۴ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 82951991
T T
۰ نفر
يك ميليون و 521 هزار راس دام در كردستان مايه كوبي شد

سنندج - ايرنا - مديركل دامپزشكي كردستان گفت: در نخستين مرحله از مايه كوبي تب برفكي در استان يك ميليون و 521 هزار راس دام سبك و سنگين عليه اين بيماري واكسينه شد.

مجتبي ورمقاني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مرحله نخست مايه كوبي به مدت 25 روز كاري با پنج ميليارد ريال اعتبار دولتي توسط 30 گروه بخش دولتي و خصوصي در تمام نقاط استان اجرا شد.
وي افزود: در اين مرحله يك ميليون و 521 هزار راس دام سبك و سنگين با مراجعه اكيپ هاي سيار به يك هزار و 477 روستا و مراكز پرورش دام به صورت رايگان مايه كوبي و واكسيناسيون شدند.
مديركل دامپزشكي كردستان تاكيد كرد: در ساير استان هاي همجوار اين مايه كوبي با هزينه دامداران انجام مي شود اما در كردستان با توجه به اهميت موضوع و نظر مساعد مسئولان بدون بها و به صورت رايگان صورت گرفت.
ورمقاني يادآور شد: هم اكنون بيماري هاي مختلف از جمله تب برفكي با اجراي مداوم مايه كوبي دام ها تحت كنترل است البته مايه كوبي تب برفكي در سه مرحله موجب تثبيت اين كنترل مي شود.
وي از همكاري خوب و مستمر دامداران استان با ماموران مايه كوبي تحت نظارت اين اداره كل قدرداني كرد و از آنها خواست در صورت مشاهده مواردي از اين بيماري و ساير بيماري هاي دامي با شماره تلفن گوياي 1512 تماس بگيرند.
بيماري تب برفكي يك بيماري مخصوص دام و احتمال سرايت آن به انسان بسيار كم است، ايجاد تب شديد، آبريزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حيوان از علايم بيماري تب برفكي است.
كاهش شير در دام ها، كاهش توليد فرآورده هاي گوشتي، كاهش باروري و بروز تلفات در دام هاي جوان از جمله خسارت هاي اقتصادي ناشي از بيماري تب برفكي است.
واكسيناسيون تب برفكي اهميت زيادي در تغذيه و سيستم ايمني بدن دام ها داشته و تب برفكي يك بيماري عفوني و به شدت واگيردار دامي است كه بايد از شيوع و بروز آن در بين دام ها به وسيله مايه كوبي جلوگيري كرد.
استان كردستان يكي از مناطق دام خيز و دامپرور كشور محسوب مي شود كه سالانه نزديك به 24 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شير از اين تعداد دام توليد مي شود.
جمعيت دامي استان كردستان حدود 2 ميليون راس دام سبك (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگين (گاو و گوساله) است.
3020/9102