۷ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 82927889
T T
۰ نفر

كار و كسب مشاوران املاك در مشهد كساد است

۷ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 82927889
كار و كسب مشاوران املاك در مشهد كساد است

مشهد- ایرنا- رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد گفت: روزانه تا سه واحد صنف مشاوران املاك در این شهر تعطیل می شوند. در هر واحد مشاور املاك سه نفر مشغول بكار هستند.

علی مرادزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین روزانه 10 نفر از فعالان صنف مشاوران املاك مشهد به اتحادیه صنفی مراجعه می كنند تا اعلام كنند ناتوان از پرداخت مالیات هستند.
وی ادامه داد: این افراد دفاتر خود را جمع آوری نمی كنند چون در آن صورت دیگر شغلی ندارند بلكه به اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد گواهی عدم فعالیت می دهند و تقاضای نوشتن نامه ای برای ارسال به اداره دارایی را دارند تا اتحادیه تایید كند كه آنها درآمدی ندارند و از پرداخت مالیات معاف شوند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد گفت: بر خلاف تصور عموم مردم زمانی كه قیمت املاك افزایش پیدا می كند معمولا معاملات كاهش می یابد. بطور مثال از بهمن گذشته كه قیمتهای املاك در مشهد مقداری افزایش داشته آمار عملكرد دفاتر معاملات املاك این شهر به شدت كاهش یافته است.

* اتحادیه املاك مشهد خواهان افزایش كارمزد معاملات
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد همچنین گفت: این اتحادیه افزایش كارمزد معاملات خرید و فروش املاك را به یك درصد مبلغ معامله از طرفین خریدار و فروشنده تقاضا كرده است.
وی افزود: نرخ كارمزد معاملات خرید و فروش املاك در مشهد از سال 1381 تا 1395 به مدت 14 سال به میزان نیم درصد كل مبلغ معامله از هر طرف عقد بیع بود. سال 1395 هیات رئیسه موقتی در اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد روی كار آمد كه نرخنامه را تغییر داد اما نه در جهت افزایش بلكه در جهت كاهش و بدین ترتیب نرخ كارمزد معاملات خرید و فروش املاك در مشهد به سه دهم درصد از طرفین معامله كاهش یافت.
او گفت: وقتی هیات رئیسه جدید اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد از ابتدای بهمن 1396 آغاز بكار كرد تقاضایی برای اصلاح نرخنامه به كمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی ارسال نمود اما اسفند 1396 نامه ای از نهاد ریاست جمهوری منتشر شد كه هیچ واحد صنفی نباید تقاضای افزایش نرخ داشته باشد.
مرادزاده افزود: به همین سبب اتحادیه تا پایان فروردین 1397 پیگیری تقاضای خود را به تعویق انداخت اما از ابتدای اردیبهشت ماه كمیسیون فنی اتحادیه تقاضای خود را مبنی بر افزایش نرخ كارمزد معاملات خرید و فروش املاك در مشهد از سه دهم درصد به یك درصد، به كمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی ارائه كرد.
وی ادامه داد: در تمامی ایران فقط در شهر مشهد است كه نرخ كارمزد معاملات املاك سه دهم درصد از طرفین معامله است و برای همین نرخنامه هم سقف تعیین كرده اند اما رقم پیشنهادی اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد میانگینی از نیم تا سه درصد می باشد كه در كل كشور مرسوم است.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد گفت: پایین بودن نرخ كارمزد كه در اصطلاح عامیانه به آن كمیسیون گفته می شود باعث شده برخی از مشاوران معاملات املاك در مشهد وارد توافقات خارج از عرف و قانون با خریدار یا فروشنده شوند. گاه در این توافقات طرف خریدار یا فروشنده به توافق انجام شده با واحد صنفی معاملات املاك پایبند نمی ماند و خواهان پرداخت مبلغ كارمزد به میزان قانونی می شود كه همین امر موجب شكایت و اختلاف می گردد.
وی افزود: این وضعیت موجب شده روزانه حدود 60 مورد شكایت در خصوص نرخنامه كارمزد واحدهای صنفی معاملات املاك به این اتحادیه واصل شود لذا اصلاح این وضعیت ضروری است.
اتحادیه صنف مشاوران املاك مشهد حدود 6 هزار و 500 عضو دارد.
1922/1858