۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۷
کد خبر: 82925122
T T
۰ نفر

باغداران ایتالیا از باغ های سیب سمیرم دیدن كردند

۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۷
کد خبر: 82925122
باغداران ایتالیا از باغ های سیب سمیرم دیدن كردند

سمیرم، اصفهان- ایرنا- یك گروه 20 نفره از باغداران منطقه تیرول جنوبی در شمال كشور ایتالیا از باغ های سیب در مركز و شرق سمیرم دیدن كردند.

به گزارش ایرنا، این باغداران ایتالیایی روز پنجشنبه به همراه اعضای كمیسیون كشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، جهاد كشاورزی و خانه كشاورز سمیرم با حضور در باغ های سیب این شهرستان از نزدیك با فعالیت های كشاورزان این خطه كوهستانی آشنا شدند.
مدیر اتحادیه كنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) ایتالیا در جریان این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: این اتحادیه در استان ' التو آدیجه ' در شمال ایتالیا، با 58 كارمند اصلی و یكهزار عضو تعاونی فعالیت می كند.
گئورگ كاسلر «Georg Kössler» اظهار كرد: این اتحادیه 15 رقم انواع سیب درختی از جمله رِد، توپاز، بنیتا، گلدن، گالا و فوجی را از مرحله آموزش، كاشت، برداشت تا صادرات مدیریت می كند.
وی خاطرنشان كرد: وضعیت آب در شمال ایتالیا و منطقه تیرول به علت همجواری با كوه های آلپ و بارش برف خوب است اما مناطق جنوبی ایتالیا با مشكل كم آبی مواجه هستند.
مدیر اتحادیه كنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) ایتالیا با بیان اینكه 70 درصد محصول سیب تولیدی منطقه تیرول صادر می شود افزود: انگلستان، آلمان، فرانسه، مركز اروپا و هندوستان از جمله كشورهای وارد كننده سیب تیرول هستند اما بازار روسیه با وضع تحریم های این كشور مشكلاتی را برای ما ایجاد كرده است.
فعال بخش كشاورزی شمال ایتالیا افزود: 18هزار هكتار از زمین های این منطقه زیر كشت سیب هستند كه سالانه یك میلیون و 250 هزار تُن سیب تولید می كنند.
كاسلر برداشت سیب در سمیرم را مطابق آمارهای ارائه شده در بازدیدها بسیار ناچیز ارزیابی كرد و گفت: برداشت 200 تا 250 هزار تُن سیب از 20 هزار هكتار باغ نشاندهنده ضعف در برخی بخش ها و مدیریت بخش كشاورزی این منطقه است.
مدیر اتحادیه كنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) به باغداران سمیرمی پیشنهاد كرد: از نهال ها و درخت های پایه كوتاه استفاده كنند و برای بازدهی و ثمردهی بهتر، هرس درختان را از پهنا به درازا تغییر دهند تا علاوه بر تراكم بیشتر و آب خواهی كمتر، شاهد تولید با كیفیت و هزینه كمتر باشند.
وی مهمترین مشكل كشاورزان سمیرم را ضعف در مدیریت آب دانست و گفت: دولت ایتالیا تا 60 درصد موارد به كشاورزان كمك می كند و تشكل های غیردولتی و سمن ها نیز نقش محوری در تولید و صادرات ایفا می كنند.
بر این اساس، باغداران تیرول جنوبی در ادامه در نشستی با كشاورزان و باغداران سمیرم در فرمانداری این شهرستان به تبادل نظر و تجربیات پرداختند.
محمد جعفرزاده فرماندار سمیرم در این جلسه بر توسعه همكاری های متقابل تاكید كرد و گفت: حاضریم زمین در اختیار تعاونی ایتالیایی قرار دهیم تا تجربیات خود را به این شهرستان منتقل كند.
دبیر خانه كشاورز سمیرم نیز ابراز امیدواری كرد: اروپایی ها كه برجام را امضا كرده اند، در تبادلات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی همكاری بهتری داشته باشند.
' سید محمود داودی ' افزود: بخش عمده ای از مشكلات كشاورزی سمیرم مربوط به كم آبی است كه این مشكل در سال گذشته باعث قطع دو هزار درخت در این شهرستان شد.
وی افزود: در سال های پرآبی، برداشت محصول درختی در سمیرم به 400 هزار تُن رسید اما در سال های اخیر این میزان به نصف كاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، تبادل نظر درباره انواع آفات درخت سیب و بیماری قارچ، صادرات و سرمایه گذاری دو جانبه و همچنین روش های آبیاری نوین و برداشت مكانیزه از مواردی بود كه در نشست مشترك باغداران سیب منطقه تیرول ایتالیا و سمیرم مطرح شد.
سمیرم با پنج هزار و200 كیلومتر مربع وسعت، 150 آبادی و روستا، چهار شهر و چهار بخش مركزی، دناكوه، وردشت و پادنا دارای 20 هزار هكتار باغ است و در این شهرستان سالانه 300 تا 250 هزار تُن سیب درختی تولید می شود.
سمیرم با افزون بر 100هزار نفر جمعیت در 160 كیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
گ/7147 / 2093