارد.
به گفته وي كشور آلمان سردمدار خريد گرانترين برق نيروگاه هاي خورشيدي است و اكنون كشور ايران 15 درصد بيشتر از آلمان خريد برق نيروگاه خورشيدي دارد و با در نظر گرفتن چنين جذابيتي، همه سرمايه گذاران خواهان سرمايه گذاري در كشور ايران هستند.
افتخاري ممقاني اظهاركرد : در سال 95 خريد هر كيلو وات 10 هزار ريال و نيروگاه هاي بزرگ پنج هزار و 700 اعلام شد و همه براي سرمايه گذاري هجوم آوردند و متاسفانه قيمت خريد كاهش يافت و شوك قيمتي در بازه ي زماني كوتاه موجب عقب نشيني و كاهش استقبال مردم و سرمايه گذاران شد.
وي خاطرنشان كرد : اكنون قيميت خريد تضميني تقريبا ثابت است و همين موضوع موجب جذب سرمايه گذار مي شود.
وي سرمايه گذاري با نياز به سرمايه كم و دريافت سود در حدود 22 تا 25 درصد را از مهمترين مزاياي سرمايه گذاري در استفاده از انرژي خورشيدي برشمرد.
وي بر فرهنگ سازي و آگاهي سازي مردم از مزاياي استفاده از پنل هاي خورشيدي براي افزايش سرمايه گذاري تاكيد و اضافه كرد: استفاده از اين نوع انرژي مشكلي از لحاظ تكنولوژي وجود ندارد.
وي نداشتن نقشه راه را بزرگترين مشكل استفاده از اين انرژي دانست و اظهار داشت: بايد برنامه اي داشته باشد تا معين شود در يك دوره زماني چه بايد كرد.
افتخاري ممقاني خرد جمعي را لازمه ساماندهي مشكلات و افزايش بهروري از لحاظ كمي و كيفي در استفاده از انرژي خورشيدي دانست و تصريح كرد : براي افزايش بهره وري بايد دانشگاه در كنار صنعت باشد.
وي با اشاره به طرح بركت آفتاب و پيشنهاد به كميته امداد امام خميني (ره) براي احداث پنل هاي خورشيدي براي مددجويان و ايجاد درآمد براي آن ها گفت: بيشتر منازل مددجويان مساحت كمي دارد يا استحكام كافي ندارند و يا مددجو اصلا توانايي فعاليت وكار را ندارد.
وي اضافه كرد : ايجاد نيروگاه خورشيدي يك مگاواتي در سطح گستره به وسيله كميته امداد امام خميني (ره) موجب ايجاد اشتغال و درآمدزايي مي شود چرا كه نيروگاه در سطح وسيع نيازمند نگهداري و جذب نيروي انساني است و هم با تقسيم هزينه فروش برق مي توان براي مددجويان اشتغال ايجاد كرد.
**انرژي خورشيدي باعث صرفه جويي سوخت فسيلي مي شود
رييس هيات مديره و مديرعامل گروه صنعتي سازان سمنان در اين ميزگرد ايرنا گفت: موضوع آلاينده هاي محيط زيستي كه از مصرف سوخت هاي فسيلي بوجود مي آيد و بحث گازهاي گلخانه اي و گرمايش جهاني موجب شده رويكرد به سمت انرژي‌هاي تجديدپذير در دنيا مورد توجه قرار بگيرد.
محمدحسن عصار حسيني افزود : در توليد انرژي به جز استفاده از انرژي خورشيدي به روش استخراج بايد آب مصرف شود و با توجه به كم آبي در كشور، افزايش و توسعه نيروگاه هاي خورشيدي امري اجتناب ناپذير است.
وي اظهارداشت : توليد انرژي به كمك سيستم هاي ديناميكي نيازمند تجديد سرمايه گذاري هر 6 سال هستند به طور مثال توليد انرژي در سيستم گازي در نيروگاه ها اگر 1.4 واحد هزينه كند در پنج سال بعد دوباره بايد 70 درصد براي تجهيزات هزينه شود.
به گفته عصارحسيني در مدت 20 سال سرمايه گذاري در بخش ديناميك تقريبا 2.5 برابر سيستم هاي فتوولتايي است.
رييس هيات مديره و مديرعامل گروه صنعتي سازان با اشاره به كمبود آب و ارزان بودن و در دسترس بودن فضاي كافي در بيابان ها بر استفاده از سلول هاي فتوولتايي تاكيد كرد.
به گفته وي از شهرستان سرخه تا لاسجرد زمين همواري وجود دارد كه مي توان از اين ظرفيت براي احداث نيروگاه خورشيدي به اندازه 2 هزار مگاوات استفاده كرد.
