۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82925614
T T
۰ نفر
رفع قاچاق به قانون های منطقه ای نیاز دارد

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تصویب قانون كلی برای سراسر كشور جهت رفع قاچاق جوابگو نیست بلكه باید با شناخت هر منطقه و نوع قاچاق های مختص به آن دستورهای قانونی را ایجاد كرد.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا مومنی عصر جمعه در جلسه كارگروه تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق كالا و ارز در قشم افزود: قاچاق یك مشكل ملی در حوزه اقتصاد است كه در صورت ادامه روند فعلی می تواند به یك مسئله امنیتی نیز تبدیل شود و حل آن نیازمند تحلیل های واقعی است.
وی ادامه داد: قاچاق را نمی توان از بین برد اما می توان با كار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به حداقل رساند كه ایجاد اشتغال نقش مهمی در كاهش قاچاق دارد.
مومنی تصریح كرد: در حالی كه در دیگر شهرستان های كشور نرخ بیكاری بالای 10 درصد است، هم اینك نرخ بیكاری در جزیره قشم 6 درصد است كه این مسئله گویای نقش كلیدی سازمان منطقه آزاد قشم است.

**ورود كالا به مناطق آزاد قاچاق نیست
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: هیچ كالایی كه وارد مناطق آزاد می‌شود قاچاق نیست و ورود هر كالایی به جز كالاهای ممنوعه به مناطق آزاد و از جمله منطقه آزاد قشم مجاز است.
وی افزود: مسئولیت خروج كالا از منطقه آزاد نیز با گمرك ایران، پلیس، دریابانی و دیگر دستگاه های مربوطه است و از این رو باید مسئولیت ها را روشن كرد تا هر دستگاهی وظایف خود را انجام دهد.
مومنی اذعان كرد: یكی از دلایل قاچاق بحث تاخیر در ترخیص كالا بود كه این مسئله با ایجاد بخش ویژه (VIP) در گمرك سازمان منطقه آزاد قشم مرتفع شد.

** مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم در اتاق شیشه ای
وی گفت: هم اكنون طرحی جهت شفاف سازی عملكرد سازمان منطقه آزاد قشم در حال اجراست كه تمام مباحث به صورت آزاد بر روی شبكه این سازمان در فضای مجازی قرار می گیرد و برای عموم منتشر می شود.
مومنی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد قشم به سمت فعالیت در اتاق شیشه ای حركت می كند و تمام فعالیت هایش در چارچوب قوانین مناطق آزاد صورت می گیرد و از این رو همه مجاز هستند كه این سازمان را رصد كنند.

**پل خلیج فارس نقش مهمی در احیاء جاده ابریشم دارد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه با اشاره به پیشرفت 17،5 درصدی اجرای طرح پل خلیج فارس تصریح كرد: این طرح در صورت اجرا می تواند نقش ملی و فراملی در كریدور جنوب-شمال داشته باشد و جاده ابریشم را احیا كند.
وی افزود: در صورتی كه اجرای طرح مذكور به درستی مدیریت و پل خلیج فارس حلقه واسط جنوب-شمال شود، می تواند بودجه حداقل پنج استان جنوبی كشور را تامین كند.
مومنی ادامه داد: هم اكنون سازمان منطقه آزاد قشم با طرف چینی در حال مذاكره است تا پل مذكور را با استفاده از یك تكنولوژی جدیدتر در زمان و هزینه مناسب تر و با عمر مفید بیشتر ایجاد كند.
وی گفت: اگر اجرای این پل به سازمان منطقه آزاد قشم واگذار شود تا 3 سال دیگر طرح انجام و تردد امكان پذیر می شود اما 2گانگی مدیریتی اجازه تحقق آن را نمی دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: باید ظرفیتی در جزیره قشم ایجاد شود كه از پل مزبور سالانه 15 میلیون تن بار جابجا شود تا ایجاد آن صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی گفت: در این راستا طرح كارخانه فولاد 3،2 میلیون تنی در حال اجراست كه سالانه نیاز به 15 میلیون تن سنگ آهن دارد و سازمان منطقه آزاد قشم تلاش می كند تا این طرح به انجام برسد.
نشست كارگروه تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق كالا و ارز در قشم عصر جمعه با حضور نمایندگان مجلس، هیات استانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مسئولان محلی در قشم برگزار شد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارك با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500