به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز (چهارشنبه) در آیین امضای این قرارداد گفت: برای ساخت پایانه مواد معدنی 2800 میلیارد ریال و برای احداث كارخانه تصفیه شكر 1240 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود.
«محمد راستاد» كه معاون وزیر راه و شهرسازی است، افزود: ظرفیت سالیانه پایانه مواد معدنی برای صادرات و واردات 15 میلیون تن و توان تولید كارخانه تصفیه شكر 150 هزار تن در سال است.
راستاد بیان كرد: 400 هكتار از زمین های بندر چابهار در سواحل مكران برای این سرمایه گذاری اختصاص یافته است.
«آذرماه پارسال با افتتاح فاز نخست بندر چابهار ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون به هشت میلیون تن افزایش یافت تا در محور شرق به عنوان حلقه اتصال كشورهای آسیای میانه، هند و افغانستان نقش پررنگی داشته باشد».
راستاد بیان كرد: اكنون یك شركت هندی در این بندر به صورت بی.او.تی (سرمایه گذاری و بازپرداخت از محل محصول) 85 میلیون دلار سرمایه گذاری كرده است و امیدواریم تا اواسط سال 1397 این شركت هندی كار خود را آغاز كند.
** بهره برداری از كارخانه فولاد مكران تا یك سال و نیم دیگر
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین گفت: باید بندر چابهار را برای توسعه صادرات و واردات در سواحل مكران آماده كنیم و به همین منظور ساخت كارخانه فولاد مكران با ظرفیت 20 میلیون 600 هزار تن فولاد در دست اقدام قرار گرفته است و امیدواریم تا یك سال و نیم آینده این كارخانه به بهره برداری برسد.
«مهدی كرباسیان» كه مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است، یادآوری كرد: افغانستان یك هزار میلیارد دلار ذخایر معدنی دارد و تنها راه ارتباطی این كشور با جهان از طریق ایران و بندر چابهار است.
«بندر چابهار با موقعیت راهبردی خود می تواند در صادرات مواد معدنی و ترانزیت از اروپا، آفریقا و آسیا ایفای نقش كند و با پهلوگیری كشتی های بزرگ در این بندر می توانیم به كشورهای منطقه كه به دریا راهی ندارند كمك قابل توجهی كنیم».
وی ادامه داد: ایران دارای 68 نوع مواد معدنی است و ساخت پایانه تمام مكانیزه صادرات و واردات مواد معدنی در بندر چابهار می تواند به رشد و فعالیت های اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان كمك مهمی كند.
به گفته وی، از سال 1393 با 250 هزار كیلومترمربع اكتشافات معدنی تازه، 200 میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن و 40 تن طلا ذخایر معدنی ایران افزایش یافت.
وی یادآوری كرد: ایران پارسال 45 میلیارد دلار صادرات داشت كه 20 درصد این رقم به صادرات مواد معدنی اختصاص یافت.
** خودكفایی ایران در تولید شكر
مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران در این آیین اعلام كرد: پیش از این سالیانه 2 میلیون تن شكر خام برای تولید شكر سفید وارد می شد اما اكنون 2 میلیون تن از این محصول را تولید می كنیم و از این نظر به طور تقریبی خودكفا شده ایم.
«یزدان سیف» افزود: برخی كشورهای جنوب خلیج فارس برای بازصادرات شكر به پاكستان و افغانستان از مسیر چابهار اقدام كرده اند.
«بندر چابهار می تواند در صادرات و واردات كالا به كشور نقش مهمی را ایفا كند و اكنون با توجه به اعمال تخفیف تعرفه تخلیه كالا، این بندر به مهمترین بندر واردات برنج كشور تبدیل شده است».
وی از سازمان بنادر و دریانوردی خواست تخلیه كالا و پهلوگیری كشتی های حامل برنج در این بندر تسهیل شود.
** لزوم سرمایه گذاری در بندر چابهار
استاندار سیستان و بلوچستان نیز بیان كرد: رونق اقتصادی بندر چابهار یكی از مهمترین اولویت های ما در استان سیستان و بلوچستان است و این بندر می تواند برای واردات و صادرات كالا در محور شرق نیز نقش مهمی را ایفا كند.
«دانیال محبی» مهمترین نیاز منطقه را توجه به سرمایه گذاری در بندر چابهار دانست.
به گزارش ایرنا، در پی برگزاری نشست وزیران حمل و نقل كمیسیون اروپا در سال 1993 ایجاد راهگذر ترانزیتی شمال- جنوب (NOSTRAC) تصویب شد.
این راهگذر ارتباط ترانزیتی كشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به كشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می كند.
در این میان اتصال خلیج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای عمان برای مبادله كالا به شرق كشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا می كند.
موافقتنامه راهگذر حمل و نقل بینالمللی شمال- جنوب نیز شهریورماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزیران حمل و نقل سه كشور جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه رسید.
این راهگذر مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا به شمار می رود كه در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد كوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است.
راهگذر شمال- جنوب یكی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و كشورهای واقع در مسیر، با تشكیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همكاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بندرها، جادهها، پایانه ها و مسیرهای ریلی خود می پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقههای این زنجیره، انتقال كانتینر از بندر بمبئی هند به مسكو در روسیه نزدیك به یك ماه زمان نیاز دارد، در حالی كه ترانزیت كانتینری مشابه از طریق دریای بالتیك با افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل همراه است.
اقتصام*1108*1961*
تهران- ایرنا- قرارداد ساخت پایانه مكانیزه مواد معدنی و تفاهمنامه ایجاد كارخانه تصفیه شكر در 18 هكتار از زمین های پسكرانه بندر چابهار به امضا رسید.