۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 82947343
T T
۰ نفر

برابری قیمت شیر با آب معدنی در خراسان شمالی

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 82947343
برابری قیمت شیر با آب معدنی در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- دامداران خراسان شمالی با بیان اینكه قیمت هر كیلوگرم شیر در این استان با بطری آب معدنی یك لیتری برابری می كند، گفتند: به همین علت آنها قادر به ادامه فعالیت در این حرفه نیستند و بتدریج از گردونه تولید حذف خواهند شد

شماری از دامداران خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت پایین خرید شیر و هزینه های بالای تولید را موجب ركود شدید واحدهای تولید شیر در استان دانستند و گفتند: هم اكنون بیشتر دامداریهای شیری در آستانه ورشكستی قرار گرفته است.
آنها با بیان اینكه قیمت علوفه از ابتدای امسال روند افزایشی به خود گرفته است، اظهار داشتند: به همین علت باید مسئولان برای حل مشكل دامداران راه چاره اساسی اتخاذ كنند.
یكی از فروشندگان خوراك دام در خراسان شمالی گفت: نرخ علوفه دستی دام در سال جاری نسبت به پارسال بیش از 20 درصد افزایش یافته است.
پیرصفر علیزاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هم اكنون هركیلوگرم جو بیش از 12 هزار ریال است كه احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.
این فروشنده علوفه همچنین افزود: قیمت هر كیلوگرم كنسانتره با توجه به كیفیت 11 هزار ریال تا 14 هزار و 200 ریال به فروش می رسد، قیمت هر كیلوگرم تفاله نیز 11 هزار و 800 ریال است.
وی اظهار داشت: هم اكنون قیمت هر كیلوگرم شیر 10 هزار تا 11 هزار ریال است این در حالی است كه دامدار روزانه برای تولید هر كیلوگرم شیر هزینه های سنگینی را متحمل می شود، با توجه به افزایش قیمت ها، قشر دامدار هم اكنون نگران آینده شغلی خود هستند.
یكی دیگر از دامداران خراسان شمالی گفت: قیمت سنگین نهاده ها یكی از مشكلات تولیدكننده ها است كه تامین نقدینگی با استفاده از تسهیلات بانكی با سود ارزان قیمت، خواسته این قشر است.
مهدی موسوی با اشاره به اینكه تولید شیر در خراسان شمالی با مشكلاتی مواجه است اظهار داشت: یكی از این مشكلات خرید نقدی تمامی نهاده های مورد نیاز توسط دامدار است، این در حالی است كه فروش شیر به صورت نقدی نیست.
موسوی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه كه كافی نبوده است، واگذاری این امر به تشكل های تولیدی را مهم برشمرد و افزود: با توجه به وضعیت كنونی تولید كننده ها در شرایط بحرانی به سر می برند.
یكی دیگر از دامداران با بیان اینكه شرایط كنونی وضعیت بازار شیر باید بهبود یابد گفت: حل مشكلات دامداران نیازمند تامین اعتبارات است، تخصیص اعتبار فشارهای وارده به این حوزه را كاهش می دهد، در غیر این صورت شاهد بروز مشكلات غیر قابل جبرانی در این حوزه خواهیم بود.
رضا خجسته اظهار داشت: هم اكنون ظرفیت خوبی در خراسان شمالی برای تولید شیر وجود دارد كه با توجه به عدم توجه مشكلات این حوزه امیدواریم با اعمال سیاست های وزارت جهاد كشاورزی در بخش تامین نقدینگی شاهد رشد مطلوب در این حوزه باشیم.
یكی از گاو داران در خصوص مشكلات این بخش می گوید: در شرایط فعلی هر كیلو شیر از دامدار بسیار ارزان خریداری می‌شود درحالی‌كه گاو دار باید مبالغ هنگفتی را برای خرید نهاده‌ها به‌صورت نقد هزینه كند.
محمد رحمانی با اشاره به هزینه‌های بالای گاوداری‌ها اظهار داشت: با توجه به قیمت‌های موجود هزینه تولید یك كیلو شیر بسیار بالاتر از قیمت خرید شیر است و هزینه و درآمد واحدها همخوانی ندارد، هم اكنون گاودار ضرر می‌دهد.

