۱۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82936867
T T
۰ نفر
امامان جمعه: روز قدس، تجلی حمایت از مظلومان جهان است

استانها- ایرنا- امامان جمعه سراسر كشور، روز قدس را تجلی حمایت از مظلومان جهان دانستند و تاكید كردند كه قدس قلب تپنده جهان اسلام بوده و حضور باشكوه مردم در راهپیمایی این روز نشان داد كه فلسطین همچنان مساله اول جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراكز استانها، نمایندگان ولی فقیه در استانها محور خطبه های نماز جمعه امروز 18خردادماه خود را به موضوع برگزاری باشكوه راهپیمایی روز قدس پرداختند و تاكید كردند كه روز جهانی قدس وحدت مسلمانان جهان را تقویت كرده و آنان را برای رسیدن به یك هدف مشترك در كنار هم قرار داده است.
آنان افزودند: امام راحل با حكمت، روشن بینی و دوراندیشی كه داشتند جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری كردند و روز قدس، روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین و اظهار تنفر از اسراییل غاصب است.
«حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شانزدهم مرداد سال 1358 هجری خورشیدی مصادف با سیزدهم رمضان 1399 هجری قمری آخرین جمعه ماه مبارك رمضان هر سال را به عنوان روز قدس تعیین كردند و آن را روز حیات اسلام نامیدند.
تا امروز، هر ساله نه فقط ایرانیان بلكه آزادیخواهان بسیاری از كشورهای جهان در آخرین جمعه ماه مبارك رمضان با فریاد خود همبستگی بین‌المللی با مردم فلسطین و حمایت از حقوق قانونی آنان را اعلام می كنند.»
خطیبان جمعه سراسر كشور ادامه دادند: بیت المقدس، سرزمین مورد احترام همه مسلمانان از سوی آمریكا به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی شناخته شد، بر این اساس مسلمانان امسال برای پاسخ به این اقدام آمریكا و رژیم صهیونیستی حضوری گسترده تر در راهپیمایی روز قدس داشتند.
«دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در اقدامی یكجانبه و خلاف مقررات بین المللی، شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی كرد.»
سخنان مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و تبیین سیاست های خصمانه دشمنان و بدعهدی استكبار در موضوع برجام، توطئه اخیر آمریكا در انتقال سفارت خود به بیت المقدس و نیز اشاره به بركات ماه مبارك رمضان از دیگر محورهای خطبه های نماز جمعه مراكز استانها بود كه نمایندگان ولی فقیه در جمع نمازگزاران مطرح كردند.
بخش هایی از خطبه های نماز جمعه مراكز استانها به شرح زیر گزارش شده است:

** قزوین
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین گفت: شمارش معكوس برای نابودی رژیم صهیونیستی آغاز شده و وعده خداوند در خصوص پیروزی ملت های مظلوم بر حكومت های سفاك و ظالم به زودی محقق خواهد شد.
آیت الله عبدالكریم عابدینی افزود: یقین داریم كه خداوند پیروزی مسلمانان و نابودی اسراییل را در آینده ای نزدیك محقق می كند.

** زاهدان
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: تنها راه نجات فلسطین و مردم مظلوم منطقه مقاومت در برابر استكبار جهانی به ویژه رژیم صهیونیستی است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی با بیان اینكه از دیدگاه امام امت مساله فلسطین اصلی ترین و اساسی ترین مساله جهان اسلام است اظهار داشت: مساله فلسطین در اندیشه امام از چنان جایگاه والایی برخودار بود كه آن را فراتر از زمان و مكان می دید از این رو آخرین روز جمعه ماه مبارك رمضان را به نام روز قدس نامگذاری كرد تا جهانیان برای حمایت از مردم مظلوم این كشور بپاخیزند.

** كرج
نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه كرج گفت كه صدای به شمارش افتادن نفس های غاصبان سرزمین پیامبران الهی فلسطین به خوبی به گوش می رسد.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی افزود: امسال روز قدس از ویژگی های بسیاری نسبت به سال های قبل برخوردار بوده كه این ویژگی ها منجر شده تا رژیم غاصب اسراییل به مرحله اضمحلال و نابودی برسد.

