۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82918802
T T
۰ نفر

افزايش اميد به زندگي در بيماران سكته مغزي

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82918802
افزايش اميد به زندگي در بيماران سكته مغزي

زنجان - ايرنا - سكته مغزي دومين عامل مرگ و مير در كشور شناخته شده و درمان اين گروه از بيماران اهميت ويژه اي دارد كه در اين راستا راه اندازي مركز درماني سكته حاد مغزي در زنجان اميد به زندگي بيماران را افزايش داده است.

به گزارش ايرنا، با گسترش زندگي شهر نشيني بيماري هاي متعددي در جهان شيوع يافته و سالانه شمار زيادي از افراد را به خود گرفتار كرده و در نهايت تعدادي از آنها را به كام مرگ مي كشاند.
سكته مغزي به عنوان سومين عامل مرگ و مير در جهان و دومين آن در ايران اعلام شده و اين موضوع نشان مي دهد با انجام كارهاي درماني مناسب مي توان جايگاه آن را در سطح كشور تغيير داد.
براساس اعلام متخصصان، درمان بهنگام افراد دچار سكته مغزي اهميت حياتي دارد، زيرا در هر دقيقه 2 ميليون سلول مغزي و در يك ساعت از شروع علايم 120 ميليون نورون از بين مي رود كه فرد را بيش از گذشته ناتوان مي كند.
با وقوع اين عارضه در يك لحظه، فردي كه تاكنون مولد و نان آور خانواده بوده به فردي زمين گير يا ناتوان تبديل مي شود كه هزينه هاي بسيار زيادي بدنبال دارد.
بر اين اساس و از سال گذشته دست اندركاران حوزه سلامت استان زنجان بر آن شدند، مركز درماني سكته حاد مغزي را در بيمارستان ولي عصر (عج) زنجان راه اندازي كنند كه با كارهاي درماني توانسته مقام نخست درمان اين بيماري را در سطح كشور كسب كند.
رسول آقايي 40 ساله و از شهروندان زنجاني كه به ضعف قلبي و سپس سكته مغزي دچار بود، پس از درمان هاي لازم توانست به زندگي خود باز گردد و روزهاي بهتري را در كنار خانواده خود سپري كند.
همسر آقايي در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: همسرم بر اثر حادثه اي سكته خفيف قلبي پيدا كرد كه پس از بستري در بخش مراقبت هاي ويژه، بهبودي نسبت يافت اما بدليل ضعف عضلاني اندامها و نرسيدن خون به مغز سكته مغزي گرفتار شد.
وي ادامه داد: اين بيمار، براي دريافت خدمات مورد نياز در مركز درماني سكته مغزي بيمارستان ولي عصر (عج) تحت درمان تيم پزشكي قرار گرفت و در مجموع حدود 6 ماه توانست به طور كامل توان خود را باز يابد و به زندگي خود ادامه دهد.
شمس علي الماسي 65 ساله ديگر بيماري است كه 6 سال پيش سكته خفيف مغزي داشت و در آن زمان درمان هاي مختصري گرفت اما او پس از اين مدت و حدود يك ماه پيش در نيمه هاي شب شديدتر از گذشته به اين بيماري دچار شد.
فرزند وي در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: پس از بروز اين وضعيت، پدرم را پس از ساعاتي به بيمارستان منتقل كرديم كه تيم درماني مركز حاد سكته مغزي دارويي را تزريق كردند كه در بازگشت وي بسيار تاثيرگذار بود.
وي ادامه داد: تيم پزشكان اعلام كردند كه انتقال بيمار سكته مغزي در كمتر از 2 ساعت اهميت زيادي دارد، زيرا درمان هاي بهنگام موجب مي شود آثار داروهاي تزريقي مثبت باشد.
محسن اظهار كرد: پدرم با دريافت خدمات مورد نياز اين مركز تا 70 درصد بهبودي خود را كسب كرده و با توجه به كهولت سن كارهاي روزمره خود را انجام مي دهند اما براي رسيدن به حد مطلوب همچنان تحت نظر تيم درماني قرار دارد.
مدير گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي زنجان در اين ارتباط گفت: سكته مغزي دومين عامل مرگ ايرانيان در تمامي سنين، شايعترين عامل ناتواني بزرگسالان و از همه مهمتر اينكه اين بيماري قابل درمان است.
عبدالرضا قريشي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: زماني كه سكته مغزي رخ مي دهد، 10 درصد به مرگ، 70 در صد به از كار افتادگي و 30 درصد به زمين گير شدن بيمار منجر مي شود.
وي بيان كرد: طبق آمار ارائه شده 25 درصد سكته هاي مغزي در سن زير 54 سال به وقوع مي پيوندد و از طرفي اين بيماري به از دست رفتن نيروي كار فعال در جامعه و خانواده منتهي مي شود.
مدير گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: شيوع سكته مغزي در ايران 100 در 150 هزار و در اين استان نيز سالانه يكهزار و 500 مورد سكته رخ مي دهد كه نيازمند توجه است.
وي خاطرنشان كرد: يكي از راههاي كاهش مرگ و مير و ناتواني استروك (سكته مغزي) تاسيس مركز درماني سكته حاد مغزي( scu) است كه بستري بيمار بدون درمان و فقط با مراقبت ويژه، به كاهش 18 درصدي عوارض مرگ و مير و با درمان فاز حاد كاهش 30 تا 50 درصدي عوارض مرگ و مير منجر مي شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: تا قبل از تاسيس اين مركز، سكته حاد مغزي در زنجان و البته در ايران درمان نمي شد و بيماران بستري فقط تحت مراقبت، كنترل ريسك فاكتورها و پيشگيري ثانويه با داروهاي نظير 'آسپرين و وارفارين' براي پيشگيري از بروز سكته هاي بعدي قرار مي گرفتند كه در عمل اقدام درماني براي حادثه به وجود آمده انجام نمي گرفت.
وي بيان كرد: برنامه ملي درمان سكته حاد مغزي در قالب طرح سلامت و در دستور كار وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي قرار گرفت كه با همكاري بيمارستان ولي عصر (عج) شهر زنجان كارهاي گسترده اي براي تاسيس واحد درماني سكته حاد مغزي انجام انجام گرفت.

