۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82951386
T T
۰ نفر
بمباران مقر الحشد الشعبی كار آمریكایی ها بود

بغداد – ایرنا – نایب رییس تشكیلات بسیج مردمی (الحشد الشعبی) عراق روز یكشنبه تاكید كرد تحقیقات نشان می دهد بمباران یكشنبه شب مقر این تشكیلات در مرز سوریه كار آمریكایی ها بوده است.

'ابومهدی المهندس' روز یكشنبه در بیانیه ای كه در حضور تعدادی از فرماندهان الحشد الشعبی قرائت كرد افزود
نتائج تحقیقات درباره حادثه هدفگیری تعدادی از نیروهای الحشد الشعبی عراق در شب 27 خرداد در نوار مرزی این كشور با سوریه نشان می دهد، نیروهای آمریكایی مرتكب این حمله شده اند.
وی اضافه كرد نیروهایی كه بمباران شدند، وابسته به الحشد الشعبی بودند و این نیروها در این منطقه كه خاكریز دفاعی آنها است، مستقر بودند.
نایب رییس تشكیلات الحشد الشعبی خاطر نشان ساخت كه منطقه خاكریز دفاعی نیروهای الحشد الشعبی در منطقه مرزی 'القائم' (از توابع استان الانبار درغرب عراق) بوده است.
المهندس اضافه كرد كه سرلشكر 'قاسم المحمدی' فرمانده عملیات الجزیره در استان الانبار به نیروهای آمریكایی قبلا اطلاع داده بود كه نیروهای موجود در منطقه از الحشد الشعبی هستند و سند این ابلاغ رسمی با صدا و تصویر توسط الحشد الشعبی ثبت شده است و موجود می باشد.
نایب رییس الحشد الشعبی خاطرنشان كرد كه هدف گیری نیروهای آمریكایی روی این نقطه، كاملا با اطلاع و به عمد صورت گرفته است.
المهندس تاكید كرد كه هدفگیری به وسیله موشك بوده و بقایای موشك شلیك شده هنوز نزد فرماندهی الحشد الشعبی نگهداری می شود.
وی از موضع ستاد فرماندهی نیروهای مشترك نظامی عراق در قبال حمله موشكی آمریكایی ها به نیروهای الحشد الشعبی انتقاد كرده و آن را موضعی ضعیف خوانده و خواستار اصلاح آن شده است.
وی اضافه كرده است كه نیروهای آمریكایی از خاك عراق برای تحقق اهداف خود، استفاده می كنند به نحوی كه در برخی از نقاط مرزی عراق، گذرگاه هایی باز كرده تا از طریق آن به بعضی گروه های مسلح در شرق سوریه كمك كنند.
به گفته وی، نیروهای آمریكایی در حال حاضر در منطقه 'ام جریس' در شهرستان سنجار از توابع استان نینوا در شمال عراق و در نزدیكی منطقه ای كه به نیروهای الحشد الشعبی تعرض شد(در استان الانبار)، حضور دارند.
فرماندهی الحشد الشعبی یكشنبه گذشته 17 ژوئن 2017 (27 خرداد97) اعلام كرد كه براثر یك حمله هوایی 22 نفر از یگان های 45 و 46 الحشد الشعبی در نوار مرزی عراق با سوریه كشته و 12 تن دیگر زخی شدند.
یگان های 45 و 46 الحشد كه هدف حمله موشكی قرار گرفتند از نیروهای گروه مقاومت اسلامی كتائب حزب الله عراق بودند.
الحشد الشعبی نیروهای آمریكایی را متهم به انجام این حمله كرد اما برخی فرماندهان نظامی آمریكایی كه نامشان فاش نشد، دست داشتن این كشور را در این حمله رد كرده و مدعی شدند كه هواپیماهای رژیم صهیونیستی مرتكب این حمله شده اند.
از طرفی در حالی كه وزارت خارجه و فرماندهی الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی عراق، این حمله را محكوم كردند، فرماندهی نیروهای مشترك نظامی عراق در بیانیه ای كه تعجب همگان را برانگیخت، برخلاف موضع عمومی عراق مدعی شد، حمله در داخل اراضی عراق نبوده و همچنین علیه هیچ نیروی عراقی نیز صورت نگرفته است.
این فرماندهی كه ابومهدی المهندس امروز یكشنبه از موضع آن انتقاد كرده، مدعی شده بود كه نیروهایی كه در داخل اراضی سوریه هدف قرار گرفته اند، حتی اگر عراقی باشند، این فرماندهی در قبال سرنوشت آن مسوولیتی ندارد چون با این ستاد هماهنگی صورت نداده اند.
ستاد فرماندهی نیروهای مشترك نظامی در بیانیه اش ادعا كرده بود كه طی تماس تلفنی با ابومهدی المهندس نایب رییس تشكیلات الحشد الشعبی، وی از وقوع چنین حمله ای به نیروهای الحشد ابراز بی اطلاعی كرده است.
ابومهدی المهندس در بیانیه امروز خود با رد این ادعا تصریح كرده است كه هیچ گونه تماسی با او صورت نگرفته است.
وی در عین حال بیانیه ستاد فرماندهی مشترك نظامی عراق را به عنوان بیانیه ای نامتوازن توصیف كرده است.
اكنون بعد از اثبات دست داشتن آمریكایی ها در این حمله عمدی، این سوال باقیست كه فرماندهی الحشد الشعبی چگونه در قبال آن برخورد خواهد كرد.
گروه مقاومت اسلامی كتائب حزب الله عراق پیشتر گفته بود كه بعد از اثبات عامل یا عوامل این حمله به نیروهایش در نوار مرزی عراق و سوریه، پیرامون برخورد مناسب با آن، تصمیم گیری می كند.
خاورم *353*380*