** قم
امام جمعه موقت قم با اشاره به رد قطعنامه پیشنهادی آمریكا درباره مساله فلسطین گفت: نداشتن حتی یك رای مثبت اعضای دیگر شورای امنیت، بار دیگر نشان داد كه امروز آمریكا در اوج انزوا قرار گرفته است.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به نامگذاری روز قدس از سوی حضرت امام خمینی(ره)، افزود: امروز همچون سال های گذشته ملت غیور ایران اسلامی حضوری پرشور و حماسی در راهپیمایی روز جهانی قدس داشتند و با فریاد «مرگ بر آمریكا» و «مرگ بر اسرائیل» ایستادگی خود بر روی آرمان ها و ارزش های انقلابی را به رخ جهانیان كشیدند.

** سمنان
نماینده ولی ‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به حضور حماسی مردم در روز جهانی قدس گفت: انسجام ملی و حضور یكپارچه مردم در صحنه ‌های مختلف توطئه های دشمنان را خنثی می‌كند.
آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی افزود: روز قدس روز ابراز انزجار از حمایت بی حد و حصر رژیم غاصب اشغالگر قدس است و همه آزادگان جهان در این روز برای حمایت از آرمان‌های فلسطین به پا می‌خیزند.

** ایلام
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به اینكه روز جهانی قدس از برجسته‌ترین یادگارهای امام راحل است، گفت: امام خمینی (ره) با اعلام آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهانی قدس آرزوی صهیونیستی و حامیان آن برای تشكیل خاورمیانه بزرگ و اسرائیل از نیل تا فرات را تبدیل به یاس و نا امیدی كرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد نقی لطفی با بیان اینكه روز جهانی قدس نمایش وحدت امت اسلامی و اتحاد و انسجام جهان اسلام و روز مرگ و نابودی رژیم صهیونیستی است تصریح كرد: یام روز جهانی قدس و حضور مسلمانان در سراسر جهان در راهپیمایی روز قدس تحقق پیروزی مردم فلسطین و برگشت آنها به سرزمین آباء و اجدادی خویش و سنت لایتغیر الهی است.

** شهركرد
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهركرد گفت: نمی توان در برابر زورگویی های استكبار و صهیونیست ها به ملت مظلوم فلسطین ساكت نشست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نكونام افزود: مردان و زنان انقلابی و آزاده در كنار سایر مسلمانان ایران و دنیا امروز با حضور در صحنه بار دیگر با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس به اسلام، قرآن، امام راحل، شهدا، مقام معظم رهبری و وجدان انسانی خودشان لبیك گفتند.

** زنجان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: ایران پشتیبان و حامی مظلومان ستمدیده در سراسر جهان بوده و روز قدس انعكاس صدای مظلومیت ملت فلسطین در كشورهای مختلف است.
حجت الاسلام علی خاتمی ضمن قدردانی از حضور باشكوه ملت ولایتمدار این شهر در راهپیمایی روز قدس افزود: حضور گسترده ملت انقلابی در راهپیمایی این روز ایستادگی در مقابل جنایت های بزرگ تاریخ است كه در بیش از 70 سال توسط غده سرطانی در قلب جهان اسلام انجام شد.

** بوشهر
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: حضور پرشور و حماسی مردم ایران در راهپیمایی روز قدس با وجود گرمای شدید، بیانگر تاكید این ملت بر آرمان های امام راحل، تبعیت از رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین است.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: راهپمایی روز جهانی قدس نشان وحدت، بیداری و فریادهمه مسلمانان و اقتدار اسلام در مقابل ظلم و توطئه دشمنان است.

** بجنورد
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد با بیان اینكه دشمن با فشار روانی به دنبال تسلط بر سرنوشت ملت و كشور است گفت: حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس نشان داد كه نسبت به سرنوشت مظلومان بی تفاوت نیستیم.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی افزود: دشمن امروز با تبلیغات خود سعی می كند مردم را در خصوص مسئله فلسطین بی احساس كند، اما مردم با حضور خود نشان دادند كه در مقابل این فشار روانی ایستاده اند و اعلام كردند كه نسبت به مظلومان جهان بی تفاوت نیستند.

** كرمان
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه كرمان ضمن تقدیر از حضور پررنگ مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: این روز در اندیشه امام روز دفاع از مظلومیت است.
حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی اظهار داشت: استكبار جهانی از رژیم غاصب و جعلی اسرائیل حمایت كرده تا اهداف شوم خود را كه در مورد اسلام دنبال می كند توسط این رژیم منحوس محقق كند.

