۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82929610
T T
۰ نفر

بيماري سفيدك انگور در خراسان شمالي تحت كنترل است

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82929610
بيماري سفيدك انگور در خراسان شمالي تحت كنترل است

بجنورد- ايرنا- مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با بيان اينكه بيماري سفيدك داخلي انگور تحت كنترل است گفت: امسال كشاورزان به موقع با اين آفت مبارزه كرده اند.

محمد رضايي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: با توجه به مشاهده علائم اين بيماري در ارديبهشت ماه امسال در برخي از باغ هاي انگور، مبارزه شيميايي با بيماري سفيدك داخلي انگور در سطح سه هزار و 700 هكتار از تاكستان هاي استان صورت گرفت.
وي با بيان اينكه براي مبارزه شيميايي با اين بيماري قبل از شروع گل دهي يكهزار و 400 كيلوگرم سم در اختيار كشاورزان قرار گرفت گفت: هم اكنون اين بيماري تحت كنترل است و تاثيري بر كاهش عملكرد نداشته است.
رضايي با اشاره به اينكه آلودگي اوليه قابل كنترل است افزود: اين بيماري تحت تاثير اقليم است و در صورت باراني شدن هوا شيوع پيدا مي كند كه در اين صورت به تاكستان ها خسارت وارد مي شود.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با بيان اينكه بيشترين سطح مبارزه در منطقه بدرانلو بجنورد انجام شده است گفت: وطيفه اين نهاد در اين مواقع نظارت، اطلاع رساني و آموزش و تامين سموم مورد نياز كشاورزان است كه هم اكنون به اندازه كافي سم در استان موجود است.
در سال 95 آفت سفيدك داخلي به 40 درصد تاكستان هاي خراسان شمالي خسارت وارد كرد كه اين ميزان خسارت 810 ميليارد ريال برآورد شد.
در خراسان شمالي بيش از 40 هزار هكتار باغ وجود دارد كه از اين ميزان 16 هزار هكتار مربوط به تاكستان ها است كه سالانه بيش از 180 هزار تن انواع انگور توليد مي شود.
65 درصد توليدات بخش باغي در خراسان شمالي مربوط به انگور است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 500 تن انواع محصول كشاورزي زراعي و باغي و همچنين دامي توليد مي شود.
7186/3007/6042