۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82922532
T T
۰ نفر

ماه رمضان امسال در سوريه چهره اي متفاوت دارد

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82922532
ماه رمضان امسال در سوريه چهره اي متفاوت دارد

دمشق - ايرنا - بحران سوريه در هفت سال گذشته سبب شد تا مردم اين كشور بسياري از آداب و رسوم ماه رمضان را برگزار نكنند، اما امسال كه امنيت به بسياري از مناطق اين كشور بازگشته، شهرهاي سوريه چهره اي متفاوت يافته اند .

به گزارش ايرنا، ساكنان اهالي شهرهاي 'ديرالزور'، 'حلب'، 'حمص'، 'حسكه' و 'درعا' و برخي از مناطق دمشق و استان 'ريف دمشق' امسال پس از رهايي يافتن از چنگ تروريست ها، با امنيت و آرامش به استقبال ماه مبارك رمضان رفتند و بار ديگر از خدمات عمومي بهره مند شدند و بازارهايشان از انواع كالاهاي مورد نياز براي زندگي روزمره و مواد غذايي پر شد.
هم اكنون شهرهاي 'الرقه' و 'ادلب' فقط در چنگ تروريست ها باقي مانده اند و ساكنان اين دو شهر اميدوارند تا در سال آينده با بازگشت به آغوش ميهن، ماه رمضاني همراه با امنيت و آرامش را تجربه كنند.
مواد غذايي و مصرفي در اكثر بازارهاي سوريه تامين شده و قيمت كالاها تا اندازه اي كاهش يافته و ارزش 'ليره' سوريه نيز افزايش يافت و مردم اميدوارند، نخست وزير به وعده خود مبني بر بهبود حقوق و دستمزد كاركنان دولت نيز وفا كند.

** حال و هواي بازارهاي سوريه در ماه رمضان
بازارها در سوريه در ماه مبارك رمضان رونق و جنب و جوش خاصي به خود مي گيرند و مردم در آنها به خريد مايحتاج عمومي خود به منظور تهيه غذا براي سحر و افطار اقدام مي كنند.
شب نشيني در ميان خانواده هاي سوريه در طول سال پديده رايجي است، اما اين پديده در ماه مبارك رمضان رواج بيشتري دارد. ادارات، موسسه ها و مراكز دولتي در سوريه در ماه مبارك رمضان با يك ساعت و نيم تاخير كار خود را آغاز مي كنند.
اما در بازارها اكثر مغازه ها ساعات اوليه روز بسته هستند و نزديك ظهر صاحبان مغازه ها از راه رسيده كركره مغازه هايشان را بالا مي كشند و هر چه كه به غروب نزديك مي شويم، بازارها شلوغ تر مي شوند و رفت و آمد مردم نيز در آنها بيشتر مي شود.

** روابط اجتماعي در ماه مبارك رمضان
محبت و دوستي در جامعه سوريه در ماه رمضان افزايش مي يابد و تبادل عبارت هاي محبت آميز در ميان آنان اوج مي گيرد. آنها همديگر را به حضور بر سر سفره افطار نيز دعوت مي كنند.
كميته هاي خيريه در اين ماه بسته هاي مواد غذايي شامل برنج، شكر ، روغن و حبوبات تهيه كرده و آنها را به دست خانواده هاي بي بضاعت و افراد مستمند مي رسانند.
سوريه يكي از كشورهاي معروف جهان در زمينه تهيه شيريني محسوب مي شود و خريد و فروش انواع شيريني در اين ماه رونق خاصي مي گيرد.

** دهه آخر ماه مبارك رمضان
مساجد سوريه در ماه مبارك رمضان حال و هواي خاصي به خود مي گيرند و شاهد حضور چشمگير نمازگزاران روزه دار است.
در بيشتر مساجد پس از پايان يافتن نماز عشاء، درس هاي ديني برپا مي شود و مساجد تقريبا 2 ساعت قبل از نماز صبح درهاي خود را بر روي نمازگزاران براي اقامه نماز شب باز مي كنند و پس از آن نمازگزارن براي خوردن سحري به خانه هايشان بازمي گردند.
پس از نماز ظهر و عصر علاوه بر سخنراني، درس تفسير، فقه و حديث شكل مي گيرد. البته برخي از نمازگزاران سحري را با خود به همراه آورده و تا اقامه اذان صبح در مسجد مشغول راز و نياز و دعا و تلاوت قرآن مي شوند.
شب بيست و هفتم ماه مبارك رمضان در ميان مردم سوريه به عنوان شب قدر شناخته شده و بسياري از روزه داران در اين شب تا بامدادان در مساجد معتكف شده و مراسم احياء را برپا مي دارند.

** عيد فطر در سوريه
قبل از پايان يافتن ماه رمضان خريد و فروش در بازارهاي سوريه رونق مي گيرد و مردم براي خريد لباس عيد و شيريني هاي ويژه اين ايام رهسپار بازار مي شوند.
توپخانه ارتش سوريه يك روز مانده به عيد فطر با شليك چند گلوله پايان يافتن ماه رمضان و حلول عيد سعيد فطر را اعلام مي كند.
بحران سوريه در 24 اسفند ماه سال 1389 شروع شد. اين بحران ابتدا صنفي بود، ولي با ظهور و بروز گروه هاي تروريستي - تكفيري كه از سوي آمريكا، انگليس، فرانسه، عربستان، قطر و تركيه حمايت و تجهيز شدند، اين بحران به قائله اي خونبار تبديل شد كه تا كنون نيز ادامه دارد.
جنايات تروريست هاي تكفيري مورد حمايت جبهه غربي - عربي - صهيونيستي تا كنون موجب كشته شدن بيش از نيم ميليون سوري شده و آوارگي بيش از 12 ميليون نفر ديگر را به همراه داشته است.
خاورم ** 1487 **1651