** یاسوج
امام جمعه یاسوج گفت: حضور حماسی مردم و مسئولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد همگام با دیگر قشرهای ملت ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس امسال ستودنی و تحسین برانگیز بود.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی بیان كرد: دشمنان در چهار دهه اخیر برای ضربه زدن به نظام و انقلاب و تسلیم كردن ملت ایران تلاش كردند اما به لطف الهی تمامی نفشه های شوم آنان به شكست منجر شد و هیچ نتیجه ای نگرفتند.

** سنندج
امام جمعه سنندج با بیان اینكه خداوند یاور مظلومان و دشمن ستمگران است، گفت: نابودی رژیم غاصب، كودك كُش و نژاد پرست صهیونیستی حتمی است.
ماموستا عبدالرحمن خدایی با بیان اینكه مشاركت گسترده مردم در راهپیمایی امروز موجب دلگرمی ملت فلسطین است، افزود: این حمایت ها باید روز به روز افزایش یافته و تا نابودی رژیم صیهونیستی ادامه یابد.

** ساری
امام جمعه موقت ساری گفت: یاس و ناامیدی آمریكا ، نظام صهیونیستی و سایر دشمنان جمهوری اسلامی با راهپیمایی با شكوه روز قدس فزونی یافته است.
حجت الاسلام یوسف یوسف پور افزود: شركت عاشقانه شهروندان در راهپیمایی روز قدس در حالی رقم خورد كه استكبار جهانی و نظام كودك كش صهیونیستی برای ایجاد فاصله بین مردم و نظام الهی هزینه های هنگفتی در فضای مجازی متحمل شدند.

** اراك
نماینده ولی فقیه در استان مركزی گفت: حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس لبیك مردم بصیر ایران اسلامی به رهبر معظم انقلاب و آرمان های جمهوری اسلامی بود.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: مردم آگاه و بصیر ایران اسلامی در روز جهانی قدس بار دیگر اعلام كردند كه دفاع از اسلام مهمترین اولویت آنان است و از قدس شریف كه پاره تن اسلام است تا پای جان حمایت خواهند كرد.

** تبریز
امام جمعه تبریز با تاكید به اینكه فلسطین محور وحدت مسلمانان است، گفت: روز قدس روز حمایت و همبستگی با مظلومان، یادگار امام راحل بوده و جلوه‌ای از اتحاد و انسجام دنیای اسلام است.
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم با اشاره به اینكه روز قدس روز احیای آزادی آرمان‌های قدس عزیز است، ادامه داد: این روز را می‌توان روز پیروزی انقلاب اسلامی در سطح جهان اعلام كرد.

** اردبیل
امام جمعه موقت اردبیل گفت: حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس نشان دهنده هوشیاری و بصیرت ملت بزرگ ایران اسلامی ماست.
آیت الله محمد علی فروغی با بیان اینكه با هوشیاری امام راحل (ره) روز قدس، محدود به نوار غزه و كرانه باختری نشد، افزود: اكنون مسئله قدس، مسئله اصلی جهان اسلام بوده و در راه جهانی شدن و تبدیل به مسئله بشریت و عموم انسان های آزاده است.

** مشهد
امام جمعه مشهد گفت: فلسطین خاكریز اول است، دشمن از آنجا شروع كرده و می خواهد دنیای اسلام را بگیرد، زنان و مردان فلسطینی در مقابل دشمن جان می دهند و صف مقدم در این خاكریز را تشكیل داده اند.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: حمایت از فلسطین و راهپیمایی روز قدس تاثیر خود را گذاشته و رژیم صهیونیستی به عنوان غده سرطانی در دل جوامع اسلامی، در نهایت ضعف قرار گرفته و تابوی شكست ناپذیر بون این رژیم از بین رفته است.

** خرم آباد
نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: شكست صهیونیست هایی كه روزی خود را قدرت برتر می دانستند مهمترین اثر راهپیمایی روز قدس است.
آیت الله سید احمد میرعمادی اظهار داشت: امروز ملت مسلمان جهان با حضور گسترده خود در راهپیمایی های روز قدس به اسطوره شكست ناپذیری اسرائیل پایان بخشیده اند.

** شیراز
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: ما در روز جهانی قدس بار دیگر به افرادی كه در اندیشه باطل تبدیل قدس به پایتخت رژیم صهیونیستی هستند، می گوییم قدس حق مسلمانان جهان است و تا آزادی آن ایستاده ایم و خواهیم جنگید.
آیت الله لطف الله دژكام افزود: روز جهانی قدس روزی است كه مسلمانان جهان با ابتكار امام (ره) برای گرفتن حق مسلم مردم فلسطین و باز پس گیری سرزمین های غصب شده خود قیام كرده اند و امیدوار هستیم روزی فرارسد كه این هدف محقق شود و در قدس نماز بخوانیم.

