۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82940696
T T
۰ نفر

تكاپوي دلالان براي خريد گندم خراسان شمالي

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82940696
تكاپوي دلالان براي خريد گندم خراسان شمالي

بجنورد- ايرنا- برداشت گندم از كشتزارهاي خراسان شمالي در حالي آغاز شده است كه از اكنون زمزمه هاي حضور دلالان براي خريد و دروي اين دانه هاي طلايي ديده مي شود اما اين موضوع را مسئولان استان نادرست مي دانند.

به گزارش ايرنا، كشاورزان بويژه آنان كه در سطح كوچك و خرد اقدام به كشت گندم كرده اند امسال تمايلي به فروش محصول خود به دولت ندارند.
آنگونه كه شماري از گندم كاران گفتند: امسال قصد دارند محصول خود را انبار كنند تا به مصرف خوراك دام برسانند و يا اينكه محصول خود را در بازار آزاد به دلالان عرضه كنند.
يكي از گندمكاران در شهرستان بجنورد در اين باره گفت: پارسال پول گندم ها خيلي دير پرداخت شد و به علت كمبود نقدينگي، دچار زحمت شديم به همين علت امسال محصولم را در بازار آزاد كه البته با قيمت كمي بيشتر از دولت خريداري مي كنند مي فروشم.
علي روحاني اظهار داشت: امسال نرخي كه براي خريد تضميني تعيين شده افزايشي ندارد و دلالان گندم را در بازار آزاد بهتر خريداري مي كنند.

* قيمت خريد تضميني افزايش نداشته است
نائب رئيس نظام صنفي كشاورزي خراسان شمالي در اين باره گفت: امسال قيمت خريد تضميني گندم در مقايسه با سال گذشته افزايشي نداشته است از طرفي با توجه به افزايش نرخ ارز، قيمت اين محصول در بازار جهاني بالا است و به همين علت دلالان در بازار حضور پيدا كرده و اقدام به خريد محصول گندم كاران مي كنند و در اين شرايط كشاورزان تمايلي براي عرضه محصول خود به دولت ندارند.
علي كاظمي اظهار داشت: تاخير در پرداخت وجوه گندم از ديگر گلايه ها و علت هايي است كه سبب خودداري كشاورز از تحويل گندم خود به دولت مي شود.
وي افزود: در سطح كشور دلالان در بازار گندم حضور پيدا كرده و محصول كشاورز را با قيمت كمي بالاتر از نرخ تضميني، خريداري كرده و با اختلاط كمي خاك، شن و يا اختلاط با گندم هاي نامرغوب و كهنه سال گذشته به غله مي فروشند.
كاظمي با بيان اينكه كشاورز واقعي هرگز حاضر نمي شود كه محصول خود را با ناخالصي و اختلاط با خاك و يا گندم سال گذشته به غله تحويل دهد گفت: دلالان كه تنها به فكر سود هستند به اين كار دست مي زنند.
وي با بيان اينكه گلوگاه ها و گردنه هايي در عرصه كشاورزي هست كه سبب مي شود حضور دلالان بيشتر شود افزود: بدهكار بودن كشاورز به بانك ها، مقروض بودن آن ها و كمبود نقدينگي از جمله گردنه هايي است كه دلالان در آن حضور يافته و سود كشاورزان را به جيب مي زنند.
نائب رئيس نظام صنفي كشاورزي خراسان شمالي خاطرنشان كرد: در سال 92 هم، قيمت پايين خريد گندم، سبب شد تا گندم كاران محصول خود را به دامداران بفروشند و بسياري از گندم هاي توليدي استان خوراك دام شد.
وي گفت: امسال هم قيمت تعيين شده براي خريد تضميني گندم، مناسب نيست و براي كشاورز صرفه اقتصادي ندارد زيرا قيمت نهاده هاي مختلف كشاورزي افزايش يافته و هزينه هاي توليد بالا رفته است.
وي در ادامه اظهار داشت: قيمت براي خريد تضميني گندم بسيار دير اعلام شد و كشاورزان نتوانستند به درستي براي كشت امسال تصميم بگيرند زيرا نرخ هاي خريد زماني اعلام شد كه كشت ها انجام شده بود.
نائب رئيس نظام صنفي كشاورزي خراسان شمالي گفت: اكنون توليد براي گندمكار صرفه اقتصادي ندارد و آنچه دست كشاورزان را مي گيرد معادل و يا كمتر از حداقل حقوق كارگري است.
وي درباره تصميم دولت براي خريد گندم از طريق ثبت در سامانه پهنه بندي اظهار داشت: ثبت نام دراين سامانه به گونه اي است كه امكان تخلف در آن وجود دارد حتي دلالان هم مي توانند با ترفند هاي مختلف در سامانه ثبت نام كنند و يا از شراط نامناسب كمبود نقدينگي كشاورز سوء استفاده كرده و از طريق سامانه گندم را به دولت عرضه كند.

