۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82952182
T T
۰ نفر

چگونگی غلبه بر استرس كنكور

۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82952182
چگونگی غلبه بر استرس كنكور

تهران-ایرنا-امتحان و آزمون همواره با استرس و هیجاناتی همراه است كه گاه فضای ذهن را به سمت ناامیدی می كشاند،حال اگر این آزمون برای ورود به عرصه دانشگاه باشد به مراتب بر حجم این استرس افزوده می شود كه با اندك همراهی خانواده و هماهنگی مدرسه با دانش آموزان می توان از بار آن كاست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، نخستین روزهای تابستان با كارزار سخت كنكور گره خورده است و بیشتر دانش آموزان روزها را در تلاش برای برقراری ارتباط میان تست ها و گزینه های درست به شب می رسانند و شب ها را با كابوس قبول شدن یا نشدن میان رقبایی كه كمر به همت ساخت آینده خود بسته اند، صبح می كنند.
حال و هوایی كه نزدیك به یك میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب دارند كه در نوبت های صبح و بعد از ظهر روزهای پنجشنبه و جمعه - هفتم و هشتم تیرماه - در 375 شهرستان و بخش مختلف كشور و 479 حوزه امتحانی بر صندلی آزمون می نشینند.
با در نظر گرفتن این موضوع، كاستن بار استرس و همراه شدن با آرامش در این روزهای نزدیك به آزمون، نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط صحیح میان دانش آموزان و روند تست زنی دارد، آرامشی كه با بیان مهارت های لازم به والدین و فرزندان امكان پذیر است. موضوعی كه «حسن بهرامنی» روانشناس در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا عنوان كرد.

**مدیریت زمان، راهكاری بر كاهش استرس
حجم بالای كار در زمان كوتاه، به خودی خود استرس و اضطراب به دنبال دارد اما این استرس اگر به گونه ای باشد كه در حالت فیزیكی و روحی فرد تاثیر بگذارد، مطلوب نیست. موضوعی كه بهرامنی با اشاره به آن گفت: كنكور هم اتفاقی است كه با توجه به حاشیه هایی كه دارد بیشتر تولید استرس می كند چرا كه دانش آموزان ما یاد گرفته اند در طول سال تحصیلی،كار مشخصی را انجام دهد به عنوان مثال در یك ساعت و نیم، به 10سوال فیزیك پاسخ دهند اما درمورد كنكور باید گفت آزمونی است كه در یك فرصت زمانی استاندارد قرار است همین دانش آموز تعداد بیشماری سوال كاملا استاندارد با ضریب مشخص را جواب دهد.
به بیان بهرامنی، دانش آموزی كه تحمل 2 امتحان در یك روز را نداشته حال باید چندین عنوان درسی را در بازه زمانی كوتاه امتحان دهد، این تولید استرس می كند و باعث می شود كه احساس كند در زمان كوتاه نمی تواند پاسخ دهد در نتیجه كارایی خود را از دست می دهد. در حالی كه داوطلبان در صورتی كه احساس كردند نمی توانند به سوالی پاسخ دهند بهتر است با مدیریت زمان آرامش خود را حفظ كنند، به سوالات دیگر پاسخ دهند و سرفرصت نسبت به پاسخگویی سوالات نشان شده اقدام كنند.

**مرور مرتب مطالعات برای فرار از فراموشی
مطالعه و بازبینی مطالب درسی، نه تنها در مانایی دروس در ذهن كمك می كند بلكه بخش عمده ای از استرس یا احساس فراموشی را از بین می برد. بهرامنی با اشاره به این موضوع گفت: محتوای درسی حالت ته نشین دارد و اگر با توجه به وسعت زیاد و سنگینی مرتب از آنان استفاده نشود از دسترس دور می شوند. در مورد كنكور هم باید گفت دانش آموزان در طول سال تحصیلی بر اساس آموزه های فضای آموزشی، دروسی را مطالعه و درباره آن شروع به تست زنی می كنند در این میان كسی در كنكور موفق است كه بتواند مرتب اطلاعات خود را هم بزند تا در زمان آزمون به خوبی از این اطلاعات استفاده كند. چرا كه با توجه به ته نشین شدن درس ها ، هنگام برگزاری آزمون كنكور، دچار احساس فراموشی و در نتیجه استرس می شود.

**كنكور، سنجش معلومات است نه تعیین كننده سرنوشت
با بررسی حال و هوای خانواده ها در آستانه كنكور، می توان دریافت كنكور را آزمونی برای تعیین سرنوشت می بینند كه در صورت عدم قبولی، سرنوشتی شوم و شرم آوری در انتظار دانش آموزان خواهد بود. تصوری استرس زا و موهوم كه با روح و روان دانش آموز بازی می كند.
بهرامنی درباره این نوع استرس اظهار داشت: از دلایل دیگر اضطراب كنكور این است كه این امتحان به عنوان سنجش معلومات دیده نمی شود و تنها به دیده تعیین سرنوشت به آن نگاه می شود. این مطلب را می توان از سطح توقع و انتظاری كه اطرافیان از فرد كنكوری دارند دریافت.
این نگاه تعیین سرنوشتی بودن كنكور، استرس آن را مضاعف می كند و باعث می شود اختلالات روان تنی، فشار خون بالا، سرگیجه و تهوع وحالت های فیزیولوژی، دانش آموز را از ادامه مسیر آزمون بازدارد و بازدهی اطلاعات وكارایی پایین بیاید و نتیجه قابل قبولی حاصل نشود.


**آرامش كانون خانواده، نتیجه بخش آزمون
خانواده به عنوان نخستین كانون رشد و پرورش فرزندان، نقش بسیار مهمی در شكوفایی فرزندان دارد و تناسب رفتاری آنان، مسیر آینده او را هموار یا ناهموار می كند؛ در كارزار كنكور هم نباید از این نقش غفلت كرد.
بهرامنی درباره این نقش گفت: خانواده ها بر اساس نقش انتقال دهنده محبت به فرزند، عملكردهای متفاوتی از خود نشان می دهند كه گاهی این محبت كردن بُعد منفی به خود می گیرد. ناخواسته به فرزندان عنوان می كنند كه قبول نشوی هم مهم نیست و تلاش تو برای ما كافی است. این پیام اگر چه به نظر مثبت می رسد اما بار روانی منفی در دانش آموز ایجاد می كند با این محتواكه ما به تو اعتماد نداریم كه قبول شوی!
از سویی دیگر گاهی پدر و مادر سطح توقع و انتظار را به قدری بالا می گیرند كه خارج از توانمندی دانش آموز است در نتیجه احساس می كند نمی تواند خواسته والدین را برآورده كند و دچار استرس می شود. با این تفاسیر، نیاز است كه خانواده ها در این ایام باقی مانده محیطی آرام و كم تنش را برای فرزندان ایجاد كنند و از بیان پیام هایی كه بار معنایی تنش زا ایجاد می كند بپرهیزند. این روزهای دانش آموزان داوطلب كنكور را با برنامه های تفریحی مناسب و سبك پر كنند تا با فراغ بال و اعتماد به نفس كامل در آزمون شركت كنند و پیروزمندانه از آن خارج شوند.
علمی ** 9294 **1440
۰ نفر