۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82932737
T T
۰ نفر
ساعت كار مراكز اهدای خون در شب های قدر افزایش یافت

تهران- ایرنا- مدیركل انتقال خون استان تهران گفت: به منظور تامین خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران نیازمند و همچنین با توجه به استقبال زیاد اهداكنندگان، ساعت فعالیت مراكز اهدای خون در شب های قدر افزایش یافته است.

سید مرتضی طباطبایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 11 مركز اهدای خون در ماه مبارك رمضان در استان تهران پذیرای اهداكنندگان است.
وی ادامه داد: در شب های قدر مركز جامع وصال، تهرانپارس و ستاری از ساعت 8 تا پایان مراسم شب قدر و مركز انتقال خون شهریار، ورامین و تیم خونگیری مستقر در دانشگاه امام صادق (ع) از ساعت 19 تا پایان مراسم شب قدر آماده پذیرش روزه داران برای اهدای خون هستند.
طباطبایی خاطر نشان كرد: پیش بینی می شود كه حداقل در شب های قدر دو هزار نفر برای اهدای خون به مراكز اهدای خون استان تهران مراجعه كنند كه به طور متوسط 1500 نفر از آنها موفق به اهدای خون شوند.
مدیركل انتقال خون استان تهران گفت: اهداكنندگان برای اهدای خون توجه داشته باشند كه كارت ملی خود را به همراه داشته باشند و در صورت بیمار بودن از اهدای خون صرف نظر كنند.
وی افزود: همچنین با توجه به مراجعه زیاد اهداكنندگان در شب های قدر در صورتی كه كاركنان انتقال خون اعلام كنند اهدای خون به كفایت لازم رسیده است و دیگر نیازی به اهدای خون نیست، اهدا را به شب های دیگر در ماه مبارك رمضان موكول كنند.

* نیاز مبرم به گروه خونی AB منفی
طباطبایی با بیان اینكه مردم در دهه اول ماه مبارك رمضان كمتر خون اهدا می‌كنند، افزود: اكنون نیاز مبرم به گروه خونی AB منفی است و تقاضا داریم افرادی كه دارای این گروه خونی هستند، اقدام به اهدا كنند.
وی تاكید كرد: اگر چه در ماه مبارك رمضان برخی اعمال جراحی خاص كمتر انجام می‌شود، اما باید توجه داشت كه نیاز بیماران به خصوص بیماران تالاسمی، دیالیزی و سرطانی همیشگی است و این موضوع یكی از علل اهدای مستمر خون به شمار می آید.
مدیركل انتقال خون به دو زمان برای اهدای خون در ماه مبارك رمضان اشاره كرد و گفت: 6 ساعت بعد از سحری و 6 ساعت بعد از افطار بهترین زمان برای اهدای خون در ماه مبارك محسوب می شود؛ ضمن اینكه اهدای خون به هیچ وجه موجب باطل شدن روزه نخواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: در ماه مبارك رمضان امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 10 درصدی اهداكنندگان بودیم و به طور متوسط در ایام ماه مبارك رمضان روزانه حدود 800 نفر خون اهدا كردند.
اجتمام*2181**1834