۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 82918615
T T
۰ نفر

ساخت ربات شناگر بدون استفاده از باتري و موتور

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 82918615
ساخت ربات شناگر بدون استفاده از باتري و موتور

تهران - ايرنا - محققان كلتك آمريكا و انستيتوي فناوري فدرال زوريخ، يك ربات شناگر ساختند كه توان مصرفي خود را از تغيير شكل مواد به دست مي آورد.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين ربات از مواد پليمري ساخته شده كه در واكنش به تغييرات دما، تغيير شكل مي دهد و همين تغيير شكل ربات را به حركت در مي آورد. اين پليمر در حالت عادي پيچ خورده است، اما با افزايش دما صاف مي شود.
محققان با استفاده از اين پليمر سوييچ هايي را ساختند و به پاروهاي ربات متصل كردند. بدين ترتيب با افزايش دما طول پليمر افزايش يافته و پاروها را به حركت در مي آورد و در نتيجه ربات به جلو حركت مي كند.
با توجه به اين كه با تغيير ضخامت پليمر مدت زمان لازم براي گرم شدن آن نيز تغيير مي كند، محققان در نمونه اوليه اين ربات شناگر بدون باتري، براي كنترل ترتيب پارو زدن، از قطعات پليمر با ضخامت هاي مختلف استفاده كردند.
سوييچ هاي پليمري مورد استفاده در اين ربات تنها يك بار عمل مي كنند و پس از آن بايد مجددا به صورت دستي تنظيم شوند و اين وضعيت در حال حاضر حركت ربات را محدود كرده است. اما محققان در تلاشند تا روش هاي كارآمدي را براي بازگرداندن خودكار سوييچ ها به وضعيت اوليه بيابند و امكان حركت ربات را براي مدت نامحدود فراهم كنند.
همچنين محققان اميدوارند با استفاده از انواع ديگر پليمر بتوانند ربات هايي را بسازند كه قدرت حركت خود را از ساير عوامل محيطي از جمله ميزان اسيديته يا شوري محيط دريافت كنند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1597
۰ نفر