۹ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 82929888
T T
۰ نفر
مبارزه بيولوژيكي با آفات مزارع در ايلام رواج يافته است

ايلام - ايرنا - مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي ايلام گفت: مبارزه بيولوژيكي با آفات مزارع و باغات اين استان روز به روز رواج بيشتري پيدا مي كند.

سيامك بيگي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در سال هاي اخير به جاي استفاده از سموم و دفع آفات شيميايي از عوامل طبيعي و زنده چون زنبور براكن و باكتري BT در مزارع و باغات استفاده و به كارگيري مي شود.
وي افزود: همچنين سال گذشته نوعي زنبور بومي در قالب يك طرح تحقيقاتي با دانشگاه ايلام شناسايي شد كه اكنون اين زنبور در مراكز تحقيقاتي استان ايلام در حال تكثير است كه براي سال زراعي آينده به صورت آزمايشي در مزارع و باغات استان به عنوان يك عامل كنترل كننده و از بين برنده آفات رهاسازي شود.
بيگي يادآور شد: استفاده از دشمنان طبيعي آفات ميزان آلودگي هاي زيستي ناشي از سموم شيميايي را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد و موجب توليد محصولي سالم و ارگانيك مي شود.
وي گفت: با همكاري مديريت هماهنگي ترويج سازمان جهاد كشاورزي مزاياي مبارزه بيولوژيكي به جاي سموم شيميايي براي كشاورزان تشريح مي شود تا بهره برداران به مهار آفات از طريق دشمنان و عوامل زنده طبيعي را جايگزين روش هاي قديمي و سموم دفع آفات كنند.
وي تاكيد كرد: ميزان تاثيرگذاري عوامل زنده در دفع و كنترل آفات در سايت هاي الگويي به صورت پايلوت آزمايش مي شوند و بعد از حصول نتيجه مورد نظر در سطح وسيع مورد استفاده قرار مي گيرند.
به گزارش ايرنا، مبارزه بيولوژيكي با آفات و امراض كشاورزي و كاهش استفاده از سموم و آفات كشاورزي در استان ايلام از سال 86 و در سطح 20 هكتار با عوامل زنده (زنبور براگن) و غير زنده (تله نوري) آغاز شد.
مبارزه بيولوژيكي با استفاده از عوامل زنده طبيعي و نيز روش هاي نوين چون فيبر و تله هاي نوري در 10 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان ايلام انجام شده است.
در استان ايلام تاكنون مزارع گوجه فرنگي، خيار، نخود، سبزي و صيفي كه مصرف تازه خوري دارند تحت پوشش مبارزه بيولوژيكي قرار گرفته اند.
استان ايلام داراي 340 هزار هكتار اراضي زراعي و بيش از 6 هزار هكتار باغ است.
7172/6034