۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82941703
T T
۰ نفر

بيماري مشمشه در خراسان‌شمالي گزارش نشده است

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82941703
بيماري مشمشه در خراسان‌شمالي گزارش نشده است

بجنورد- ايرنا- رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي گفت: هيچ كانوني از بيماري مشمشه در سال هاي اخير در ميان تك سميان اين استان مشاهده نشده است.

دكتر حسن قاسمي فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: اين اداره كل در راستاي پايش وضعيت سلامت اسب هاي اصيل تركمن به عنوان يك ذخيره ژنتيكي منحصر به فرد همه ساله تدابير بهداشتي و قرنطينه اي خاصي اعمال مي كند كه يكي از مهم ترين آن ها انجام تست مالئيناسيون با هدف شناسايي بيماري مشمشه است.
بيماري مشمشه توسط باكتري بورخولدريا مالئي ايجاد مي شود.
وي گفت: مشمشه يكي از امراض كشنده و خطرناك در تك سميان(الاغ،اسب و قاطر) است كه جزو بيماري هاي مشترك و قابل انتقال به انسان هم محسوب مي شود و اين بيماري خطرناك با درگير كردن دستگاه تنفس و عواملي مانند سردرد شديد، تب و لرز، سرگيجه و كسالت و بي قراري در انسان مي‌تواند موجب مرگ شود.
قاسمي فرد افزود: البته گربه سانان و گوشت خواران وحشي، بويژه آنهايي كه از لاشه دام تغذيه مي كنند نيز قابليت درگيري با اين بيماري را دارند.
وي اظهارداشت: در همين راستا هر ساله شبكه هاي دامپزشكي استان از جمعيت تك سمي كه ناقل و مخزن بيماري هستند، تست مشمشه انجام مي دهند و چنانچه مورد مثبتي مشاهده شود نسبت به معدوم سازي دام راكتور اقدام مي نمايند.
وي با بيان اينكه 75 درصد ارزش واقعي دام معدوم شده، شامل غرامت مي شود گفت:اين تست به دو صورت چشمي با تزريق مايع مالئين در پلك چشم و يا از طريق خونگيري و ارسال نمونه سرم دام به آزمايشگاه انجام مي شود.
رئيس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي اظهارداشت: در سال 96 از 800 سر اسب اصيل تركمن تست مالئيناسيون انجام شده است.
وي تصريح كرد: عامل اين بيماري به سهولت توسط نور، حرارت و ضد عفوني كننده هاي معمولي از بين مي‌رود و در محيط آلوده بيش از شش هفته باقي نمي ماند.
وي با بيان اينكه حيواناتي كه تغذيه نامناسبي دارند و يا در محيط هاي نامطلوب نگهداري مي شوند از حساسيت بيشتري برخوردارند، افزود: هيچ نوع واكسن موثري جهت پيشگيري از بيمـاري به بازار عرضه نشده است لذا مهمترين راه كنترل و ريشه كني اين بيماري تست، شناسايي و حذف حيوانات آلوده است.
قاسمي فرد گفت: رعايت شرايط قرنطينه‌اي كامل، ضدعفوني نواحي آلوده و پيشگيري از هر گونه تردد غير مجاز دام از مهمترين روش‌ها براي مهاراين بيماري است.
وي تصريح كرد: اسبداران به ويژه مالكان اسب هاي اصيل نژاد تركمن براي جلوگيري از بروز مشكل و تلفات احتمالي در گله هاي خود نهايت همكاري را با دامپزشكي داشته باشند تا پس از انجام اين تست رايگان و حصول اطمينان از سلامت اسبان خود بتوانند گواهي سلامت موردنياز براي جابه جايي اسب ها را از دامپزشكي دريافت كنند.
وي در ادامه به علائم بيماري مشمشه در تك سمي ها اشاره كرد و گفت: اين بيماري به شكل پوستي، ريوي همراه با زخم هايي در داخل بيني، ترشحات بيني، علائم تنفسي در دام ايجاد مي شود.
در استان خراسان شمالي سه هزار سر اسب وجود دارد كه يك هزار سر آن اسب اصيل تركمن است.
اخبار خراسان شمالي را در پيام رسان سروش اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
ع/ 6042