۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82924678
T T
۰ نفر

خرمشهر را خدا آزاد كرد

۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82924678
خرمشهر را خدا آزاد كرد

دزفول - ايرنا - تاريخ پرفراز و نشيب هشت سال دفاع مقدس گواه دلاورمردي بزرگاني است كه سرافرازي ايران اسلامي را رقم زده و با آزاد سازي خرمشهر در سوم خرداد سال 1361 اقتدار ايران اسلامي را به جهانيان ثابت كردند.

به گزارش ايرنا سوم خرداد 1361 يكي از بارزترين جلوه‌هاي پيروزي حق بر باطل است.در چنين روزي خرمشهر كه در چهارم آبان 1359 به اشغال دشمن بعثي در آمده بود پس از 578 روز بار ديگر با جانفشاني رزمندگان اسلام از دشمن متجاوز آزاد شد و پرچم ايران اسلامي بار ديگر بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز در آمد.
آزادسازي خرمشهر و حماسه آفريني فرزندان اسلام در بيرون راندن دشمن از اين خطه ، بازتابي جهاني داشت.
در عمليات آزاد سازي خرمشهر ، نيروهاي متجاوز بعثي پايگاه خود را از دست داده و با حقارت از خرمشهر بيرون رانده شدند.
عمليات بيت المقدس در 55 دقيقه بامداد يكم ارديبهشت ماه سال 1361 با رمز مبارك يا علي ابن ابيطالب (ع) براي آزادسازي خرمشهر آغاز شد.
آزادسازي خرمشهر در روز سوم خرداد سال 1361 بعنوان مهم‌ترين هدف عمليات بيت‌المقدس در دوره جنگ ايران و عراق از سوي نيروهاي ارتش ، سپاه و بسيج انجام گرفت.
اين عمليات بزرگ با جانفشاني رزمندگان اسلام سرانجام به آزاد سازي خرمشهر منجر شد.
خرمشهر كه پس از مقاومت در برابر دشمن در چهارم آبان ماه سال 1359 به اشغال دشمن بعثي در آمد بعد از 578 روز و طي 25روز عمليات در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361 آزاد شد.
در اين عمليات كه به آزادسازي پنجهزار و 38 كيلومتر مربع از اراضي اشغال شده انجاميد - هويزه، پادگان حميد و جاده اهواز - خرمشهر نيز آزاد شدند.
در و ديوار خرمشهر تداعي كننده روزهاي سختي است كه بر رزمندگان اسلام گذشت تا جاني دوباره به اين خطه بخشيده و دشمن را بيرون راندند.
مردم ايران اسلامي با شنيدن خبر آزاد سازي خرمشهر ، موجي از شاد به راه انداختند و اين پيروزي را پيروزي واقعي اسلام دانستند.
خيابان هاي شهرهاي مختلف كشور مملو از جمعيتي بود كه اين پيروزي بزرگ را جشن گرفتند.
امام خميني (ره) در سوم خرداد 1361 پيامي به مناسبت آزادسازي خرمشهر خطاب به مردم ايران صادر كرد. در اولين بخش اين بيانيه آمده‌است: 'خرمشهر را خدا آزاد كرد' .
آزاد سازي پنجهزار و 400 كيلومتر مربع از خاك كشور اسلامي از جمله خرمشهر و تامين 180 كيلومتر خط مرزي،19 هزار اسير و 16 هزار كشته از دشمن،انهدام 60 فروند هواپيما ، سه فروند هليكوپتر، 418 دستگاه تانك و نفربر، 30 قبضه توپ، 49 دستگاه خودرو و به دست آوردن غنائمي همچون يك فروند هلي‌كوپتر، 105 دستگاه تانك و نفربر و 56 دستگاه خودرو از دستاوردهاي فتح بزرگ خرمشهر بود.
فتح خرمشهر نماد بزرگ عزت ملي است كه بايد همواره آن را پاس داشت.
7281/6068