۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82935062
T T
۰ نفر

مسايل امنيتي محور اجلاس سران شانگهاي است

۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82935062
مسايل امنيتي محور اجلاس سران شانگهاي است

پكن - ايرنا - طبق اعلام دولت چين قرار است محور كار اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي كه با حضور روساي جمهوري 8 كشور از جمله ايران روزهاي 9 و 10 ژوئن در شرق چين برگزار مي شود مسايل امنيتي باشد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا اين اجلاس در شرايطي برگزار مي شود كه مساله مبارزه با تروريسم، افراط گرايي و انشعاب طلبي هنوز در دستور كار اصلي سران قرار دارد.
به همين سبب قرار بر اين است در اجلاس سران سازمان در شهر 'چينگ دايو' در استان شاندونگ در شرق چين كه رياست آن برعهده 'شي جين پينگ' رييس جمهوري خلق چين است مسايل امنيتي از محوري ترين موضوعات اجلاس باشد.
بنا به گزارش تارنماي يي سي چين قرار است كه سران كشورهاي شركت كننده در اجلاس از جمله مسئولان ارشد سازمان هاي بين المللي در باره مسايل امنيتي به طور مشروح رايزني و تبادل نظر كنند.
همچنين پس از پيوستن كشورهاي پاكستان و هند به طور رسمي به سازمان همكاري شانگهاي در نشست سال گذشته در آستانه، اين اولين بار است كه اجلاس سران با حضور اعضاي قديم و جديد برگزار مي شود.
وضعيت بين المللي، وضعيت كل منطقه آسياي مركزي و خاورميان ، چالش هاي گذشته و حال سازمان همكاري شانگهاي و همكاري ميان اعضا از موضوعات مهم ديگر مطروحه در اجلاس خواهد بود.
'وانگ يي' وزير خارجه چين گفت كه در پايان اجلاس دو روزه، بيانيه 'چينگ دائو' با محوريت مبارزه با تروريسم، انشعاب طلبي و افراط گرايي و مقابله با تهديدهاي امنيتي منتشر خواهد شد.
همكاري در راه ابريشم نو، مقابله با يكجانبه گرايي تجاري بخصوص از سوي آمريكا و حراست از صلح و ثبات در منطقه و جهان از مسايل ديگري است كه اعضا در باره آن رايزني خواهند كرد.
در نشست سازمان همكاري شانگهاي كه روزهاي شنبه و يكشنبه 19 و 20 خرداد برگزار مي شود رهبران و سران 8 كشور عضو و 4 كشور ناظر و مسئولان سازمان‌هاي بين المللي حضور دارند.
'حسن روحاني' رييس جمهوري ايران نيز به دعوت 'شي جين پينگ' رييس جمهوري خلق چين در اين اجلاس حضور دارد علاوه بر ايران، روساي جمهوري روسيه، قزاقستان و قرقيزستان نيز به طور رسمي در اين نشست شركت خواهند كرد.
سازمان همكاري شانگهاي يك سازمان بين‌المللي است كه در 15 ژوئن سال 2001 ميلادي در شهر «شانگهاي» توسط قزاقستان، چين، قرقيزستان، روسيه، تاجيكستان و ازبكستان تاسيس شد.
در نشست اين سازمان در سال 2016 ميلادي در «تاشكند»، نمايندگان هند و پاكستان يادداشت‌هايي را براي عضويت ثابت در سازمان همكاري شانگهاي‌ امضا كردند و در هفدهمين نشست در آستانه قزاقستان اين دو كشور به عضويت كامل اين سازمان پذيرفته شدند.
اكنون جمهوري اسلامي ايران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نيز از اعضاي ناظر اين سازمان هستند.
اين سازمان با افزايش جمعيت به سه ميليارد نفر و پهنه سرزميني به 35 ميليون و 972 هزار كيلومتر مربع به يكي از بزرگ ترين قدرت هاي منطقه اي جهان تبديل شده است كه منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي براي اعضا و شركاي اقتصادي غير عضو دارد.
در اجلاس هفدهم، رياست سازمان همكاري شانگهاي از قزاقستان به چين واگذار و نشست هجدهم اين سازمان روزهاي 19 و 20 خرداد امسال در شهر 'چينگ دائو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق چين برگزار مي شود.
آساق**231**1904**