۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82941144
T T
۰ نفر
ربات نرم پوشيدني براي توانبخشي دست طراحي شد

تهران- ايرنا-عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، ربات نرم پوشيدني پنوماتيك توانبخشي دست را طراحي كرد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي،دكتر اميرسالار جعفرپيشه عضو هيات علمي گروه ارگونومي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با همكاري تيم چندتخصصي يك شركت دانش بنيان وابسته به مركز رشد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، موفق به ساخت و ثبت اختراع ربات نرم پوشيدني پنوماتيك توانبخشي دست شده است.
وي درباره اين طرح گفت: ربات نرم پوشيدني پنوماتيك توانبخشي دست از بالاترين تكنولوژي در حيطه ربات هاي نرم برخوردار بوده و به عنوان راهكاري موثر در توانبخشي دست افراد دچار سكته مغزي و اكثر افراد دچار عارضه در ناحيه دست شناخته مي شود.
جعفرپيشه افزود: از كار افتادن عملكرد دست به خاطر بيماري هاي مختلف مانند استروك (سكته مغزي) ، فلج مغزي، ضايعه نخاعي و آرتريت روماتوييد باعث كاهش استقلال فرد و از دست دادن كارهاي روزمره ADL مي شود و اين درحالي است كه با استفاده از ربات توانبخشي نرم مي توان انجام كارهاي روزمره و همينطور استقلال فرد را افزايش داد.
وي اظهار داشت: با توجه به اينكه در كنار انجام كارهاي روزمره، اين ربات قابليت مقياس بندي نيرو و همينطور تكرار پذيري بالا (بدون خستگي درمانگر يا فرد توانخواه) دارد ، تاثير بكارگيري آن در جهت توانبخشي و بدست اوردن مجدد عملكرد دست ، بسيار چشمگير است.
به گفته عضو هيات علمي گروه ارگونومي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، دستكش توانبخشي نرم را مي توان در كلينيك هاي توانبخشي و منزل مورد استفاده قرار داد. ضمن آنكه اين دستگاه قابليت شستشو و ضد عفوني دارد و در نتيجه ، قابل استفاده در محيط هاي عمومي و همينطور بيمارستان ها نيز است.
وي تاكيد كرد: ربات نرم به طور كلي در دنيا بسيار جديد است و در مرحله تست باليني و آزمايشگاهي قرار دارد، بطوري كه هيچكدام از ربات هاي نرم توانبخشي به بازار راه پيدا نكرده است. اما نسخه ازمايشگاهي آن بسيار مورد توجه معلولان، توانخواهان و حتي افراد مرتبط به معلولين قرار گرفته است.
1201**1440
۰ نفر