*** درمان 491 بيمار در واحد درمان سكته حاد مغزي
مدير گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: با عملكرد خوب تيم درماني استان طي مرداد سال 95، به عنوان واحد نمونه و پيشرو در درمان سكته حاد مغزي كشور شناخته شد.
وي اظهار كرد: تيم درماني استان،بهترين عملكرد را به لحاظ پوشش درمان استروك (سكته مغزي) نسبت به جمعيت استان و نيز به لحاظ تعداد مطلق بيماران درمان شده در كشور داشته كه آمارهاي موجود تفاوت فاحشي را بين مركز زنجان و ساير دانشگاهها نشان مي دهد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: بررسي ها نشان مي دهد در شهريور سال 96، تعداد 223 بيمار تحت درمان با داروي حل كننده لخته (ترومبوليتيك) قرار گرفتند كه 205 بيمار پاسخگو بودند كه تعداد 134 نفر بدون علامت سكته (بهبود كامل) به ميزان 65.3 درصد را تشكيل مي داد.
اين متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: با توجه به اين بررسي ها، 18 بيمار معادل (8.7 درصد) شغل خود را از دست داده بودند، 9 نفر (4.4 درصد) زمين گير شدند و اين در حالي است كه سكته حاد مغزي بدون درمان بايد 61 بيمار معادل (30 درصد) بيمار زمين گير و 143معادل (70 درصد) بيمار شغل خود را از دست مي دادند.
وي يادآوري مي كند: آمار فوق نشانگر تاثير فوق العاده درمان با اين نوع دارو عملكرد فوق العاده تيم سكته حاد مغزي بيمارستان وليعصر را نشان مي دهد.

*** انتخاب واحد درمان سكته مغزي زنجان به عنوان مدل برتر در كشور
وي بيان كرد: از طرف انجمن سكته مغزي ايران و معاونت درمان وزارت بهداشت، مركز زنجان به عنوان واحد مدل درمان سكته حاد مغزي براي آموزش متخصصين و مراكز درماني كشور معرفي شده كه خدمات آموزشي براي ارتقا به ساير دانشگاهها نيز ارائه خواهد شد كه تاكنون 2 مركز از اين خدمات بهره مند شده اند.
قريشي خاطرنشان كرد: با درمان تعداد قابل توجهي از بيماران در اين مركز درصد قابل توجهي از بيماران بدون هيچ ناتواني به زندگي باز گشته اند و علاوه بر آن كاهش هزينه هاي بيمارستاني و ناتواني، حفظ نيروي انساني جامعه، امنيت اقتصادي و روحي رواني خانواده ها از مزاياي اجتماعي تاسيس اين مركز بوده است.
اين متخصص مغز و اعصاب بيمارستان ولي عصر(عج) زنجان ادامه داد: شناخت علائم سكته مغزي از سوي اطرافيان نقش بسزايي در انجام درمان هاي بهنگام دارد و بي اطلاعي افراد از اين موضوع فرصت طلايي را از دست مي دهد.

*** 40 درصد اعزام بيماران دچار سكته مغزي توسط اورژانس 115 بود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زنجان نيز گفت: بر اين اساس و از زمان آغاز شروع طرح 20 نفر با بالگرد و با تشخيص سكته مغزي به بيمارستان ولي عصر زنجان منتقل كه 40 درصد بيماران توسط اورژانس 115 به بيمارستان اعزام شدند.
عليرضا زراعتچي افزود: طبق آمار ارائه شده زمان اشغال براي بيمارات تحت درمان قرار گرفته در مركز حاد درمان سكته حاد مغزي 65 هزار و 52 ساعت بوده و با توجه به زمان تزريق دارو و اثرگذاري آن در مدت زير سه ساعت با اقدامات به هنگام تيم درماني به زير يك ساعت كاهش يافته است.
وي خاطر نشان كرد: با راه اندازي اين مركز (scu ) در بيمارستان ولي عصر و انتقال بيماران دچار سكته مغزي از شهرستانها توسط امداد هوايي كه در ابتدا به بيمارستان موسوي منتقل و سپس به اين مركز درماني اعزام مي شدند، با توجه به اهميت زمان طلايي و موفقيت درمان سكته هيات امناي بيمارستان وليعصر با اختصاص 2 هزا رو 500 متر زمين احداث باند بالگرد انجام گرفت.
اين مسئول خاطرنشان كرد: هم اكنون بعد ساخت، باند مورد تائيد فوريت هاي هوايي و خلبانان قرار گرفت كه هم اكنون خدمات لازم ارائه مي شود.
7320/8068