۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82925388
T T
۰ نفر

سیطره روس‌ها بر كشتی جهان

۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82925388
سیطره روس‌ها بر كشتی جهان

تهرن- ایرنا- مسابقات كشتی بازی های آسیایی 2018 جاكارتا در حالی اواخر مرداد ماه سالجاری در پایتخت اندونزی برگزار می شود كه حضور كشتی گیران روسی در تركیب برخی از تیم ها، ضمن افزایش سطح فنی، كار ملی پوشان ایران را برای مدال آوری سخت خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، بعد از فروپاشی شوروی سابق و تقسیم این كشور به جمهوری های مختلف، هر چند در اوایل دهه 90 میلادی ورزش روسیه و به خصوص كشتی نتوانست افتخارات گذشته را تكرار كند اما تزارها با پشت سر گذاشتن مشكلات سیاسی، آرام آرام خود را در ورزش جهان و به خصوص كشتی مطرح كردند.
قدرت روس ها تا جایی پیش رفته است كه اكنون تامین كننده كشتی گیران بسیاری از كشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق، كشورهای اروپایی و عربی است و به نوعی ورزش كشتی هم اكنون تحت سیطره كامل آنها قرار دارد.
این در حالیست كه «میخاییل مامیاشویلی» هم اكنون نایب رییس اتحادیه جهانی كشتی است و نفوذ او بر «نناد لالوویچ» رییس صربستانی اتحادیه جهانی باعث شده تا بسیاری از تصمیمات اتحادیه متاثر از شخص قدرتمند كشتی روسیه باشد.
پیكارهای كشتی آزاد و فرنگی قهرمانی سال 2018 آسیا در اسفند ماه سال گذشته در بیشكك قرقیزستان برگزار شد كه تیم كشتی آزاد ایران نایب قهرمان و تیم ملی فرنگی در رده پنجم قرار گرفت.
در این پیكارها حضور كشتی گیرانی از جمهوری های مختلف روسیه همچون داغستان و یا كشور گرجستان به خصوص در تیم های ازبكستان و قزاقستان مشهود بود.
«ماگومد ابراگیم اف» دارنده مدال برنز المپیك در وزن 97 كیلوگرم، «رشید قربان اف» دارنده مدال برنز جهان در وزن 79 كیلوگرم، «جبرئیل شاپیف» در وزن 86 كیلوگرم سه كشتی گیر داغستانی الاصل ازبكستان هستند.
«دیوید مودزمانشویلی» گرجستانی نایب قهرمان المپیك و نفر سوم جهان در وزن 125 كیلوگرم نیز دیگر كشتی‌گیر دوتابیعتی ازبكستانی هاست.
«گئورگی ساكانالیدزه» كشتی گیر عنوان دار گرجستانی در وزن 125كیلوگرم در تركیب قطر و «آدام باتیروف» كشتی گیر روسی الاصل در وزن 74 كیلوگرم و دارنده مدال طلای اروپا در تركیب بحرین و «مسلم اولویف» و «ماگمود موسی یف» كشتی گیران روسی الاصل در وزن های 74 و 97 كیلوگرم در تركیب قرقیزستان به میدان می روند.
«نورسلیم سانایف» قهرمان وزن 61 كیلوگرم كشتی آزاد آسیا از قزاقستان نیز یكی دیگر از كشتی گیران روسی الاصل حاضر در این رقابت ها بود.
از سوی دیگر با حضور «حاجی مراد گاتسالوف» یكی از نوابغ كشتی آزاد جهان از كشور روسیه به عنوان سرمربی تیم قزاقستان، احتمال دارد چند چهره روس نیز در تركیب این كشور در بازی های آسیایی به میدان بروند.
و البته سایر كشورهای تازه استقلال یافته شوروی همچون تاجیكستان و تركمنستان نیز در این سال ها از غافله عقب نمانده اند و با به خدمت گرفتن كشی گیران روسی سعی در كسب مدال در بازی های آسیایی خواهند داشت.
به طور حتم بازی های آسیایی با حضور این چهره های نامدار و همچنین كشتی گیران سبك وزن از كشورهای ژاپن، كره جنوبی و كره شمالی كه همگی از بهترین های جهان هستند، سطح فنی مسابقات را افزایش خواهد داد و ملی پوشان كشتی آزاد و فرنگی كاری به مراتب سخت و دشوار برای مدال آوری خواهند داشت.
البته حضور كشتی گیران دو تابعیتی تنها مختص به قاره آسیا نبود و این پدیده در رقابت های قهرمانی اروپا كه اواسط اردیبهشت ماه امسال در شهر كاسپیسك جمهوری داغستان روسیه برگزار شد نیز كاملا مشهود و ملموس بود به طوری كه حدود 25 كشتی گیر كشورهایی همچون روسیه، اوكراین، كوبا و گرجستان در تركیب تیم هایی همچون جمهوری آذربایجان، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، اسلواكی، فرانسه، رژیم اشغالگر قدس، مقدونیه، مولداوی و سوئد حضور داشتند.
یكی از مشكلاتی كه كشتی ایران در سال گذشته گریبانگیر آن بود، بحث حضور كشتی گیران روسی الاصل در تیم رژیم اشغالگر قدس بود. این رژیم در سال های اخیر با به خدمت گرفتن كشتی گیران روسی در پیكارهای جهانی، مشكلاتی را برای ورزش ایران به وجود آورده است.
ورزشكاران كشورمان طی سه دهه گذشته در راه دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و مردم مظلوم فلسطین هیچگاه با ورزشكاران این رژیم روبرو نشده اند كه آخرین آن در پیكارهای كشتی آزاد امیدهای جهان در لهستان و در جریان كشتی علیرضا كریمی آزادكار وزن 86 كیلوگرم رخ داد.
در رقابت های كشتی بازی های آسیایی 2018 جاكارتا كه طی روزهای 28 تا 31 مرداد برگزار می شود در كشتی آزاد، كشتی گیران وزن های 57، 65، 74، 86، 97، 125 كیلوگرم و در كشتی فرنگی كشتی گیران وزن های 60، 67، 77، 87، 97، 130 كیلوگرم حضور خواهند داشت و شش وزن نیز به كشتی زنان اختصاص داده شده است.
این در حالی است كه در بازی های آسیایی 2014 در اینچئون كره جنوبی، كشتی گیران در 8 وزن به میدان رفتند كه حاصل آن 2مدال طلا و 5 مدال برنز در كشتی فرنگی و 4 مدال طلا و یك نقره در كشتی آزاد برای كاروان ایران بود.
ورزشی**1067*1724*1597
۰ نفر