حسین عسكری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اثر استاد «علیرضا تك دهقان » نیمه نخست ماه مبارك رمضان در نمایشگاه بین المللی قرآن كریم در تهران رونمایی شد.
وی بیان داشت: خوشنویس البرزی این قرآن را در 604 صفحه به همت دارالكتابه مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به چاپ رساند كه هدیه ارزشمند ایران به مسلمانان كشورهای شبه قاره هند و شرق آسیا است.
عسكری با بیان اینكه كتابت قرآن به خط هندی پر اِعراب است، اظهار داشت: برای نخستین بار این مصحف شریف به شكل ختم صفحه به آیه، كتابت شده و در مقایسه با نسخه های پیشین، از این جهت بی نظیر است.
وی گفت: آرایه ها و تذهیب این قرآن كریم هم به سبك و سیاق هنری مردمان شبه قاره هند انجام شده و از این جهت، با سلیقه مسلمانان این مناطق سازگار است.
عسكری بیان داشت: در نوبت اول، این قرآن در شمارگان 10هزار نسخه در بیروت به چاپ رسید و برای استقبال، در فاصله كوتاهی تجدید چاپ شده است.
وی با اشاره به اینكه استاد علیرضا تك دهقان متولد سال 1336 روستای صالحیه از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز است، افزود: این هنرمند از سال 1357 خوشنویسی را نزد استادان غلامرضا خلج و رضا منوری آغاز كرد تا اینكه در سال 1371 موفق به دریافت درجه ممتازی از انجمن خوشنویسان ایران شد.
وی بیان كرد: تك دهقان 2 سال مسئولیت انجمن خوشنویسان شهرستان آبیك استان قزوین را عهده دار
بوده است.
وی اظهار داشت: این استاد خوشنویس افزون برخط نسخ از ثلث نویسان شناخته شده كشور است وهم اكنون با در نظر گرفتن 2 مقوله زیبایی هنری و سهولت خوانایی در حال پی ریزی خط نسخ منحصر به فردی است كه تمایزی با نسخه های ایرانی (نیریزی)، عثمانی (یاقوتی یا تُركی)، بغدادی (عربی)، نسخ قدیم (حجازی) و نسخ هندی دارد.
این پژوهشگر گفت: تك دهقان تاكنون 9 جزء از قرآن كریم را به خط نسخ ابداعی خود كتابت كرده است.
وی افزود: كتابت یك جزء از قرآن كریم به خط نسخ ایرانی برای حرم حضرت ابوالفضل (ع) در سال 1393، گزیده مفاتیح الجنان در 260 صفحه، دعای كمیل، نگارش كتیبه های مسجد فخرایران شهرستان نظرآباد، بقعه امامزاده ابوالحسن مسكین آباد نظرآباد و نمازخانه اداره بهزیستی شهرستان آبیك و چندین پوستر احادیث از دیگر آثار استاد تك دهقان است.
***مروری بر خط نسخ و كاربرد آن بر خوشنویسی قرآن
عسكری بیان داشت: نسخ از خطوط معروف در كشورهای اسلامی است كه بیشتر در تحریر قرآن كریم كاربرد دارد.
وی افزود: بیشتر پژوهشگران، ابوعلی محمد بن علی بن حسین بن مقله بیضاوی شیرازی معروف به ابن مقله (درگذشت 328ق) را تنها واضع خط ثلث بلكه واضع خط نسخ هم دانسته و معتقد هستند كه نسخ را ابن مقله از خط ثلث استخراج كرده و نسخ تابع آن است.
این نویسنده با بیان اینكه برخی بر این نظرهستند كه نیاز به خوانایی خط، موجب پیدایش خط نسخ شده، گفت: 2 شیوه اصلی خط نسخ عبارتند از شیوه یاقوت مستعصمی كه شباهتی به خط ریحان دارد و شیوه میرزا احمد نیریزی خوشنویس قرن دوازدهم هجری قمری كه مایه هایی از خط نستعلیق در آن دیده می شود و در ایران متداول بوده است.
وی افزود: قلم نسخ نیریزی، اوج تكامل شیوهای است كه آن را نسخ ایرانی می خوانند، این شیوه نه تنها از نسخ متداول در دیگر سرزمین های اسلامی متمایز است، بلكه با شیوه نسخ نویسی پیش از پیدایش این شیوه در ایران نیز تفاوت دارد، قلم او در پدید آمدن خط ابتكاری ایرانیان یعنی نستعلیق تأثیری كارساز داشته است.
عسكری اضافه كرد: از ویژگی های زیبایی شناسانه خط نسخ می توان به خوانایی، ساختار هندسی مناسب، تقسیم متعادل فضای مثبت و منفی و قابلیت سازگاری با انواع تركیب بندی ها اشاره كرد.
وی خاطرنشان كرد: وجه تسمیه نسخ در عصر متأخر یعنی دوره كمالش مربوط به 'نسخی' است كه این خط به همراه داشته و تقریباً همه خطوط را تحت الشعاع خود قرار می دهد به طوری كه موجب شد كتاب های ادعیه و قرآن مجید بیشتر به آن نوشته شود.
وی ادامه داد: خط نسخ ایرانی از قرن پنجم هجری قمری، دگرگونی هایی یافت و در نتیجه این دگرگونی ها، خط تعلیق پدید آمد.
محمدحسین طالقانی، قربانعلی طالقانی فرزند جعفر، محمدعلی طالقانی فرزند سلیمان، محمدصائب طالقانی، محمداشرف طالقانی فرزند سیف الله، استاد سید حسن میرخانی مشهور به سراج الكتّاب از جمله هنرمندان البرزی خط نسخ هستند كه در فاصله زمانی قرن یازدهم هجری قمری تا روزگار ما به فعالیت هنری مشغول بودند.
6156/ 6155
كرج- ایرنا- نویسنده و پژوهشگر البرزی گفت كه یكی ازخوشنویسان این استان موفق به كتابت قرآن كریم به خط نسخ هندی شد.