۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82944790
T T
۰ نفر

دانشگاه هنر اصفهان در صدد ايجاد پارك فرهنگ است

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82944790
دانشگاه هنر اصفهان در صدد ايجاد پارك فرهنگ است

اصفهان- ايرنا- دانشگاه هنر اصفهان در صدد ايجاد و راه اندازي 'پارك فرهنگ و هنر اصفهان' به عنوان يك نهاد حامي كارآفريني و گردشگر محور در اين شهر است.

پارك فرهنگ و هنر، يك نهاد حمايتي جامع در حوزه كسب و كارهاي نوپا و رشد يافته در بخش هنر و صنايع فرهنگي است كه با تامين زيرساخت هاي مرتبط، زمينه را براي توسعه و كاربرد اين كسب و كارها از طريق تشويق و ارتقاي فرهنگ نوآوري، حضور جدي مهارت هاي هنري و فعاليت هاي عمومي اقتصادي فراهم مي كند.
سرپرست مركز رشد تخصصي هنر دانشگاه هنر اصفهان روز يكشنبه در گفتگو با ايرنا بيان كرد: ايجاد اين پارك، بخشي از مرحله سوم نقشه راه اقتصاد خلاق اين دانشگاه است كه زمينه را براي ورود هنر به بدنه اقتصاد و جامعه طراحي كرده است.
صالح غايي افزود: طرح مطالعاتي و ايجاد اين پارك از اواخر سال 94 در دانشگاه هنر اصفهان مطرح شد و اكنون كارهاي مطالعاتي آن در دستور كار معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه و برنامه هاي توسعه اي سازمان هاي همكار همچون شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان، دانشگاه صنعتي اصفهان و سرمايه گذاران عمومي و خصوصي و با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: طرح ايجاد پارك فرهنگ و هنر اصفهان با حفظ اصول و استانداردهاي يك پارك علم و فناوري از مزاياي ماهوي فرهنگ و هنر نيز استفاده مي كند.
پارك‌هاي علم و فناوري علاوه بر فراهم كردن امكان فعاليت شركت‌هاي دانش بنيان و كارآفرين در يك محيط اقتصادي، بستر لازم را براي انتقال و توسعه فناوري، توليد با ارزش افزوده بالا، جذب سرمايه‌ گذاري خارجي و ورود كارآفرينان و واحدهاي فناور به بازارهاي داخلي و جهاني مهيا مي كنند.
غايي ادامه داد: در واقع پارك فرهنگ و هنر اصفهان به عنوان يك نهاد حامي كارآفريني در سطوح بالاتر، انتفاعي، چند جانبه، گردشگر محور، و قطب بين المللي صنايع خلاق كشور فعاليت خواهد كرد.
وي با بيان اينكه دو نمونه مرتبط در سطح بين المللي شامل شهر فرهنگ گاليشيا در سانتياگو اسپانيا و مجموعه يونيور ساينس در پاريس فرانسه براي كارهاي مطالعاتي پارك فرهنگ و هنر اصفهان انتخاب شده است، گفت: هياتي از دانشگاه هنر اصفهان در سال جاري از اين دو مجموعه بازديد كردند تا از تجربه هاي آنها براي راه اندازي پارك فرهنگ اصفهان استفاده شود.
سرپرست مركز رشد تخصصي هنر دانشگاه هنر اصفهان افزود: در اين بازديدها مذاكره هاي اوليه درباره همكاري دانشگاه هنر و شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان با مجموعه فرهنگي و علمي يونيورساينس در قالب تفاهم نامه همكاري با محوريت طرح پارك فرهنگ و هنر اصفهان صورت گرفت.
غايي تاكيد كرد: ايجاد پارك فرهنگ و هنر علاوه بر ارتقاي سطح كيفي زندگي مردم در جامعه و تبديل علم و هنر به ثروت، در چهره و طرح برندينگ اصفهان و پرداختن به مهمترين محور توسعه آن يعني گردشگري و ميراث فرهنگي نقش بسزايي دارد.
مركز علم يونيور ساينس در سال 2010 با تركيب دو بخش علمي كاخ اكتشافات با قدمت 80 سال و شهر علوم و صنعت با قدمت ۳۰ سال در پاريس راه‌اندازي شد و مسئوليت آن بر عهده وزيران آموزش عالي و تحقيقات و فرهنگ و ارتباطات فرانسه است.
اين مركز با بازديد سالانه سه ميليون نفر به صورت عمومي، ۵۰۰ هزار دانش‌آموز، ۶۱۲ هزار نفر بازديدكننده نمايشگاه‌هاي سيار در كل دنيا و همچنين ۱۲ ميليون بازديدكننده اينترنتي به عنوان پنجمين مؤسسه مهم فرهنگي فرانسه و نخستين مركز علمي اروپا شناخته مي شود.
گاليسيا يا گاليشيا (Galicia) يكي از ۱۷ بخش خودمختار اسپانيا است كه در سال ۲۰۰۰ ميلادي به عنوان 'شهر فرهنگي اروپا' شناخته شد.
مركز رشد تخصصي هنر دانشگاه هنر اصفهان با هدف حمايت از ايجاد و گسترش كسب و كارهاي دانش­بنيان توسط دانش آموختگان، كارآفرينان، هنرمندان و صاحبان ايده در زمينه هنر، صنايع دستي، معماري، شهرسازي و رشته ­هاي وابسته در سال 94 راه اندازي شد.
در زمان حاضر 18 شركت دانش بنيان و هشت هسته فناور در اين مركز رشد مستقر هستند.
ت/3011/ 6022