۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 82918360
T T
۰ نفر
ایران و اوراسیا توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری امضا كردند

مسكو - ایرنا - ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقتنامه موقت ایجاد محدوده آزاد تجاری امضا كردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، این توافقنامه امروز (پنجشنبه) در حاشیه همایش اقتصادی آستانه پایتخت قزاقستان امضا شد.تیگران سركیسیان رئیس كمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت: در توافقنامه با ایران، فهرست كالاهایی كه تعرفه های تجاری متقابل كاهش می یابد، قید شده است.
وی افزود: حجم تجارت میان ایران و كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2017 میلادی به 2.7 میلیارد دلار رسید.
سركیسیان ادامه داد كه اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران می توانند پس از سه سال قرارداد دایمی منطقه آزاد تجاری امضا كنند.
اطلاعات بیشتر در این زمینه تاكنون منتشر نشده است.
به گزارش ایرنا، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه به تازگی در خصوص امضای قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایرنا گفته بود كه، این مذاكرات از دو سال پیش آغاز شد و اكنون جدولی از كالاهایی كه قرار است شامل كاهش یا حذف تعرفه شود، تهیه شده و طرفین با رایزنی فراوان در نهایت به توافق رسیدند.
سفیر ایران در روسیه درباره فواید این قرارداد برای ایران خاطرنشان كرد: این مساله پس از اجرایی شدن، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با كاهش تعرفه های گمركی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و كشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا كمك زیادی می كند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 كار خود را با عضویت روسیه، قزاقستان و بلاروس آغاز كرد؛ این اتحادیه با هدف تضمین حمل و نقل آزاد محصولات، خدمات، سرمایه و نیروی كار میان كشورهای عضو راه اندازی شده است.
ارمنستان و قرقیزستان نیز پس از مدت كوتاهی به این اتحادیه پیوستند و در سال 2016 ویتنام به نخستین كشور فرا منطقه ای تبدیل شد كه عضو این اتحادیه شد.
بیش از 40 كشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، رژیم صهیونیستی و همچنین كشورهای آمریكای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی كرده اند.
این اتحادیه همچنین با كره جنوبی، مصر و هند مذاكراتی برای عضویت و همكاری داشته است.
اروپام ** 391**1346**1144