۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 82946232
T T
۰ نفر

ورود 310 هزار تن گندم تولیدی زنجان به زنجیره غذایی

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۸
کد خبر: 82946232
ورود 310 هزار تن گندم تولیدی زنجان به زنجیره غذایی

زنجان - ایرنا - بر اساس پیش بینی های انجام شده از سوی جهاد كشاورزی زنجان، در سال زراعی جاری 310 هزار تن محصول راهبردی گندم با 24 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در این استان تولید و وارد زنجیره غذایی می شود.

به گزارش ایرنا، كشت گندم در همه شهرستان های استان زنجان حداقل توسط 30 هزار كشاورز انجام می شود كه بیشترین آن مربوط به شهرستان خدابنده با تولید سالانه حدود 130 هزار تن است.
مدیر امور زراعت سازمان جهادكشاورزی استان زنجان اظهارداشت: در سال زراعی 96 - 95 میزان تولید گندم در این استان 250 هزار تن بود.
حسین عامری افزود: سال زارعی جاری 276 هزار هكتار از زمین های دیم و 18 هزار هكتار از زمین های آبی استان زیر كشت گندم رفته است.

** امسال 250 هزار تن گندم از كشاورزان خریداری می شود
مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان گفت: از 310 هزار تن گندم تولیدی در استان 250 هزار تن به صورت تضمینی خرید می شود كه این میزان در سال گذشته 195هزار و 25 تن بود.
محمد ایزدی افزود: مابقی گندم تولیدی استان نیز برای تهیه بذر و خود مصرفی كشاورزان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی، سرانه مصرف گندم استان زنجان را 100 تا 120 هزار تن بیان كرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی 500 هزار تن محصول راهبردی گندم در استان زنجان وجود دارد.
به گفته مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان، 26 مركز خرید تضمینی گندم از كشاورزان توسط بخش خصوصی و دولتی در استان زنجان فعال است و با توجه به بهره برداری از یك مركز خرید در شهرستان ماهنشان در سالجاری هیچ مشكلی به لحاظ خرید این محصول وجود ندارد.
ایزدی گفت: 50 درصد از گندم مازاد بر مصرف زنجان به استان های اصفهان، خراسان شمالی و یزد ارسال می شود.
وی با بیان اینكه حمل گندم از این استان به دیگر استان ها توسط خطوط ریلی و جاده ای انجام می شود، یادآوری كرد: این برنامه بر اساس دستورالعمل شركت بازرگانی دولتی ایران انجام می شود.
مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان با بیان اینكه در حال حاضر استان زنجان 6 كارخانه تولید آرد دارد، خاطرنشان كرد: 90 تا 95 درصد از گندم خرید شده از كشاورزان برای تهیه آرد مورد نیاز واحدهای نانوایی استان زنجان مورد استفاده قرار می گیرد و 50 تا 10 درصد مابقی نیز به مصرف صنف و صنعت از جمله كارخانه بیسكویت می رسد.
ایزدی با تاكید بر اینكه در حال حاضر به لحاظ تامین آرد واحدهای نانوایی استان زنجان خودكفا هستیم، افزود: مازاد تولید این محصول فرآوری می شود و توانایی تولید 2 برابری آن را نیز داریم.

** هر كیلوگرم گندم به مبلغ 13 هزار ریال خریداری می شود
مدیر فنی و سرپرست كمیته خرید گندم استان زنجان به شرایط خرید تضمینی گندم از كشاورزان استان زنجان اشاره كرد و گفت: خرید بر اساس دستورالعمل اعلامی از سوی شركت بازرگانی دولتی ایران است و با توجه به بارش های قابل توجه در فصل بهار و رشد مناسب گندم امسال خرید این محصول از نیمه دوم تیر در سطح استان آغاز می شود.
ستار رحمنی تاكید كرد: كشاورزان باید قبل از مراجعه به سیلوها برای فروش گندم تولیدی خود، ابتدا اطلاعات هویتی خود اعم از میزان تولید و زمین كشاورزی را در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد كشاورزی ثبت كنند تا به سیستم خرید تضمینی متصل شوند.
وی اظهارداشت: با توجه اینكه این سیستم برخط ( آنلاین) است كشاورزان باید اطلاعات خود را در مراكز جهاد كشاورزی سطح استان ثبت كنند چرا كه در مراكز خرید تضمینی گندم قابل رویت آنلاین این اطلاعات را دارند.
مدیر فنی و سرپرست كمیته خرید گندم استان زنجان گفت: در صورت ثبت نكردن اطلاعات هویتی كشاورزان امكان خرید تضمینی گندم وجود ندارد.
رحمنی به نحوه پرداخت مبلغ گندم كشاورزان اشاره كرد و افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده از سوی دولت، 50 درصد از كل هزینه گندم كشاورزان استان زنجان طی 2 هفته نخست پرداخت می شود و مابقی آن نیز با تخصیص اعتبار قابل پرداخت خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: سال گذشته 195 هزار و 25 تن گندم از كشاورزان این استان خریداری شده و مطالبه كشاورزان از بابت این میزان فروش 253 میلیارد تومان بود كه پرداخت شد.
مدیر فنی و سرپرست كمیته خرید گندم استان زنجان گفت: سال 95 نیز بیش از چهار هزار و 480 میلیارد ریال برای خرید 352 هزار تن از این محصول به كشاورزان استان زنجان پرداخت شد.
رحمنی تاكید كرد: امسال هر كیلوگرم گندم از كشاورزان استان زنجان با نرخ 13 هزار ریال(با افت پایه 4 -2) خریداری می شود.
7325/6085
۰ نفر