۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82929353
T T
۰ نفر

هواي خراسان شمالي براي گروه هاي حساس ناسالم شد

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82929353
هواي خراسان شمالي براي گروه هاي حساس ناسالم شد

بجنورد- ايرنا- كارشناس پايش اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: شاخص ميزان آلودگي هواي استان در 24 ساعت گذشته 136 بود كه اين ميزان براي گروه هاي حساس ناسالم بود.

جواد عمارلو روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: وضعيت هواي اين استان در سه روز گذشته با پديده گرد و غبار مواجه بود كه ساعت 18 روز دوشنبه بيشترين آلودگي را داشت.
به گزارش ايرنا به نقل از رئيس پيش بيني اداره كل هواشناسي خراسان شمالي گفت: گرد و غباري كه روز دوشنبه از سمت كشور تركمنستان برخاسته بود هم اكنون چهره برخي از نقاط استان را پوشانده است.
تنها ايستگاه سنجش آلودگي هواي استان ميزان آلودگي هواي يك نقطه از شهر بجنورد را پايش مي كند و براي پايش ساير نقاط نياز به استقرار مراكز مختلف در نقاط مختلف شهر است.
تنها ايستگاه سنجش آلودگي هواي استان، ايستگاه سيار در جوار اداره كل محيط زيست استان در حوالي ميدان دولت است.
كارشناس پايش اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي گفت: در شاخص سنجش هوا وضعيت صفر تا 50 هواي پاك، 51 تا 100 هواي سالم، 101 تا 150 ناسالم براي گروه هاي حساس، بالاتر از 150 ناسالم براي گروه هاي حساس، 151 تا 200 ناسالم، 201 تا 300 خيلي ناسالم و بيش از 300 خطرناك است.
وي افزود: هم اكنون نيز وضعيت شاخص هوا در اين استان با 73 سالم است.
به گزارش ايرنا طبق بررسي نقشه هاي پيش يابي هواشناسي و تصاوير ماهواره اي تا فردا شب بيانگر وضعيت جوي به نسبت پايداري است كه در برخي مناطق وزش باد شديد و افزايش موقت ابر با احتمال گرد و غبار دور از انتظار نيست.
به گزارش ايرنا بيابان قره قوم تركمنستان كه از آن به عنوان بزرگترين كوير شني جهان نام برده مي شود، حكايت هاي خوش و ناخوش براي اين كشور و استان هاي خراسان شمالي و رضوي دارد.
بيابان قره قوم كه از واژه تركي- تركمني به معناي شن سياه گرفته شده افزون بر 70درصد از خاك تركمنستان همسايه شمالي كشورمان را در بر گرفته است.
در بيابان قره قوم كه ميانگين جمعيتي آن تنها شش نفر در هر كيلومترمربع است، شايد 10سال يكبار بارش داشته باشد و اين امر موجب بلند شدن ريزگردها در حجم انبوهي در هر وزش باد مي شود.
ورود ريزگردهاي بيابان قره قوم به آسمان استان هاي خراسان هاي رضوي و شمالي كه حدود 800كيلومتر مرز مشترك با اين كشور دارند در آينده تهديدي جدي است كه مسوولان تركمنستاني و همچنين كشورمان بايد چاره انديشي كنند.
استان 863 هزار نفري خراسان شمالي در شمال شرق كشور قراردارد كه 310 كيلومتر با تركمنستان مرز دارد.
3007/ 6042