وي بيان داشت : استفاده از سلول هاي خورشيدي در نزديكترين محل مصرف يكي از مباني تصميم گيري درست و كاهش ميزان تلفات انرژي است، نصب موضعي و محلي سلول هاي فتوولتايي در گذشته 17 درصد و سال گذشته 13 درصد و در زمان حاضر در حدود 9 درصد در كاهش تلفات به شركت توزيع برق كمك مي كند.
عصارحسيني با بيان اين كه قيمت خريد برق توليدي از پنلهاي خورشيدي بالاي يك صد كيلو وات كمتر از زير 20 كيلو وات است،افزود: هدف از متفاوت بودن و پايين بودن معنادار قيمت توليد برق در يكصد كيلو وات به دليل ترغيب سرمايه گذار و مصرف كننده براي توليد برق درنزديكترين محل مصرف براي كاهش تلفات شبكه است.
در طول 20 سال يك نيروگاه 10 مگاواتي در فلات مركزي ايران بين 16 تا 18 ميليون كيلو وات ساعت برق توليد مي كند و به ازاي توليد هر كيلو وات ساعت برق در نيروگاه هاي سنتي در حدود 0.3 ليتر سوخت فسيلي مانند گازوييل يا يك مترمكعب گاز مصرف مي شود.
به عبارتي ديگربراي توليد 18 ميليون كيلو وات ساعت برق، 6 ميليون ليتر گازوييل مصرف مي شود كه هزينه مصرف اين ميزان سوخت حدود سه ميليون دلار است.
وي تاكيد كرد : انرژي خورشيدي گران نيست و اتفاقا نسبت به سوخت هاي فسيلي نصف قيمت است چرا كه در ابتدا سرمايه گذاري و هزينه نگهداري ندارد ولي در توليد برق به روش سنتي هر پنج سال بايد سرمايه گذاري مجدد براي احياي تجهيزات موردنياز است و انرژي خورشيد رايگان در دسترس قرار دارد.
رييس هيات مديره و مديرعامل گروه صنعتي سازان سمنان ادامه داد : با استفاده از انرژي خورشيدي و توليد 18 ميليون كيلو وات ساعت برق توليد شود به عبارتي 18 ميليون وات ساعت شركت برق منطقه اي برق توليد نمي كند و در مصرف سوخت فسيلي، هدر رفت انرژي ، تلفات شبكه و هدر رفت آب جلوگيري مي شود و حداكثر تا پنج سال بازگشت سرمايه دارد و از آن به بعد سود است.
وي اضافه كرد : يك آپارتمان 6 طبقه بسته به محدوديت فضا نمي تواند يك نيروگاه پنج كيلوواتي نصب كند و يا موقعيت ساختمان به گونه اي است كه تمام تشعشعات خورشيد را نمي تواند جذب كند و همچنين بايد براي نصب ساختمان بايد داراي استحكام باشد.
وي يادآورشد : براساس اصل 44 قانون اساسي توليد انرژي برق و نيروها برعهده دولت است و در زمان حاضر مشكل اساسي در بحث انرژي خورشيدي نبود نقشه راه است.
عصار حسيني بيان داشت : زماني كه هدفگذاري باشد بر اساس هدف نقشه راه تعريف شود در اين صورت مشخص مي شود بخش خصوصي تا كجا ورود يابد و اگر بخش خصوصي ورود نيافت چه راهبردي را بايد در پيش گرفت.
به گفته وي در سال گذشته هدفگذاري شده بود 2 هزار مگاوات انرژي خورشيدي در كشور نصب شود 200 مگاوات را بخش خصوصي نصب كرده است و بايد براي تحقق اهداف واحد دولتي بايد يك هزار و 800وات ديگر را نصب كند.
وي ادامه داد : مسوولان مربوطه نبايد با يك مصوبه از كار شانه خالي كند و بابد اگر بخش خصوصي وارد نشد دولت بايد براي رسيدن به اهداف خودش وارد عمل شود.

** بايد از انرژي خورشيدي نهايت بهره برده شود
مديركل امورعشايري استان سمنان گفت: استان سمنان داراي اقليم كويري و نيمه خشك و با داشتن 9 ميليون هكتار عرصه هفتمين استان پهناور كشور محسوب مي شود كه از اين ميزان بيش از پنج ميليون هكتار عرصه بيابان و مرتع است كه مي توان از اين ظرفيت به عنوان فرصت براي توليد انرژي برق استفاده كرد.
حميدرضا حسيني با بيان اين كه 80 درصد در استان سمنان تابش نور آفتاب دارد، افزود : بايد در استان نگاه تجاري و صنعتي حاكم شود و از بيابان هاي بلا استفاده اين استان بيشترين بهره را بگيريم.
وي اظهارداشت : عربستان با وجود داشتن نفت فراوان در تلاش براي گسترش توليد انرژي خورشيدي و ذخيره سوخت هاي فسيلي براي نسل آينده و جلوگيري از فروش نفت خام است.