** یزد
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: ملت ایران با لبیك به فرمان مقام معظم رهبری و درك شرایط حساس منطقه و جهان در راهپیمایی شركت كردند و با حضور پرشور و متفاوت شان نسبت به سال های گذشته، روز دیگری آفریدند.
آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی افزود: حضور پر صلایت مردم ، بیانگر تبلور هوشیاری ، وحدت و ولایتمداری در كنار امت بیدار اسلام و ستمدیدگان عالم است.

**ارومیه
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینكه ملت این استان در روز جهانی قدس به ندای رهبری لبیك گفتند، بیان كرد: آنان با اتحاد و همبستگی در خیابان حضور یافتند و به وظیفه شرعی خود به نحو احسن عمل كردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: امام راحل به اتحاد و همبستگی تاكید داشتند و امروزه روز قدس به محور انسجام ملی برای دفاع از مظلومان فلسطین تبدیل شده است.

**گرگان
آیت الله سیدكاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان راهپیمایی روز جهانی قدس را دفاع همه جانبه از آرمان های ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین دانست و اظهار داشت: شما ملت ایران با شركت در راهپیمایی باردیگر نشان دادید كه حامی مردم این كشور ستمدیده، آزادی قدس شریف و متنفر از رژیم غاصب اسرائیل و همدستانش هستید.

**اصفهان
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان با اشاره به پیروزهای جبهه مقاومت اسلامی در برابر نقشه های شوم دشمنان به خصوص داعش گفت: روز قدس باعث تقویت بیشتر نیروهای مقاومت شد.

**بیرجند
حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: باید برای حفظ انقلاب، ناموس و ارزش ها در جریان های پیچیده دشمن، سخنان رهبر معظم انقلاب را به عنوان حجت آویزه گوش قرار دهیم تا مقابل دشمنان كم نیاوریم.

**اهواز
امام جمعه موقت اهواز با تقدیر از حضور چشمگیر ، پرشور و تماشایی مردم مومن و بصیر ایران به ویژه مردم خوزستان در راهپیمایی روزجهانی قدس بیان كرد:روز قدس سرآغاز پیروزی امت اسلامی بر رژیم منحوس ، غاصب ، جعلی و كودك كش صهیونیستی و آزادی مسجدالاقصی است.
حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی افزود: روز قدس به نماد مبارزه با رژیم صهیونیستی این غده سرطانی تبدیل شده و سران این رژیم به صورت علنی از عظمت روز قدس به خشم آمده اند.

**كرمانشاه
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه كرمانشاه، اعلام روز جهانی قدس از طرف امام خمینی (ره) را ناشی از قدرت معنوی، عقلانی و شجاعت بی نظیر ایشان در آن برهه زمان دانست.
آیت الله مصطفی علما ، به شناخت دقیق حضرت امام (ره) از مردم اشاره كرد و گفت: حضرت امام همواره وحدت كلمه، اتحاد و همبستگی مردم و مسئولان را رمز نهایی حل تمام مشكلات و توطئه های دشمنان می دانست.

**یاسوج
حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی امام جمعه یاسوج گفت: حضور حماسی مردم و مسئولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد همگام با دیگر قشرهای ملت ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس امسال ستودنی و تحسین برانگیز بود.

**رشت
آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت با تاكید بر ضرورت هوشیاری بیش از پیش امت اسلامی گفت: دشمنان در حال برنامه ریزی برای به حاشیه بردن و به فراموشی سپردن مسئله فلسطین و ظلم به این ملت هستند.

**بندرعباس
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: «فضولی موقوف» مهم ترین پیام ملت ایران در روز جهانی قدس به استكبار جهانی و رژیم صهیونیستی است و هیچ گونه اجازه فضولی به استكبار جهانی را نمی دهیم.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی در خطبه های این هفته نماز جمعه بندرعباس با قدردانی از حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس افزود: هم چنین راهپیمایی روز قدس، پیام حمایت و پشتیبانی از فلسطین و ملت های مظلوم مسلمان را در بردارد.

**همدان
آیت الله غیاث الدین طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان بیان كرد: بیانات هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی و دستور به آماده سازی مقدمات غنی سازی 190 هزار سو در چارچوب برجام، غرور آفرین است.
1772/1042
۰ نفر