۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82921107
T T
۰ نفر

كشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی 70 درصد كاهش یافت

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۴
کد خبر: 82921107
كشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی 70 درصد كاهش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به خشكسالی ها و كاهش منابع آبی، سطح زیر كشت گوجه فرنگی در كشتزار های این استان 70 درصد كاهش یافت.

محمدنقی كاظمیان روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سطح ابلاغی گوجه فرنگی برای سال زراعی جاری سه هزار و 500 هكتار بود.
وی با بیان اینكه تاكنون 985 هكتار در اراضی استان گوجه فرنگی كشت شده است گفت: سال گذشته در سطح سه هزار و 210 هكتار از كشتزارهای خراسان شمالی گوجه فرنگی كشت شده بود كه از این میزان 112 هزار تن محصول برداشت شد.
كاظمیان با بیان اینكه مانه و سملقان بیشترین سطح زیر كشت این محصول را در خراسان شمالی دارد افزود: در مناطقی از این استان كه مشكل كم آبی وجود دارد تغییر كشت محصول به كشاورزان توصیه شده بود، اگر با سامانه آبیاری تحت فشار و نشایی گوجه فرنگی كشت شود باعث كاهش 30 درصدی مصرف آب خواهد شد.
كاظمیان افزود: هم اكنون كشت گوجه فرنگی در محیط گلخانه برای كشاورزان این استان توجیه اقتصادی ندارد.
خراسان شمالی چندین سال است به علت كاهش بارندگی ها با خشكسالی دست و پنجه نرم می كند كه سال گذشته نیز جزو سه استان درگیر خشكسالی كشور اعلام شده بود.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح 300 هزار هكتار كشتزار است، سالانه بیش از دو میلیون و 500 تن انواع محصول كشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی در این استان تولید می شود.
7186/3007/6042