وي اضافه كرد : بايد از ظرفيت استان و كشور نهايت استفاده براي توليد برق براي تامين نياز داخل ، صادرات و ارز آوري براي كشور استفاده شود.
حسيني با بيان اين كه در استان سه هزار و 181 خانوار كوچنده دارد، تصريح كرد : استفاده از انرژي خورشيدي براي تامين برق اين عشاير كه درحال كوچ به مراتع ييلاق و قشلاق هستند ضرورتي اجتناب ناپذير است.
مديركل امورعشايري استان سمنان ادامه داد : عشاير حداقل 9 ماه از سال به اين نوع انرژي نيازمند هستند و بايد براي عشاير مزاياي استفاده از انرژي خورشيدي تبيين شود.
وي فرهنگ سازي و كمك رسانه براي تبليغ و ترويج و تبيين مزاياي استفاده از پنل هاي خورشيدي، پايين آوردن قيمت تمام شده فروش پنل هاي خورشيدي، كمك دولت و در نظر گرفتن تسهيلات براي خريد براي عشاير كه جزو اقشار ضعيف به لحاظ اقتصادي است را از راهكارهاي جذب عشاير براي استفاده از انرژي خورشيدي برشمرد.
مديركل امور عشايري سمنان تصريح كرد : اكنون در حوزه انرژي خورشيدي به صورت جزيره اي عمل مي شود و بايد آگاهسازي در اين حوزه بيشتر شود و همچنين تاكيد كرد كارهاي پژوهشي بايد كاربردي تر شود و ارتباط با صنعت در كارهاي تحقيقاتي عملياتي شود.
به گفته وي تاكنون 300 سامانه براي عشاير استان با هدف حفظ طبيعت و تامين روشنايي خانوار عشاير خريداري شده و رايگان در اختيار آن ها قرار مي گيرد كه اين اقدام خود باعث آگاه سازي عشاير از مزاياي اين مهم و استقبال آنها و فرهنگ سازي مي شود.
وي اعطاي تسهيلات براي خريد تجهيزات، فرهنگ سازي را از راهكارموثر براي استقبال از انرژي خورشيدي برشمرد.

**خريد تضميني راهكار جذب سرمايه گذار
مجري طرح توليد پراكنده شركت توزيع برق استان سمنان گفت: دولت براي تشويق بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اين حوزه اقدام به خريد تضميني كرده است.
محمدرضا شفيعي در ميزگرد ايرنا سمنان افزود : هدف دولت درگيري بخش خصوصي است و بايد ريشه يابي شود چرا بخش خصوصي به صورت تخصصي وارد نشده است.
وي كاهش سود بانكي در برهه اي از زمان را عامل موثر در جذب مردم براي سرمايه گذاري در اين بخش ذكر كرد.
شفيعي تصريح كرد : سال گذشته با استقبال مردم از پنل هاي خورشيدي پس از پايين آمدن نرخ سود بانكي 6 مگاوات برق از طريق 200 نيروگاه پنج كيلو واتي خانگي در كشور وارد شبكه شد.
وي خاطرنشان كرد : با توجه به وضعيت كم آبي در كشور و آلودگي زيست محيطي استفاده از انرژي خورشيدي براي توليد برق امري ضروري و اجتناب ناپذير است.
وي اضافه كرد : نرخ خريد تضميني برق رقم خوب ومنطقي است و بايد براي مردم آگاهسازي و تبيين شود كه سرمايه گذاري در اين حوزه توجيه اقتصادي دارد.
مجري طرح توليد پراكنده شركت توزيع برق استان سمنان درباره ثبات قيمت خريد تضميني، يادآور شد: افرادي كه قرارداد 20 ساله دارند نرخ براساس قرار داد است و ضرايب تعديل به آن تعلق مي گيرد و قراردادهاي جديد متناسب با افزايش نيروگاه هاي خورشيدي نرخ كاهش مي يابد.
وي گفت : بخش عمده اي از عوارض برق براساس مصوبه مجلس بايد در بخش انرژي هاي تجديد پذير هزينه شود.
به گفته شفيعي براي تهيه يك سيستم خانگي پنج كيلو واتي بسته به كيفيت تجهيزات مورد استفاده در حدود 300ميليون ريال بايد هزينه كرد و شركت توزيع برق به نمايندگي از سازمان انرژي تجديدپذير قرارداد 20 ساله با سرمايه گذار منعقد مي كند كه در حدود چهار سال بازگشت سرمايه دارد و نرخ پايه خريد به ازاي هر كيلو وات ساعت هشت هزار ريال است و با در نظر گرفتن ضرايب تعديل اين رقم افزايش مي يابد.
6026/7339/7342
۰ نفر