۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82940574
T T
۰ نفر

سهم دولت بابت بهاي برگ سبز چاي پرداخت شد

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82940574
سهم دولت بابت بهاي برگ سبز چاي پرداخت شد

لاهيجان -ايرنا - رئيس سازمان چاي كشور گفت: تمامي قدرالسهم دولت بابت بهاي برگ سبز چاي تا نيمه ارديبهشت ماه امسال، به چايكاران پرداخت شده است.

محمدولي روزبهان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تاكنون 434 ميليارد ريال از مطالبات چايكاران شمال بابت بهاي برگ سبز چاي پرداخت شده كه 250 ميليارد ريال آن از قدرالسهم 59 درصدي دولت بوده كه به حساب بانك سپه چايكاران واريز شده است.
وي خاطرنشان كرد: با اين پرداخت تمامي سهم دولت بابت مطالبات چايكاران تا پايان نيمه اول ارديبهشت پرداخت شده است.
روزبهان قدرالسهم كارخانه هاي چايسازي بابت برگ سبز چاي به چايكاران را 420 ميليارد ريال ذكر كرد و تصريح كرد: تاكنون 184 ميليارد ريال نيز از سوي اين واحدها بابت بهاي برگ سبز به كشاورزان چايكار پرداخت شده است.
وي اظهار داشت: در مجموع از زمان بهره برداري برگ سبز چاي، 41 هزار و 905 تن از چايكاران گيلان و مازندران به ارزش اقتصادي بيش از يك هزار ميليارد ريال خريداري شده كه اين ميزان نسبت به سال قبل، هفت درصد كاهش دارد.
رئيس سازمان چاي كشور اضافه كرد: از اين ميزان برگ سبز تحويل داده شده به كارخانه هاي چايسازي توسط چايكاران 30 هزار و 799 تن چاي درجه يك و 11 هزار و 106 تن آن از نوع برگ سبز درجه 2 مي باشد.
روزبهان گفت: از اين ميزان برگ سبز چاي بهاره، 9 هزار و 429 تن چاي خشك با كيفيت استحصال شده است.
به گزارش ايرنا در سال جاري و تاكنون، 150 كارخانه چايسازي با سازمان چاي قرارداد بسته اند كه 51 واحد آنها فعال بوده و مشغول تحويل چاي از چايكاران هستند. برداشت چين دوم برگ سبز چاي نيز آغاز شده و تا مردادماه ادامه دارد.
همه ساله برداشت برگ سبز چاي از باغ هاي شمال كشور در سه چين بهاره، تابستانه و پاييزه صورت مي گيرد كه چين بهاره از اوايل ارديبهشت ماه، تابستانه از نيمه دوم خردادماه و چين پاييزه در شهريور و مهرماه انجام مي شود.
نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي درجه يك و درجه 2 در سال زراعي جاري از سوي شوراي عالي اقتصاد با چهار درصد افزايش ، به ترتيب 27 هزار و 292 ريال و همچنين 15 هزار و 283 ريال تعيين شده است.
لاهيجان به عنوان پايتخت چاي ايران در 40 كيلومتري شرق مركز استان گيلان قرار دارد.
6029 / 2007