* امسال گندم كمتري به دولت فروخته مي شود
ديگر عضو نظام صنفي كشاورزي شهرستان شيروان نيز با بيان اينكه قيمت خريد تضميني گندم پايين است گفت: چند سالي است كه دولت نرخ تضميني اين محصول را با تاخير اعلام مي كند و امسال نيز قيمت، زماني اعلام شد كه كشاورز كشت را انجام داده بود.
وي كه خواست نامش ذكر نشود با اشاره به اينكه امسال گندم كمتري به دولت فروخته خواهد شد اظهار داشت: كشاورزان به علت پايين بودن قيمت خريد تضميني محصول خود را انبار مي كنند و يا در بازار آزاد مي فروشند.
وي با اشاره به اينكه امسال ميزان عرضه گندم به دولت كم مي شود افزود: امسال قيمت جهاني گندم افزايش يافته است و به يقين خريد گندم از خارج براي دولت گران تمام مي شود.

* منافذ براي حضور دلالان بسته است
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي در اين باره گفت: مطابق دستور العمل خريد گندم، موظف هستيم گندم را فقط از كشاورزان بخريم و البته گندم بايد توليد امسال باشد و كشاورز اطلاعات خود را در سامانه پهنه بندي كشاورزي به ثبت رسانده باشد.
محمدجواد تشكري با تاكيد بر اينكه غير از كشاورز مجاز به خريد گندم از هيچ شخصي نيستيم اظهار داشت: ثبت نام صوري در سامانه به هيچ عنوان امكان پذير نيست زيرا ثبت نام توسط كارشناسان انجام و راستي آزمايي مي شود و كارشناسان در اجراي طرح پهنه بندي عرصه هاي كشاورزي به صورت مستقيم با كشاورز در ارتباط است و با وسعت كشت محصولات و ميزان توليدات آشنايي دارد.
وي گفت: كشاورز تنها مي تواند 20 درصد بيشتر و يا كمتر از آنچه در سامانه براي ميزان توليدش پيش بيني شده گندم تحويل دهد و از اين رو، راه ها از قبل براي حضور دلالان بسته شده است.
وي تصريح كرد: به فرض اينكه دلالان گندم خريداري كرده اند، براي تحويل به دولت هر جا از كشور بخواهند گندم را عرضه كنند بايد براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه اين اقدام را انجام دهند در غير اين صورت گندم دست آنان مي ماند.

* شايد گندم ها براي مصرف دام انبار شود
تشكري با بيان اينكه يكي از محل هاي مصرف گندم خوراك دام است گفت: امسال قيمت جو با قيمت خريد تضميني گنم برابر است و ممكن است امسال گندم كاران محصول خود را به دامداران بفروشند.
وي با بيان اينكه ممكن است كشاورزان گندم را انبار و به مصرف دام برسانند افزود: البته با برداشت جو ممكن است قيمت اين محصول در بازار آزاد كاهش يابد كه در اين صورت دامدار تمايلي براي خريد گندم و مصرف آن به عنوان خوراك دام نخواهد داشت.
وي درباره افزايش قيمت نهاده هاي كشاورزي و گلايه ها از قيمت خريد تضميني گندم اظهار داشت: قيمت هاي توليد گندم در زمان كشت تغيير نكرده است و بر اين اساس قيمت نرخ برداشت براي كمباين داران هم تغيير نكرده و كمباين داران با قيمت سال قبل گندم را برداشت مي كنند.

* خريد گندم در 25 مركز
رئيس سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي نيز گفت: كشاورزان امسال در 49 هزار هكتار اراضي آبي و 99 هزار هكتار اراضي ديم گندم كشت كرده اند.
عبدا لله يوسفي، ظرفيت سيلوهاي ذخيره سازي گندم در استان را 350 هزار تن عنوان كرد و اظهار داشت: 25 مركز نسبت به خريد گندم مبادرت دارد كه از اين تعداد 18 مركز تعاون روستايي و 6 مركز بخش خصوص است.
وي با بيان اينكه قيمت خريد تضميني هر كيلو گرم گندم مازاد بر نياز كشاورزان در سال جاري 13 هزار ريال تعيين شده است گفت: انبارهاي مناسب از نظر فني و بهداشتي براي خريد گندم از كشاورزان در نظر گرفته شده است و براي محموله هايي كه به سيلو و انبارهاي وابسته به شركت غله حمل مي شود نيازي به صدور معرفي نامه كتبي نيست.
يوسفي افزود: مراكز صدور بارنامه در نقاط عمده توليد گندم در اين استان مستقر هستند و محموله ها بايستي با صدور بارنامه معتبر از مبدا بارگيري داشته باشند.
وي گفت: پرداخت بهاي گندم نيز به شكل 50 درصد مرحله اول و در مرحله دوم 50 درصد به شكل اتوماسيون در نظر گرفته شده تا اجحافي صورت نگيرد.
يوسفي اظهار داشت: خشكسالي باعث شده كه 15 هزار هكتار از اراضي ديم اين استان به مرحله برداشت نرسد اما با توجه به توزيع به موقع بذر، تغذيه گياهي و مكانيزاسيون توليد گندم اين استان امسال در مقايسه با سال قبل افزايش خواهد داشت.
وي افزود: ميزان توليد گندم امسال 204 هزار تن پيش بيني شده و برآورد مي شود حدود 165 هزار تن از اين محصول توسط دولت خريداري شود.
رئيس سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي گفت: امسال گندم كشاورزان تا 2 درصد سن زدگي بدون كسر قيمت از گندمكاران استان خريداري مي شود.
استان خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از 2 ميليون و 500 هزار تن انواع محصول زراعي، باغي و دامي توليد مي شود.
7185/ 6042
۰ نفر