*افزایش نجومی قیمت نهاده های دامی
افزایش روزافزون قیمت نهاده های دامی نظیر یونجه، ذرت علوفه‌ای و دیگر مواد موردنیاز موجب شده است تا دامداران با مشكلات زیادی در زمینه نگهداری دام های شیری موجود داشته باشند.
دامداران استان خراسان همگی معتقدند كه ادامه این روند و همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات بانكی آنها را بشدت در تنگنا قرار داده است.
یكی دیگر از دامداران با اشاره به اینكه تسهیلاتی كه برای واحدهای گاوداری گرفته‌شده در زمینهٔ بازپرداخت مشكل دارد، می گوید: گاوداران به اجبار شیر تولیدی را به صورت فله ای روانه بازار می‌ كنند كه این خود نیز معضلاتی به همراه دارد.
محمد ریحانی افزود: وجود مشكلات متعدد در صنعت گاوداری بسیاری از سرمایه‌گذاران این بخش را ناامید كرده و زیر بار سختی‌های آن كمر خم كرده‌اند و درصد قابل‌توجهی از گاوداری‌ها به سمت ركود و تعطیلی كشیده شده‌اند.
مدیر امور دام سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اكنون قیمت خرید شیر از گاوداری های سنتی به ازای هر كیلوگرم 11 هزار ریال است كه این میزان برای دامداران این استان مقرون به صرفه نیست.
احمد داوطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه یكی از علت های قیمت پایین شیر در این استان كمبود تقاضا است اظهار داشت: دست كم قیمت خرید شیر از دامداران باید به ازای هر كیلوگرم 16 هزار ریال باشد.
وی با اشاره به اینكه هنوز دستورالعمل اجرایی قیمت شیر ابلاغ نشده است گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی 60 درصد شیر تولیدی خراسان شمالی به استان های دیگر حمل و لبنیات پاستوریزه مورد نیاز نیز از سایر استان ها تامین می شود.
داوطلب با بیان اینكه كارخانجات لبنیات، شیر با كیفیت را با قیمت مناسب و بالاتر خریداری می كنند افزود: شیر صنعتی با دستگاه های اتوماتیك كه بار میكروبی كمتری دارد برای تبدیل به فرآورده ها استفاده می شود.
مدیر امور دام سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین خرید حمایتی شیر از دامدارن بر اساس فاكتورهای كیفی است كه شیر سنتی در آن گنجانده نمی شود.
به گفته داوطلب ظرفیت تولید شیر در خراسان شمالی سالانه 150 هزار تن است كه روزانه 250 یا 300 تن شیر در این استان جمع آوری می شود.
وی گفت: امسال تسهیلات اشتغال روستاییان و عشایر با سود 6 درصد و سرمایه گذاری برای ساخت به دامداران پرداخت خواهد شد.
خراسان شمالی 23 واحد پروورش گوسفند داشتی با ظرفیت 18 هزار راس، 110 واحد پرورش گاو شیری صنعتی با 5 هزار و 247 راس، 94 واحد پرورش پروار بندی گوساله صنعتی با ظرفیت 6 هزار و 30 راس و 118 واحد بره پرواری با ظرفیت 38 هزار و 90 راس دارد.
همچنین این استان 530 واحد پرورش گاو شیری روستایی با طرفیت 6 هزار و 300 راس، 126 واحد پرواربندی گوساله روستایی با ظرفیت چهار هزار راس و 500 واحد پرواربندی بره روستایی با ظرفیت 38 هزار راس دارد.
این استان 78 هزار و 500 راس دام سنگین گاو و گوساله و دو میلیون و 55 هزار راس دام سبك بز، بزغاله، بره و گوسفند دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از مسئولان مربوط شیوه دامداری در خراسان شمالی بیشتر سنتی است، با وجود اینكه این استان در بسیاری از زمینه‌های كشاورزی در كشور سرآمد است صنعت دامپروری آن با مشكلاتی مواجه است.
خراسان شمالی در سطح كشور بیشترین شاغل در بخش كشاورزی را دارد.
7186/3007/ 6042