حوثي ها بايد در دولت آينده يمن نقش چشمگيري داشته باشند

تهران - ايرنا - 'نلي پاتريك'، كارشناس وپژوهشگر مسايل سياسي خاورميانه گفت، توان ائتلاف عربي تحت امر عربستان براي شكل دادن به نتيجه جنگ يمن محدود است و هرگونه امكان سنجي براي حل و فصل سياسي اين جنگ بايد منتهي به تشكيل دولتي باشد كه حوثي ها در آن نقش قابل توجهي داشته باشند.

اين كارشناس آمريكايي در مصاحبه با خبرنگار انديشكده شوراي روابط خارجي گفت: نيروي زميني كه ائتلاف عربي تحت امر عربستان با تلفيق نيروهاي زميني كشورهاي حوزه خليج فارس و گروه هاي مسلح محلي دريمن ايجاد كرده است، از توان چنداني در زمينه شكل دادن به نتيجه جنگ داخلي يمن برخوردار نيست.
با توجه به تلاش ائتلاف تحت امر عربستان براي عقب راندن حوثي ها و تحت كنترل گرفتن بندر مهم حديده يمن، جنگ سه و نيم ساله يمن سمت و سويي خطرناك پيدا كرده است.
امارات عربي متحده كه به واسطه استفاده از نيروهاي زميني، در يمن صاحب نفوذ شده است، پيشتاز اين كمپين است. با اين وجود، توان اين نفوذ براي شكل دادن به نتيجه اين جنگ محدود است و هرگونه امكان سنجي براي حل و فصل سياسي جنگ يمن بايد منتهي به تشكيل دولتي باشد كه حوثي ها در آن نقش قابل توجهي داشته باشند.
وي در رابطه با چرايي تلاش هاي سرسختانه امارات براي تسخير حديده، گفت: در حال حاضر، آمريكا، عربستان و امارات بر سر حديده اتفاق نظر دارند و همسو هستند. برخي پيشروي هاي تحت حمايت امارات در ساير مناطق يمن باعث ترغيب واشنگتن به موافقت با عمليات حمله به حديده شد. تصور مي شود كه متحدان امارات در يمن موفق به كسب امتيازات راهبردي در داخل و خارج اين بندر شوند. اماراتي ها اكنون جاه طلبي هاي بيشتري تحت عنوان كنترل و نفوذ در بخش هايي از شمال و جنوب يمن دارند. آنها ازحمايت آمريكا، عربستان و تا حدي انگليس وفرانسه برخوردارند.
پاتريك كه سال 2016 كتابي در زمينه سياست خارجي عربستان- از درگيري ها تا همكاري ها- نوشت، در رابطه با مشاركت جدي امارات در جنگ تحت امر عربستان در يمن گفت: شيخ محمد بن زايد، رهبر امارات، تا حدي ناسيوناليسم اين كشور را به عنوان زورآزمايي و كسب نفوذ منطقه اي و تقويت توان بازدارندگي در برابر ايران در سراسر شبه جزيره عرب بازتعريف كرده است.
به گفته وي، عربستان خواستار استقرار نيروي زميني نيست اما، نگران دستاوردهاي امارات به خاطر حضور زميني در يمن نيز است. عربستان همچنين نگران گسترش نقش امارات در امنيت دريايي درياي احمر و درياي عرب است.
پاتريك با اشاره به ديدار 'مارتين گريفيتس'، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن با حوثي ها و تاثير اين ملاقات در برقراري صلح در اين كشور گفت: در حالي كه ائتلاف تحت امر عربستان با تمام امكانات به دنبال تصرف حديده است، از حوثي ها خواسته مي شود اين بندر را ترك كنند و اداره آن را به اين ائتلاف واگذار كنند.
شايد گريفيتس در مقطع خاصي از جنگ حديده قادر به نظارت بر برخي اشكال آتش بس محلي باشد اما، جاه طلبي هاي بزرگ تر مانند جاه طلبي هاي شامل ايده هاي جامع تر او در رابطه با يك دولت انتقالي دور از دسترس است. اين ايده ها بايد به تشكيل دولتي منتهي شود كه حوثي ها نيز در آن نقشي چشمگير ايفا كنند. پايان دادن به جنگ در سراسر يمن مستلزم حضور همه طرف ها در روند مذاكرات است. آمريكا، انگليس و فرانسه، از طرف هاي اين جنگ هستند. لازم است كه ايران نيز بخشي از روند اين گفت وگوها باشد.
به گزارش ايرنا، ائتلاف خودخوانده عربي به سركردگي عربستان و امارات چهارشنبه (23خرداد) به رغم هشدارهاي بين المللي درباره وخامت اوضاع انساني، حملات گسترده اي را براي اشغال بندر الحديده در غرب يمن آغاز كرد كه تاكنون با مقاومت نيروهاي ارتش و كميته هاي مردمي اين كشور روبه رو شده است.
الحديده دومين بندر بزرگ يمن در درياي سرخ تنها راه ارتباط دريايي مردم تحت محاصره اين كشور با جهان خارج و همچنين تنها گذرگاه ورودي كمك‌هاي بشردوستانه به يمن است.
عربستان از روز ششم فروردين سال 94 در قالب ائتلافي از چند كشور عربي و با كمك و چراغ سبز آمريكا، حملات گسترده اي را عليه يمن، فقيرترين كشور عربي آغاز كرد تا به بهانه بازگردان رئيس جمهوري مستعفي اين كشور به قدرت، به اهداف و زيادخواهي هاي سياسي خود جامه عمل بپوشاند.
تجاوز عربستان به يمن تاكنون منجر به كشته شدن بيش از 14 هزار يمني بي گناه و ويراني اين كشور شده است.
اروپام**1088**1590